به هیچ وجه این شمع را نخرید!

به هیچ وجه این شمع را نخرید! (۱)

با سلام و عرض ادب خدمت شما همراهان همیشگی وب سایت شمع و لوازم شمع سازی شازده. با یک مطلب آموزشی جذاب و البته متفاوت در خدمت شما هستیم. اگر مطالب نوشته شده در بخش مجله شازده را دنبال کرده باشید، حتما مقالاتی که ما درباره شمع‌های با موم طبیعی و شمع‌های پارافینی نوشته‌ایم، مطالعه کرده‌اید. در تمام این مطالب ما نکات مختلفی را درباره شمع‌های طبیعی و اینکه چرا بر بقیه شمع‌ها ارجح هستند برای شما بیان کرده‌ایم. این مطلب اما کمی متفاوت است و توصیه می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید. در ادامه مطلب ” به هیچ وجه این شمع را نخرید ” با شمع شازده همراه باشید.

کمی درباره شمع‌ها بدانیم

در ابتدا برای اینکه به این مطلب مهم بپردازیم باید ابتدا انواع شمع‌ها از نظر ساخت را به شما معرفی کنیم. شمع‌ها از نظر ساخت به ۲ دسته دست‌ساز و صنعتی تقسیم می‌شوند. حال، این دو عبارت به چه معنایی هستند. شمع‌های دست‌ساز شمع‌هایی هستند که در خانه و توسط مردم عادی ساخته می‌شوند. اما شمع‌های صنعتی، شمع‌هایی هستند که برای عرضه به بازار تهیه می‌شوند و به صورت انبوه تولید می‌شوند. شمع‌های دست‌ساز به دلیل اینکه توسط افراد تهیه و ساخته می‌شوند، عموما قیمت بالاتری دارند اما شمع‌های صنعتی به دلیل اینکه در کارخانه و به صورت انبوه تولید می‌شوند، قیمت پایین‌تر و به‌صرفه‌تری دارند. ولی این موضوع کل داستان نیست.

همانطور که می‌دانید شمع‌‌ها از چند بخش اصلی تشکیل می‌شوند که از جمله مهم‌ترین بخش‌های آنها می‌توان به سوخت آنها که از زمان‌های دور توسط موم تامین می‌شده، فتیله و ظرف یا قالب (در صورت وجود) نام برد. چنانچه اشاره کردیم، سوخت شمع‌ها از گذشته ها از موم تامین می‌شده و عموما هم از همان زمان‌ها، موم زنبور عسل برای این منظور کاربرد داشته است.

موم زنبور عسل یا Bees Wax یک ماده کمیاب و بسیار باز ارزش است که از روشهای مختلفی تهیه می‌شود. موم زنبور عسل عموما از لانه زنبورها یا از شانه زنبورهای عسل پرورشی تهیه می‌شود. همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد سالهاست که از موم زنبور عسل برای ساخت شمع و تهیه سوخت آن استفاده می‌شود. ایده استفاده از موم زنبور عسل برای ساخت شمع، ابتدا توسط مصریان باستان، یونانیان و در روم و چین مطرح شد و مورد استفاده قرار گرفت. در گذشته از سویا نیز به عنوان سوخت شمع استفاده می‌شده اما مصرف آن به اندازه موم زنبور عسل نبوده است.

موم‌های طبیعی که برای شمع‌سازی مورد استفاده می‌گرفتند، رفته رفته و به مرور زمان همزمان با بالاتر رفتن درخواست‌ها برای شمع‌ها، کمیاب و کمیاب‌تر شدند و قیمتشان بسیار بالا رفت. سازندگان شمع‌ها هم برای حل این مشکل به دنبال چاره رفتند و نتیجه گرفتند که با منابع طبیعی نمی‌توان مشکل نیاز موم شمع جهان را برطرف کرد. پیشنهادی که آنها دادند استفاده از موم پارافین به جای موم‌های طبیعی بود.

حال دلیلی که ما درباره موم‌ها پیش از پرداختن به موضوع اصلی صحبت کردیم چه بود؟

در ابتدای این مطلب درباره انواع شمع‌ها از نظر ساخت صحبت کردیم و گفتیم که شمع‌ها به ۲ دسته دست‌ساز و صنعتی تقسیم می‌شوند. ارتباط توضیح ما درباره موم‌ها و دست‌ساز یا صنعتی بودن شمع‌ها این است که در ساخت شمع‌های دست‌ساز و غیر صنعتی اغلب از موم‌های طبیعی و در ساخت شمع‌های صنعتی معمولا از موم‌های پارافینی استفاده می‌شود. البته بسیاری از مردم نیز از موم پارافینی برای تهیه شمع‌های دست‌ساز خود استفاده می‌کنند که به هیچ عنوان این مورد را توصیه نمی‌کنیم. به همین دلیل است که شمع‌های دست‌ساز عموما گران قیمت هستند و شمع‌های صنعتی، قیمت مناسب‌تری دارند.

 

این  پایین بودن قیمت در بسیاری از اوقات مردم را به سمت شمع‌های پارافینی می‌کشاند و مردم هم غافل از اینکه این دو مدل شمع، چه تفاوت‌های بزرگی باهم دارند، شمع‌های پارافینی را می‌خرند و استفاده می‌کنند. حال که تا اینجای مطلب  ” به هیچ وجه این شمع را نخرید! ” با ما همراه بودید، تا انتها نیز ما را همراهی کنید تا به شما بگوئیم کدام شمع‌ برای شما مناسب است و کدام شمع را به هیچ وجه نباید بخرید.

این شمع را اصلا نخرید!

تا به اینجا متوجه شدیم که شمع‌ها از لحاظ ساخت به دو دسته تقسیم می‌شوند اما اکنون قصد داریم دو دسته بندی دیگر برای شمع‌ها به شما معرفی کنیم: شمع‌های طبیعی و شمع‌های مصنوعی. حال ممکن است بپرسید که شمع‌ها هم مگر مصنوعی و طبیعی دارند؟ پاسخ بله است. البته پاسخ این سوال را پیش‌تر دادیم. به شمع‌هایی که موم آنها از موم‌های طبیعی مانند موم نارگیل، موم سویا یا موم زنبورعسل تهیه شده باشد، شمع‌های طبیعی و  به شمع‌هایی که موم آنها از موادی مانند پارافین که شیمیایی هستند تهیه شده باشد، موم مصنوعی گفته می‌شود.

شمع‌هایی که از موم‌های طبیعی ساخته می‌شوند عموما کمیاب و گران هستند و بر خلاف آنها شمع‌های مصنوعی ارزان‌تر هستند؛ اما آیا این ارزان بودن ارزشش را دارد که ما از شمع‌های طبیعی بگذریم و از بین شمع‌های مصنوعی، خرید خود را انجام دهیم؟

پاسخ این است: به هیچ وجه. دقت کنید! به هیچ وجه. دوبار تاکید کردیم که شما نسبت به این موضوع دقیق‌تر شوید و آن را جدی‌تر از یک موضوع ساده بپندارید. 

حال ممکن است بپرسید که یک شمع که دیگر این حرف‌ها را ندارد و شمع با شمع تفاوتی ندارد. خیر اینطور نیست و یک دنیا تفاوت بین شمع‌های طبیعی و مصنوعی وجود دارد.

ما در این مقاله قصد داشتیم معرفی کوتاهی درباره شمع‌های مصنوعی و شمع‌های طبیعی، شمع‌های دست‌ساز و صنعتی، موم‌های طبیعی و مصنوعی داشتیم تا در نهایت این پیام را به شما بدهیم که کدام شمع را انتخاب کنید و کدام را فراموش کنید.

آن شمعی که شما نباید به هیچ عنوان بخرید‌، شمع‌های صنعتی و مصنوعی هستند چرا که سوخت آنها از مواد نفتی و شیمیایی تهیه شده است.

مواد شیمیایی و نفتی، زمانی که می‌سوزند از خود آلاینده‌های خطرناکی در فضا آزاد می‌کنند که بسیار خطرناک هستند و برای سلامتی شما مضر هستند. بنابراین توصیه ما این است، شمع مصنوعی را به کلی فراموش کنید و فقط شمع طبیعی بخرید. شمع‌هایی که از موم طبیعی ساخته می‌شوند نه تنها برای سلامتی مضر نیستند بلکه بسیار هم مفید هستند و می‌توانند اثرات بسیار خوبی بر روی انسان داشته باشند. در بخش دوم مطلب ” به هیچ وجه این شمع را نخرید! ” بیشتر درباره خواص شمع‌های طبیعی و مضرات شمع‌های مصنوعی صحبت خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم آن مطلب را نیز حتما مطالعه کنید:

 

به هیچ وجه این شمع را نخرید! (۲)

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.