به هیچ وجه این شمع را نخرید!

به هیچ وجه این شمع را نخرید! (۲)

در بخش اول مطلب ” به هیچ وجه این شمع را نخرید! ” توضیحات مختلفی درباره اینکه شمع‌ها انواع مختلفی دارند و در دسته‌بندی‌های مختلف جای می‌گیرند، خدمت شما ارائه کردیم. توصیه اکید ما در گروه شمع شازده همواره بر این بوده است که در خرید شمع‌ها دقت کنیم و این موضوع را سرسری نگیریم. امروزه شمع‌های متعددی در بازار عرضه می‌شوند و تشخیص شمع خوب و بد در میان انبوهی از محصولات موجود، بسیار سخت است. در مطلب قبلی به موضوع شمع‌های طبیعی و مصنوعی پرداختیم و اطلاعات بسیار مهمی را برای شما عنوان کردیم که توصیه می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید. حال در ادامه بخش اول، در ادامه مطلب ” به هیچ وجه این شمع را نخرید! (۲) ” با ما همراه باشید تا اطلاعات تکمیلی دیگری را در زمینه خرید شمع‌ها در اختیار شما قرار دهیم تا شما بتوانید با آگاهی بالا، شمع مورد نظر خود را انتخاب کنید.

شمع‌ها محصولاتی هستند که کاربردهای متفاوتی از زمان‌های دور تاکنون داشته‌اند. در گذشته، شمع‌ها کاربرد حیاتی داشتند و برای روشن کردن محیط در شب یا مکان‌های تاریک استفاده می‌شدند؛ اما با مرور زمان و اختراع شدن برق، این کاربرد شمع‌ها به حاشیه رفت. گرچه همچنان، شمع‌ها این کاربرد را نیز دارند.

امروزه شمع‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارند و برای زیبایی بخشیدن به دکوراسیون خانه یا هدیه دادن مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در این زمینه نکته مهمی وجود دارد که به تفصیل در بخش اول این مطلب به آن پرداختیم و آن هم دست‌ساز و صنعتی بودن آن است. اما در ادامه می‌خواهیم به موارد و نکات دیگری بپردازیم که شاید کمتر کسی درباره شمع‌‌ها بداند یا به آن فکر کند.

آیا شمع‌های دست‌ساز ایمن هستند؟

خوب همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، شمع‌های دست‌ساز به شمع‌هایی گفته می‌شوند که توسط مردم در منزل ساخته می‌شوند و عموما در این شمع‌ها از موم‌ های طبیعی استفاده می‌شود. اما در خصوص شمع‌های صنعتی به دلیل اینکه موم‌های طبیعی کمیاب و گران قیمت هستند به همین دلیل، تولیدکنندگان انبوه نمی‌توانند از این موم‌ها استفاده کنند چرا که امکان تهیه موم طبیعی در آن حجم وجود ندارد و از این موضوع بگذریم قیمت شمع‌های طبیعی در نهایت گران‌تر خواهد شد و این موضوع برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلایل عموم تولیدکنندگان انبوه از موم‌های مصنوعی و پارافینی استفاده می‌کنند تا بتوانند نیاز مواد اولیه و در نهایت نیاز بازار را پوشش بدهند.

در مورد ایمنی شمع‌ها که صحبت می‌شود همیشه سوال اغلب مصرف‌کنندگان این است که مگر شمع‌ها هم ایمنی دارند؟ بله، شمع‌ها هم ایمنی دارند و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

هر شمع دست‌سازی ایمن نیست و ممکن است خطرساز باشد. برای درک بهتر این موضوع باید بدانیم که مواد اولیه تولید شمع چیست؟

شمع‌ها از چند بخش تشکیل می‌شوند که از جمله آنها می‌توانیم به موم شمع، ظرف شمع و فتیله شمع اشاره کنیم. حال ممکن است بپرسید خوب این موارد هم که مشکلی ندارند و یک شمع چطور می‌تواند برای انسان خطرساز باشد؟

همانطور که می‌دانید موم شمع‌ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود. موم‌های طبیعی که بیشتر در این صنعت کاربرد دارند موم‌ زنبور عسل، موم نارگیل و موم سویا هستند. در مورد موم‌های مصنوعی هم باید بگوئیم، موم پارافین بیشترین کاربرد را در میان موم‌های مصنوعی دارد. اما تفاوت موم‌ها در چیست؟

موم‌های طبیعی از مواد اولیه‌ای تهیه می‌شوند که از دل طبیعت بیرون آمده‌اند و به نوعی ارگانیک هستند. اما موم‌های مصنوعی مثل پارافین، از مواد شیمیایی و نفتی تهیه می‌شوند. سوختن موم‌های مصنوعی و شیمیایی تفاوت بسیار زیادی با سوختن موم‌های طبیعی دارد. موم‌های طبیعی که می‌سوزند، دود حاصل از آنها برای سلامتی مفید است و خواص آروماتیک فراوانی دارد. اما موم‌های مصنوعی که می‌سوزند ترکیبات شیمیایی بسیار مضری وارد هوا می‌کنند که نه تنها هیچ خاصیتی برای سلامتی ما ندارند بلکه بسیار بسیار مضر هم هستند و می‌توانند به سلامتی ما لطمه وارد کنند.

بنابراین سوزاندن شمع‌های صنعتی یا دست‌سازی که با پارافین تهیه شده‌اند بسیار ناایمن و خطرناک است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اگر کنجکاو شده‌اید که چرا شمع‌های صنعتی و پارافینی برای سلامتی ما مضر هستند همچنان در ادامه مطلب ” به هیچ وجه این شمع را نخرید! (۲) ” با ما همراه باشید تا این موضوع را بیشتر باز کنیم.

شمع پارافینی چه بلایی سر سلامتی می‌آورد؟

دود حاصل از سوختن شمع‌های پارفینی و صنعتی به همان اندازه مضر است که دود سیگار یا دود حاصل از سوختن سوخت‌های فسیلی در خودروها، سمی و مضر است. استشمام دود شمع‌های پارافینی باعث التهاب ریه‌ها و اثرات بسیار منفی بر روی کروموزوم‌های موجود در سلول‌های ریه و طحال انسان می‌شود. قرار گرفتن در معرض چنین دودهای سمی می‌تواند در دراز مدت به بیماری عروقی، تنفسیو حتی سرطان منجر شود و به سلامت شما آسیب جدی بزند.

علاوه بر موارد فوق، شمع‌های پارافینی پسماند و دوده سیاده دارند. بر خلاف مواد مفیدی که در پسماند موم‌های طبیعی وجود دارد، سوختن پارافین دوده مضری تولید می‌کند و لکه‌های سیاهی را در خانه به جای میگذارد.

شمع‌های پارافینی به دلیل اینکه در دمایی می‌سوزند که به حد کافی زیاد نیست، نمی‌توانند مولکول‌های خود را بشکنند به همین دلیل دود سمی تولید می‌کنند. چنین دوده‌هایی برای افرادی که به آلرژی مبتلا هستند  بسیار مضر است و حتی توسط پزشکان ممنوع هم شده است.

همچنین سوختن شمع‌های پارافینی در کنار زنان باردار برای نوزاد بسیار خطرناک است چرا که دوده تولید شده توسط آنها دقیقا مانند دوده موجود در اگزوز اتومبیل است. تصور کنید نوزاد خودتان را در معرض دوده اگزوز اتومبیل قرار داده‌اید. بسیار بسیار خطرناک است.

نتیجه‌گیری:

توصیه ما در گروه شمع شازده و دیگر متخصصان شمع این است که هیچگاه شمع مصنوعی و پارافینی تهیه نکنید. به عبارت دیگر شمع پارافینی را فراموش کنید و اگر علاقمند به شمع و شمع‌سازی هستند فقط از موم‌‌های طبیعی استفاده کنید. موم‌های طبیعی برای سلامتی مفید هستند و می‌توانند اثرات شگرفی روی شما داشته باشند اما اگر می‌خواهید خود و خانواده‌تان را خدایی نکرده درگیر بیماری‌های تنفسی و موارد دیگر کنید، شمع پارافینی را انتخاب کنید.

امیدواریم از مطالعه مطلب ” به هیچ وجه این شمع را نخرید! (۲) ” لذت برده باشید و این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به این دست مطالب علاقمند هستید سری به بخش مجله شازده بزنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.