آشنایی با انواع موم شمع سازی

آشنایی با انواع موم شمع سازی

با سلام و عرض ادب خدمت شما همراهان همیشگی شمع شازده، با یک مطلب آموزشی جذاب دیگر در ارتباط با موم‌های شمع سازی در خدمت شما هستیم. موم‌های شمع سازی موادی جامد هستند که قابلیت اشتعال داشته و مقادیری کربن در محتویات آنها موجود است. موم‌ها اگر در دمای اتاق قرار بگیرند به شکل مایع در می‌آیند و اگر در فضای سرد نگهداری شوند خشک می‌شوند. تقریبا هر روغنی را می‌توان به موم تبدیل کرد و برای استفاده در صنعت شمع سازی انتخاب‌های گسترده‌ای وجود دارد. در ادامه مطلب ” آشنایی با انواع موم شمع سازی ” با ما همراه باشید تا نکات مهمی را در ارتباط با موم‌های شمع سازی در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با انواع موم شمع سازی

موم‌های شمع سازی از چه موادی تشکیل شده‌اند؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم موم‌های شمع سازی انواع مختلفی دارند که می‌توان از آنها در تولید شمع‌های مختلف استفاده کرد. در مطالب قبلی مجله شازده درباره موم زنبور عسل و اینکه هزاران سال است از این موم برای تولید شمع استفاده می‌شود، اشاره کردیم. اما به جز موم زنبور عسل موم‌های دیگری نیز هستند که جز اختراعات مدرن به حساب می‌آیند و در صنعت شمع سازی کاربرد پیدا کرده‌اند. به طور مثال موم‌های پارافینی که از مشتقات نفتی هستند و موم نارگیل به نسبت دیگر موم‌ها جدیدتر هستند.

شمع موم نارگیل چیست؟ 6

کدام موم شمع سازی بهتر است؟

چنانچه می‌دانیم موم‌های متنوعی در بازار موجود است که برای شمع سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمی‌توان گفت کدام موم نسبت به دیگری ارجحیت دارد، هر نوع موم دارای خواص مثبت و منفی فراوانی است که شما باید بر اساس نیاز و کاربرد شمع، از یک موم خاص استفاده کنید. در بازار انواع مختلفی از موم ها و مخلوط موم‌های شمع وجود دارد. در ادامه این مطلب همچنان همراه ما باشید تا درباره مزایا و معایب هر نوع شمع بحث کنیم. اگر تا انتها با ما همراه باشید قطعا می‌توانید موم مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کنید.

موم زنبور عسل در نساجی چه کاربردی دارد؟

کدامیک از موم‌ها زمان بیشتر می‌سوزد؟

عوامل متعددی در مدت زمان سوختن شمع‌ها موثر هستند. به طور مثال محلی که شمع می‌سوزد، دمای اتاقی که شمع در آن اتاق در حال سوختن است، روغن‌های معطر، نوع و جنس فیتیله شمع، محفظه‌ای که شمع در آن می‌سوزد و عوامل فراوانی دیگری در مدت زمان سوختن شمع‌ها دخیل هستند، بنابراین دقیقا نمی‌توان گفت فلان شمع که از فلان موم ساخته شده مدت زمان بیشتری می‌سوزد. مدت زمان‌های سوختنی که در بسیاری از سایت‌های مربوط به شمع و لوازم شمع سازی وجود دارد، همگی تقریبی هستند و نمی‌توان به صورت دقیق روی آنها حساب کرد.

کدامیک از موم‌ها رایحه بهتری دارد؟

این سوال هم تقریبا به رایحه‌ای که به موم شمع اضافه شده است، بستگی دارد. برخی از موم‌ها رایحه‌ها را بهتر به خود می‌گیرند و برخی در این مورد ضعیف‌تر هستند. موم پارافین یکی از موم‌هایی است که رایحه‌ها را از مابقی موم‌ها قوی‌تر به خود می‌گیرد، به همین دلیل است که اکثر شمع‌های پارافینی موجود در بازار رایحه‌های مختلفی دارند. اگرچه پارافین ممکن است در این زمینه برتری داشته باشد اما به هیچ وجه از سوی گروه شمع شازده توصیه نمی‌شود چرا که پارافین یک ماده نفتی مضر است که دود حاصل از سوختن آن نیز برای سلامتی مضر است.

آشنایی با انواع موم شمع سازی

پارافین به این دلیل به میزان بالا در صنعت شمع سازی کاربرد پیدا کرده است که موم‌های طبیعی کمیاب هستند و به دلیل قیمت بالاتری که دارند شاید از لحاظ اقتصادی برای تولید انبوه مناسب‌تر هستند. اما در یک دهه گذشته موم‌های دیگری نیز به بازار عرضه شده‌اند که آنها نیز برای شمع سازی مناسب هستند. از جمله این موم‌ها می‌توان به موم سویا، موم نارگیل و موم کلزا اشاره کرد.

در پاسخ به این سوال که کدامیک از موم‌ها رایحه بهتری دارند می‌توان گفت پایخ این سوال نیز به موم و رایحه‌ای که برای این موضوع مورد استفاده قرار می‌گیرد بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان دقیقا گفت فلان موم از فلان موم رایحه بهتری دارد اما بد نیست بدانید که موم زنبور عسل زمانی که بدون هیچ رایحه‌ای می‌سوزد، بوی خوبی دارد و رایحه آن ملایم است و خواص آروماتیک دارد.

کدامیک از موم‌ها مواد سمی آزاد می‌کنند؟

همانطور که پیش‌تر نیز خدمت شما گفتیم، موم‌های پارافینی به دلیل اینکه از نفت ساخته می‌شوند در زمان سوختن ترکیبات آلی آزاد می‌کنند که برای سلامتی مضر هستند. به همین دلیل برای افرادی که به این موضوع اهیمت می‌دهند، گزینه‌های دیگری وجود دارد که جایگزین‌های مناسبی هستند.

آشنایی با پارافین و کاربردهای آن ۴

اکثر موم‌های طبیعی مانند موم‌ زنبور عسل، موم سویا، موم نارگیل و موم کلزا بهترین انتخاب برای افرادی هستند که می‌خواهند هوای فضایی که شمع در آن می‌سوزد آلوده نشود. جالب است بدانید برعکس شمع‌های پارافینی، شمع‌های طبیعی مانند شمع موم زنبور عسل نه تنها هوای فضا را آلوده نمی‌کنند بلکه به پاکسازی آن نیز کمک می‌کنند و خواص فوق العاده‌ای از جمله دور کردن استرس و انرژی‌های منفی دارند.

توصیه همیشگی گروه شمع شازده همواره این است که به هیچ عنوان از شمع‌های پارافینی (شمع‌های شیمیایی) استفاده نشود. به یاد داشته باشید اگرچه قیمت شمع‌های طبیعی بالاتر است اما این هزینه بالاتر قطعا ارزش پرداخت را دارد.

چرا باید شمع پارافینی را کنار بگذاریم؟ ‍۱

جمع بندی

موم‌هایی که در صنعت شمع سازی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع مختلفی دارند. در مجموع موم‌هایی که برای شمع سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دو دسته موم‌های شیمیایی و موم‌های طبیعی تقسیم می‌شوند. موم‌های طبیعی از گذشته‌‌های دور مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند که از جمله معروف‌‌ترین و پر کاربردترین موم‌ها می‌توان به موم زنبور عسل، موم سویا و موم نارگیل اشاره کرد. موم‌های طبیعی خواص آروماتراپی فراوانی دارند و زمانی که در شمع‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند پس از سوختن باعث از بین رفتن انرژی‌های منفی در فضا شده و آرامش را به فضایی که در آن می‌سوزند هدیه بدهند. اما موم‌های شیمیایی از جمله موم‌های پارافینی نه تنها این خواص را ندارند بلکه پس از سوختن باعث آلودگی هوای آن فضا می‌شوند.

توصیه گروه شمع شازده همواره استفاده از موم‌های طبیعی در ساخت شمع‌های مختلف بوده و خواهد بود. امیدواریم از مطالعه مطلب ” آشنایی با انواع موم شمع سازی ” لذت برده باشید و این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای آشنایی بیشتر با موم‌های طبیعی که در صنعت شمع سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانید سری به بخش مجله شازده بزنید و مطالبی که در این زمینه نگارش کرده‌ایم را مطالعه بفرمائید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.