موم زنبور عسل در نساجی چه کاربردی دارد؟

موم زنبور عسل در نساجی چه کاربردی دارد؟

با سلام و عرض ادب خدمت شما همراهان همیشگی وب سایت شمع شازده. همانطور که می‌دانید موم زنبور عسل یک ماده فوق العاده پرکاربرد و شگفت انگیز است. موم زنبور عسل قابلیت جذب در بدن انسان را ندارد، مگر آنکه ملکول‌های آن به وسیله الکل در هم شکسته شوند و قابل جذب شوند. در مطالب قبلی وب سایت شازده خدمت شما عرض کردیم که موم زنبور عسل چه کاربردهایی دارد و در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم ترین صنایعی که موم زنبور عسل در آن کاربرد فراوانی دارد، صنعت نساجی است که در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم. در ادامه مطلب ” موم زنبور عسل در نساجی چه کاربردی دارد؟ ” با ما همراه باشید.

موم زنبور عسل در نساجی چه کاربردی دارد؟

تاریخچه موم زنبور عسل در نساجی

اگر به یاد داشته باشید پیش‌تر و در مقالاتی که در باب موم زنبور عسل نگارش کردیم، درباره تاریخچه استفاده از موم زنبور عسل صحبت کردیم. در آن مقالات خدمت شما عرض کردیم که تاریخچه استفاده از موم عسل به سالهای بسیار دور باز می‌گردد و هزاران سال پیش از آن در تولید شمع و بسیاری صنایع دیگر استفاده می‌شده است. صنعت نساجی نیز از این موضوع مستثنی نیست و مربوط به سالیان بسیار دور است. به طور مثال مصرف موم برای صنعت نساجی به دوران روم باستان باز می‌گردد. در گذشته کاربرد موم بسیار پر رنگ‌تر بود چرا که هنوز پلاستیک وارد بازار نشده بود تا در بسیاری از موارد به جای موم مورد استفاده قرار گیرد.

رومی‌ها و چینی‌ها از اولین کسانی بودند که از موم زنبور عسل در صنعت نساجی استفاده کردند. در مستنداتی که از گذشتگان آنها به جای مانده است، دلایل زیر برای استفاده از موم زنبور عسل در این صنعت عنوان شده است. موم خواص متعددی برای بدن انسان دارد، به پارچه خاصیت الاستیک می‌دهد و ضد آب است. استفاده از موم زنبور عسل در پارچه باعث می‌شود تا موادی که در تولید پارچه مورد استفاده قرار گرفته‌اند، سالم و تازه بمانند.

موم زنبور عسل در نساجی چه کاربردی دارد؟

پارچه‌هایی که با موم عسل تولید می‌شوند چه فوایدی دارند؟

اگر از موم زنبور عسل در پارچه‌هایی که برای دوخت لباس مورد استفاده قرار می‌گیرند، استفاده شده باشد، آن لباس دیرتر لکه می‌گیرد و اگر هم لک شود خیلی سریع آن لکه پاک می‌شود. خاصیتی که امروز با نام نانو شناخته می‌شود و لباس‌هایی که بر این اساس دوخته می‌شوند به آسانی لک نمی‌شوند و لکه‌های آنها به آسانی پاک می‌شوند.

حتما شنیده‌اید یا می‌دانید که پارچه‌های نخی از همه پارچه‌های دیگر مناسب‌تر هستند و عموما در تولید آنها از پلاستیک استفاده می‌شود. اما این نوع پارچه‌ها یک مشکل بزرگ دارند و آن هم چروک شدنشان است. برای رفع این مشکل معمولا از موم زنبور عسل استفاده می‌شود. اگر در پارچه از موم استفاده شده باشد، میزان چروک شدن آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

خوب امیدواریم تا به اینجا مطالعه مطلب ” موم زنبور عسل در نساجی چه کاربردی دارد؟ ” برای شما مفید بوده باشد. در ادامه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، اشاره می‌کنیم و بیشتر درباره کاربرد موم عسل در این صنعت صحبت می‌کنیم.

موم زنبور عسل در نساجی چه کاربردی دارد؟

بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۰ تحقیق‌های متعددی انجام گرفته است که پیرامون استفاده از موم در صنعت نساجی و پارچه و تاثیر آن در ارزیابی فعالیت ضد میکروبی پارچه‌ها در برابر باکتری و قارچ‌ها بوده است. استفاده از موم عسل در ساختار پارچه باعث شده است تا پژوهشگران شگفت زده شوند. نتایجی که بدست آمد نشان داد که استفاده از موم در پارچه‌ها باعث می‌شود، پارچه دارای ویژگی‌های زیست محیطی شود که باعث از بین بردن کپک‌ها می شود. از این ویژگی برای جلوگیری از میکوز پوست در مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. میکوز نوعی عفونت ناشی از قارچ است که در فضاهای درمانی دیده می‌شود و سریع همه گیر می‌شود که یکی دیگر از کاربردهای موم در پارچه جلوگیری از این بیماری است.

استفاده از موم در صنعت پسماند نساجی

شاید بسیاری بدانند بسیاری هم شاید اطلاع نداشته باشند اما صنعت نساجی از جمله ریسندگی و بافندگی پسماند بسیار زیادی تولید می‌کند که محیط زیست را بسیار آلوده می‌کند. برای اینکه از آلوده‌تر شدن محیط زیست جلوگیری شود معمولا نخ‌های پسماند را با موم زنبور عسل ترکیب می‌کنند تا در مصرف آن صرفه جویی شود و محیط زیست تمیزتر نگهداشته شود.

موم زنبور عسل در نساجی چه کاربردی دارد؟

این کار باعث می شود ارزش پسماند ناشی از صنعت نساجی بسیار بالاتر برود و این زباله‌ها که در غیر اینصورت بلا استفاده هستند به محصولاتی قابل استفاده تبدیل شوند.

به طور مثال از زباله‌های صنعت نساجی و موم شمع‌های قالبی در تولید فیتیله شمع استفاده می‌شود. از این پسماندها فتیله‌های مومی قابل سوخت تهیه می‌شود که عموما برای استفاده در مراسم‌های خیریه و مذهبی استفاده می‌شوند.

ساخت پارچه همانطور که می‌دانید هزینه‌های مخصوص به خودش را دارد که در نهایت بر اساس نوع نخی که در پارچه استفاده شده، قیمت نهایی پارچه تعیین می‌شود. حال فرض کنید در تهیه این پارچه‌ها از موم استفاده نشده است. اگر در تهیه پارچه از موم زنبور عسل استفاده کنیم، طبیعتا قیمت تمام شده پارچه بالاتر می‌رود.

تولید پارچه‌هایی که در آنها از موم استفاده شده است، قیمت بالاتری نسبت به پارچه‌هایی دارد که در تولید آنها از پلاستیک استفاده شده است. به همین دلیل است که اکثر تولیدکنندگان پارچه علاقه دارند تا از پلاستیک استفاده کنند چرا که این کار باعث می‌شود هزینه‌ها پایین‌تر بیاید و قیمت تمام شده محصول هم ارزان‌تر و مشتری پسندتر باشد. آنچه اینجا باید در نظر داشته باشید این است که محیط زیست ارزش بسیار بالایی دارد و ما باید آن را برای فرزندان خود حفظ کنیم. پلاستیک ماده‌ای مخرب برای طبیعت است و توصیه اکید بر این است که تا حد ممکن به کمترین میزان از آن استفاده کنیم.

موم زنبور عسل در نساجی چه کاربردی دارد؟

سخن آخر

طبق آنچه در این مطلب گفتیم، موم زنبور عسل یک ماده فوق العاده با ارزش و شگفت انگیز است که کاربردهای متعددی در حوزه ها و صنایع مختلف دارد. یکی از صنایعی که کمتر کسی به کاربرد موم در آن فکر می‌کند، صنعت نساجی است. موم زنبور عسل کاربرد بالایی در صنعت منسوجات دارد و در تهیه پارچه‌های ضد آب، ضد چروک و ضد لک از آن استفاده می‌شود. همچنین توصیه اکید اهالی محیط زیست این است که مدیران صنایع منسوجات تا جای ممکن از پلاستیک کمتر استفاده کنند و به جای آن از موم زنبور عسل بهره ببرند. در انتهای مطلب ” موم زنبور عسل در نساجی چه کاربردی دارد؟ ” باید خدمت شما عرض کنیم که سلامتی تنها در گرو مواد غذایی نیست بلکه با وجود موادی مانند پلاستیک، استفاده از مواد طبیعی مانند موم اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

 

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید و این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید تا دیگران هم از تجربیات شما بهره‌مند شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.