کوکو وکس چیست؟

کوکو وکس چیست؟

با سلام خدمت شما همراهان گرامی وب سایت شمع شازده. با یک مطلب آموزشی دیگر این بار در ارتباط با موم‌های شمع سازی در خدمت شما هستیم. در این مطلب قصد داریم درباره کوکو وکس یا همان موم نارگیل صحبت کنیم. همانطور که می‌دانید موم‌ها به دو دسته موم طبیعی و موم شیمیایی تقسیم می‌شوند. از جمله موم‌های طبیعی که در بازار موجود هستند می‌توان به موم زنبور عسل، موم سویا و موم نارگیل اشاره کرد که در مقالات قبلی به دو مورد از سه مورد یاد شده پرداخته‌ایم. در مطلب ” کوکو وکس چیست؟ ” قصد داریم درباره کوکو وکس و کاربردهای آن صحبت کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

کوکو وکس چیست؟ ۱

کوکو وکس چیست؟

کوکو وکس (Coco Wax) یا همان موم نارگیل از دسته موم‌های طبیعی است که در چند سال اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. موم نارگیل یک موم سفید رنگ مایل به کرم و نرم است که بر خلاف موم‌های شیمیایی، دوستدار محیط زیست و مفید است. قیمت کوکو وکس به نسبت موم‌های شیمیایی بسیار بالاتر است چرا که موم‌های طبیعی نسبت به موم‌های شیمیایی کمیاب‌تر هستند و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند. البته فراموش نکنید که این تفاوت قیمت ارزش بسیار بالایی دارد چرا که بر خلاف شمع‌های شیمیایی مانند شمع‌های پارافینی، شمع‌های طبیعی خواص و فواید بسیاری در زمان سوزاندن دارند که قطعا پرداخت عدد بیشتر را توجیه می‌کند.

کوکو وکس چیست؟

موم‌های طبیعی مانند کوکو وکس یا موم زنبور عسل در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارند که یکی از مهم ترین این صنایع، صنعت شمع سازی است. اگر نگاهی به تاریخچه صنعت شمع سازی بیندازیم، میبینیم که از گذشته‌های دور، موم‌های طبیعی مانند بیزوکس، کاربرد فراوانی در این حوزه داشته‌اند اما موم‌هایی مانند موم نارگیل یا همان کوکونات وکس (Coconut Wax) جدیدتر هستند اما توانسته‌اند به سرعت جای خود را در میان موم‌هایی که در زمینه شمع سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باز کنند.

لازم به ذکر است بدانید روغن نارگیل که در تهیه کوکو وکس کاربرد دارد، طی یک فرآیند کاملا ارگانیک برداشت می‌شود. موم نارگیل یک محصول کاملا پایدار و بی ضرر برای محیط زیست است که عملکرد مطلوب و بالایی دارد.

فواید شمع موم نارگیل

همانطور که می‌دانید شمع‌ها برای اینکه بسوزند نیازمند سوخت هستند تا این سوخت بتواند شعله ایجاد کند و بسوزد. گذشتگان کشف کرده بودند که موم زنبور عسل و موم‌های طبیعی دیگر می‌توانند گزینه مناسبی برای تامین سوخت شمع‌ها باشند. بنابراین در سالهای بسیار دور از موم زنبور عسل برای این موضوع استفاده می‌کردند و خیلی شناختی نسبت به دیگر موم‌های طبیعی نداشتند. اما به مرور زمان و با آزمایشاتی که انجام شد توانستند مواد دیگری را نیز کشف کنند که همین توانایی را داشته باشند.

کوکو وکس چیست؟ ۳

از جمله سوخت‌های مناسبی که برای این موضوع کشف شد، موم سویا و موم نارگیل جز مهم ترین موم‌های طبیعی بودند که عملکردی مشابه موم زنبور عسل داشتند و در برخی اوقات برتری‌هایی نیز نسبت به آن داشتند.

شمع موم نارگیل مدت زمان زیادی به صورت آرام می‌سوزد

شمع‌هایی که از موم نارگیل ساخته می‌شوند آرام‌تر می‌سوزند و مدت زمان بیشتری به این سوختن ادامه می‌دهند. این شمع‌ها علاوه بر اینکه بیشتر روشن می‌مانند لوکس‌تر هم هستند و به همین دلیل توانسته‌اند طرفداران فراوانی پیدا کنند.

آرام سوختن یکی از ویژگی‌های مهم شمع‌ها است چرا که مدت زمان استفاده از شمع‌ را برای کاربر طولانی‌تر می‌کند و این موضوع از این جهت یک برتری است چرا که به طور مثال شمع‌های پارافینی خیلی سریع می‌سوزند و خاموش می‌شوند و غیر قابل استفاده می‌شوند اما موم‌های طبیعی از جمله موم نارگیل به دلیل اینکه آرام‌تر می‌سوزند، سوختن قابل کنترل‌تری دارند و به عبارت دیگر تمیز می‌سوزند. تمیز سوختن از این جهت اهمیت دارد که می‌توان از شمع دوباره یا حتی بارها استفاده کرد و از خواص آن بهره برد. البته دفعات بعدی که شمع می‌سوزد از میزان خواص آن کم می‌شود اما قطعا به طور کلی خواص آن از بین نمی‌رود و این یک امتیاز بزرگ برای شمع‌هایی است که از موم‌های طبیعی مانند موم نارگیل ساخته می‌شوند.

کوکو وکس چیست؟ ۲

شمع موم نارگیل پرتاب رایحه بالایی دارد

اگر به بازار سری بزنیم و شمع‌‌هایی که در بازار برای خرید وجود دارند را چک کنیم متوجه می‌شویم که دو نوع شمع در بازارهای جهان وجود دارد. شمع‌های بدون رایحه و شمع‌هایی که رایحه دارند. شمع‌های رایحه دار هم دو نوع طبیعی و شیمیایی دارند که شمع‌های شیمیایی رایحه دارد در بازارها بیشتر در دسترس هستند و دلیل آن هم ارزان‌تر بودن و در دسترس‌تر بودن موم پارافین در بازار است. این اتفاق اصلا اتفاق جالبی نیست چرا که باید دقت داشت شمع‌های پارافینی از مشتقات نفتی ساخته می‌شوند که در زمان سوختن، گازهای سمی تولید می‌کنند که برای سلامتی مضر هستند.

اما بر خلاف این شمع‌های تجاری، شمع‌های طبیعی که با رایحه‌های طبیعی معطر می‌شوند نه تنها برای سلامتی مضر نیستندبلکه رایحه‌ای که آزاد می‌کنند فواید بسیاری برای سلامتی و اعصاب و روان دارند که در مقالات دیگر وب سایت شازده به این موارد به طور مفصل پرداخته‌ایم.

شمع موم نارگیل چیست؟

از این موضوع که بگذریم یکی از مهم ترین ویژگی‌های یک شمع پرتاب رایحه آن است که رابطه مستقیم با نوع مومی دارد که به عنوان سوخت برای شمع در نظر گرفته می‌شود. پرتاب رایحه شمع‌ها از این جهت اهمیت دارد که اگر شمع معطر نتواند رایحه خود را به خوبی پخش کند، عملا تفاوت چندانی با شمع‌های معمولی ندارد.

یکی از موم‌هایی که در شمع‌سازی استفاده می‌شود و پرتاب رایحه بسیار خوبی دارد، کوکو وکس است. پرتاب رایحه شمع‌ها در دو حالت سرد و گرم متفاوت است و بسیاری از شمع‌ها در حالت گرم پرتاب رایحه بهتری دارند اما شمع‌ موم نارگیل در هر دو حالت سرد و گرم پرتاب رایحه بسیار خوبی دارند که از مزیت‌های مهم این نوع شمع‌ها محسوب می‌شود.

شمع موم نارگیل چیست؟ 2

شمع موم نارگیل با محیط زیست سازگار است

نکته مهم دیگری که در مورد موم نارگیل وجود دارد این است که این موم بالاترین سازگاری را با کره زمین و محیط زیست پیرامون ما دارد. امتیاز سازگار بودن با محیط زیست بسیار اهمیت دارد چرا که نگهداری از این کره خاکی برای آیندگان یکی از وظایف و مسئولیت‌های مهم ما است که همواره باید مد نظر داشته باشیم.

خوب امیدواریم از مطالعه مطلب ” کوکو وکس چیست؟ ” لذت برده باشید و این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر علاقمند هستید تا درباره موم‌های شمع سازی بیشتر بدانید توصیه می‌کنیم سری به بخش مجله وب سایت شازده بزنید و مطالبی که در این زمینه نگارش شده است را مطالعه بفرمایید. همچنین می‌توانید با سر زدن به بخش محصولات شمع شازده، موم‌های طبیعی موجود را مشاهده کرده و خرید خود را انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.