فتیله مناسب برای شمع

چگونه یک فتیله مناسب برای شمع انتخاب کنیم؟

با سلام خدمت شما کاربران عزیز وب سایت شمع و لوازم شمع سازی شازده. با یک مطلب جذاب آموزشی در ارتباط با شمع‌ها در خدمت شما هستیم. شمع‌ها از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند که یکی از مهم ترین اجزای شمع‌ها، فتیله آن است که بر خلاف تصور عموم، نقش بسیار مهمی در نوع سوختن، مدت زمان سوختن و همچنین دوام و عمر شمع بازی می‌کند. شاید اغلب مردم تصور کنند که فتیله که چیز خاصی نیست و نوع خاصی ندارد اما این تفکر، یک اشتباه بزرگ است. فتیله انواع مختلفی دارد که باید بر اساس نوع شمع مورد نظر انتخاب شود و اگر نسبت به نوع شمع، درست انتخاب نشود می‌تواند باعث بد سوختن شمع شود. به دلیل اینکه انتخاب یک فتیله مناسب برای شمع شما اهمیت بالایی دارد ما تصمیم گرفتیم مطلب ” چگونه یک فتیله مناسب برای شمع انتخاب کنیم؟ ” را منتشر کنیم تا اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم. تا انتهاب این مطلب با ما همراه باشید.

چگونه یک فتیله مناسب برای شمع انتخاب کنیم؟

 

فتیله شمع چیست؟

فتیله شمع یکی از اصلی ترین و مهم ترین اجزا و لوازمی است که شما برای شمع سازی نیاز دارید. با اینکه فتیله سایز کوچکی دارد اما اهمیت آن بسیار بالاست و به عبارت دیگر هیچ شمعی بدون فتیله به عنوان یک شمع شناخته نمی‌شود چرا که نمی‌تواند درست بسوزد. تمام افرادی که به شمع سازی شخصی یا خرید شمع‌ها علاقمند هستند، باید توجه ویژه به کیفیت فتیله داشته باشند.

فتیله یکی از اجزای شمع‌ها است که طناب مانند است و درون سوخت شمع که همان موم است، قرار می‌گیرد. حال ممکن است بپرسید سوخت شمع چیست؟ از زمان‌های دور برای اینکه شمع‌ها بسوزند، نیاز به سوخت داشتند که موم زنبور عسل یکی از اولین سوخت‌ها برای شمع بود. حال برای اینکه موم طبیعی یا مصنوعی مانند پارافین بسوزد، نیاز داریم تا یک فتیله داخل آن قرار دهیم تا با شعله آتش روشن شود و در نهایت باعث سوختن موم شود.

بگذریم، حال که کمی با فتیله آشنا شدیم باید بدانیم که عوامل متعددی درباره فتیله وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال نوع و جنس فتیله بسیار مهم است. اگر جنس اشتباه فتیله برای شمع مورد استفاده قرار بگیرد، به عبارت ساده، شمع کارایی درستی نخواهد داشت و زود از بین خواهد رفت.

از جنس و نوع فتیله که بگذریم، سایز فتیله هم بسیار مهم است. اگر فتیله کوچک باشد، شعله ما نیز کوتاه و کوچک می‌شود که در نتیجه این اتفاق، چکه کردن پیش می‌آید و باعث بد سوختن و سریع سوختن شمع می‌شود. همچنین اگر فتیله شمع کوچک باشد، ممکن است در اثر مایع شدن موم در داخل شمع غرق شود و به کل کارایی خود را از دست بدهد.

حال اگر فتیله بزرگ‌تر از نیاز خود باشد، باعث می‌شود موم شمع سریع‌تر از زمان عادی خود آب شود که باعث سوختن و قارچی شدن فتیله خواهد شد. ضمنا اگر موم شمع بد بسوزد ممکن است فتیله را در خود غرق کند و کارایی شمع به کلی از بین برود.

بنابراین سایز فتیله (Candle Wick) باید مناسب باشد. یعنی نه خیلی بلند باشد و نه خیلی کوتاه. در واقع اندازه فتیله به قطر شمعی بستگی دارد که قرار است در آن قرار بگیرد. در نتیجه باید به این موضوع دقت ویژه کرد که نباید هر نوع فتیله‌ای را برای هر نوع شمعی که می‌خواهیم، استفاده کنیم. از معرفی فتیله و موارد پیرامون آن که بگذریم نوبت به آشنایی با انواع فتیله شمع سازی می‌رسد.

چگونه یک فتیله مناسب برای شمع انتخاب کنیم؟

آشنایی با انواع فتیله شمع سازی

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم فتیله‌ها انواع مختلفی دارند که باید برای هر نوع شمع یک نوع فتیله انتخاب شود تا عملکرد و سوختن شمع در بهترین حالت انجام شود. فتیله‌های شمع سازی انواع مختلفی دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • فتیله سلولزی و فتیله چوبی
  • فتیله نخی یا کتانی
  • فتیله نخی پارافین اندود شده
  • فتیله نخی موم اندود شده
  • فتیله مخصوص برای شمع‌های پودری

حال که با انواع فتیله نیز آشنا شدیم نوبت به آشنایی با ویژگی‌هایی می‌رسد که یک فتیله مرغوب و مناسب باید داشته باشد. خوب امیداواریم تا به اینجای مطلب ” چگونه یک فتیله مناسب برای شمع انتخاب کنیم؟ ” از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد. در ادامه نیز همچنان با ما همراه باشید.

چگونه یک فتیله مناسب برای شمع انتخاب کنیم؟

ویژگی‌های فتیله مناسب و مرغوب

یک فتیله مناسب برای شمع باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

 

  • یک فتیله مناسب باید شعله کوچک داشته باشد.
  • یک فتیله مناسب باید دمای متوسط و ایمن داشته باشد.
  • یک فتیله مناسب باید باعث شود، شمع یکنواخت بسوزد.
  • یک فتیله مناسب باید بدون دود بسوزد.
  • یک فتیله مناسب باید شعله پایدار داشته باشد.
  • یک فتیله مناسب باید خود به‌ خود خاموش نشود.
  • یک فتیله مناسب باعث بالا رفتن طول عمر شمع می‌شود.
  • یک فتیله مناسب، زمان سوختن شمع را طولانی می‌کند.
  • یک فتیله مناسب به هنگام سوختن، گاز سمی منتشر نمی‌کند.
  • یک فتیله مناسب با سوختن پاک همراه است.

چگونه یک فتیله مناسب برای شمع انتخاب کنیم؟

تا به اینجا با فتیله‌ها، اهمیت فتیله در شمع‌ها، نوع فتیله و ویژگی‌های یک فتیله مناسب آشنا شدیم. حال در ادامه می‌خواهیم درباره دو نوع فتیله که بیشتر از بقیه فتیله‌ها کاربرد دارند& صحبت کنیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید بر اساس قطر شمع، نوع فتیله را تعیین کنید:

فتیله کتانی را چگونه انتخاب کنیم؟

این نوع فتیله‌ها از جنس پنبه خالص یا کتان هستند که به پارافین آغشته شده‌اند و ۳ تار، ۶ تار، ۱۲ تار، پانزده تار، ۲۴ تار، ۳۰ تار و ۵۰ تار هستند. به عبارت دیگر این فتیله‌ها از ۳، ۶، ۱۲، ۱۵، ۲۴، ۳۰ و ۵۰ نخ پنبه‌ای تشکیل شده‌اند.

فتیله ۳ تار: حرارت کمی تولید می‌کند و برای شمع‌های تا قطر ۲ سانتی‌متر مناسب است.

فتیله ۶ تار: حرارت متوسط تولید می‌کند و برای شمع‌های قطر ۲.۱ تا ۳.۵ سانتی‌متر مناسب است.

فتیله ۱۲ تار: حرارت زیاد تولید می‌کند و برای شمع‌های قطر ۳.۶ تا ۵ سانتی‌متر مناسب است.

فتیله ۱۵ تار: حرارت زیاد تولید می‌کند و برای شمع‌های قطر ۵.۱ تا ۶ سانتی‌متر مناسب است.

فتیله ۲۴ تار: حرارت خیلی زیاد تولید می‌کند و برای شمع‌های قطر ۶.۱ تا ۸ سانتی‌متر مناسب است.

فتیله ۳۰ تار: حرارت خیلی زیاد تولید می‌کند و برای شمع‌های قطر ۸.۱ تا ۹ سانتی‌متر مناسب است.

فتیله ۵۰ تار: حرارت بسیار زیاد تولید می‌کند و برای شمع‌های با قطر بیش از ۹.۱ سانتی‌متر مناسب است.

چگونه یک فتیله مناسب برای شمع انتخاب کنیم؟

فتیله سلولزی را چگونه انتخاب کنیم؟

فتیله عرض ۸ میلی‌متر: برای شمع‌های تا قطر ۴ سانتی‌متر مناسب است.

فتیله عرض ۱۱ میلی‌متر: برای شمع‌های قطر ۴.۱ تا ۵.۵ سانتی‌متر مناسب است.

فتیله عرض ۱۲ میلی‌متر: برای شمع‌های قطر ۵.۶ تا ۶.۵ سانتی‌متر مناسب است.

فتیله عرض ۱۴ میلی‌متر: برای شمع‌های قطر ۶.۶ تا ۸ سانتی‌متر مناسب است.

فتیله عرض ۱۵ میلی‌متر: برای شمع‌های قطر بیش از ۸ سانتی‌متر و کمتر از ۹ سانتی‌متر مناسب است.

 

امیدواریم از مطالعه مطلب ” چگونه یک فتیله مناسب برای شمع انتخاب کنیم؟ ” لذت برده باشید و این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به این دست مطالب درباره شمع‌ها و اجزای آنها علاقه دارید با دیگر مطالب ما در وب سایت شازده نیز همراه باشید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.