شمع موم سویا چیست؟

شمع موم سویا چیست؟

سلام و عرض ادب خدمت شما همراهان همیشگی وب سایت شمع شازده. با یک مطلب درباره شمع‌های سویا در خدمت شما هستیم. همانطور که می‌دانید ماده اصلی که شمع‌ها از آن ساخته می‌شوند، موم است و این موم‌ها نیز انواع مختلفی دارند که از جمله مهم ترین و پر کاربردترین آنها می‌توان به موم زنبور عسل، موم سویا، موم نخل و موم پارافین اشاره کرد. موم زنبور عسل یکی از پر کاربردترین موم‌های طبیعی در شمع سازی است و در بین موم‌های شیمیایی نیز موم‌های پارافین کاربرد بالاتری دارند. اما در کنار موم‌های زنبور عسل، موم سویا نیز در شمع سازی بسیار پر کاربرد است. یکی از مزایای شمع‌هایی که از موم سویا ساخته می‌شوند این است که نسبت به دیگر انواع شمع‌ها با طبیعت و محیط زیست سازگاری بیشتری دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در مطلب ” شمع موم سویا چیست؟ “ بیشتر به این نوع موم و شمع‌های ساخته شده با استفاده از آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

موم سویا چیست؟

برای اینکه با شمع‌ موم سویا (Soy Candle) آشنا شویم باید ابتدا موم سویا (Soy Wax) را بشناسیم. موم سویا بر خلاف موم زنبور عسل که بسیار قدیمی است و تاریخچه جالبی دارد، مدت زمان خیلی طولانی نیست که شناخته شده است. موم سویا در سال ۱۹۹۶ میلادی اختراع شده و عمر بسیار زیادی ندارد، اما به دلیل اینکه بسیار پر کاربرد است و خواص جالبی دارد، به شهرت دست یافته است.

موم سویا یک موم گیاهی است که از روغن دانه سویا گرفته می‌شود. برای اینکه روغن سویا تهیه شود، دانه‌های سویایی که برداشت شده است را تمیز می‌کنند، سپس پوست آن را جداسازی می‌کنند و آن را به صورت رول در می‌آورند. سپس در ادامه روغن سویا از این پوسته‌ها استخراج می‌شود و هیدروژنه می‌گردد. در این فرآیند اسیدهای چرب اشباع نشده‌ای که در روغن وجود دارند، اشباع می‌شوند.

پس از انجام این کار نقطه ذوب روغن سویا تغییر می‌کند و باعث می‌شود که روغن در دمای اتاق حالت جامد به خود بگیرد. در این حالت روغن سویای جامد شده برای ساخت شمع بسیار ایده آل است و کاربرد فراوانی دارد اما باید این موضوع را مد نظر گرفت که معمولا موم سویا به تنهایی برای تهیه یک موم، کارآمد مناسب نیست و باید با موم‌های دیگر ترکیب شود.

مخلوط موم سویا چیست؟

موم سویا برای اینکه کارآمد شده و برای تهیه موم شمع سازی از آن استفاده شود، باید با موم‌های دیگر مخلوط شود تا از بهترین حالت هر موم نهایت استفاده انجام شود. مخلوط معمول برای موم سویا اضافه کردن موم نارگیل و موم‌هایی مانند موم پالم است. برخی از سازندگان شمع نیز پارافین را به موم سویا اضافه می‌کنند که به هیچ عنوان از سوی تیم شمع شازده توصیه نمی‌شود چرا که طبیعی بودن شمع را از بین می‌برد و از فواید آن به میزان بسیار بالایی می‌کاهد.

در بازار شمع سازی اگر موم مورد استفاده در تولید شمع، حاوی ۵۱٪ سویا باشد به آن موم سویا گفته می‌شود و شمع‌های تولید شده با آن در زمره شمع‌های موم سویا قرار می‌گیرند. شمع‌های موم سویا عطر و بوی بسیار ملایمی دارند و بسیاری از مردم علاقه به رایحه‌های نرم دارند. البته این موضوع برای همه صدق نمی‌کند چرا که بسته به سلیقه و میزان بویایی شما، این موضوع متفاوت است.

شمع موم سویا چه فوایدی دارد؟

موم سویا فواید فراوانی دارد که از جمله مهم ترین این فواید می‌توان به آرام سوختن آن اشاره کرد. بنابراین اگر شمع موم سویا خریداری کنید، شمع ماندگارتری را در اختیار خواهید داشت. اما مهم ترین مزیت و فایده شمع‌های تهیه شده از موم سویا، اگر با موم‌های شیمیایی ترکیب نشده باشند، تجدید پذیر بودن آنها است. همچنین موم‌های سویا از جمله موم‌های طبیعی هستند که در محیط زیست قابل تجزیه هستند.

آشنایی بیشتر با شمع‌های موم سویا

در این بخش از مطلب ” شمع موم سویا چیست؟ “  قصد داریم اطلاعات بیشتری را در ارتباط با شمع‌های موم سویا در اختیار شما قرار دهیم:

  • شمع‌های موم سویا نقطه ذوب ۴۹ درجه سانتیگرادی دارند.
  • موم سویا برای استفاده در قالب شمع‌های ظرفی مناسب‌تر است.
  • موم سویا برای تهیه شمع‌های ستونی و مخروطی مناسب نیست.
  • موم سویا به راحتی با رایحه‌ها و رنگ‌ها مخلوط نمی‌شود و نیاز است برای بودار کردن یا رنگی کردن آن از متریال بیشتری نسبت به موم‌های دیگر استفاده کرد.
  • موم سویا ۱۰۰٪ طبیعی و گیاهی است و از دانه سویای هیدروژنه ساخته شده است.

کار با موم سویا آسان‌تر است

اگر دقت کرده باشید اکثریت مردم، شمع سازی را با ساخت شمع‌های ظرفی آغاز می‌کنند. این روش به عنوان ساده ترین روش برای شروع یادگیری فرآیند شمع سازی شناخته می‌شود. در مقایسه با شمع‌های ظرفی، ساخت شمع‌های نذری و ستونی پیچیده‌تر و سخت‌تر است و ظرافت بیشتری را نسبت به دیگر شمع‌ها احتیاج دارد.

از بین موم‌هایی که در بازار وجود دارند کار با برخی از آنها نسبت به دیگر موم‌ها ساده‌تر است. به طور مثال کار با موم سویا برای شمع سازی از دیگر موم ها آسان‌تر است. حال ممکن است این سوال را بپرسید که چرا؟ چه عواملی کار با موم سویا را نسبت به بقیه آسان‌تر می‌کند؟

موم سویا دمای ذوب مناسبی دارد و قابلیت ترکیب شدن با عطرها را دارد، فقط باید میزان بیشتری رایحه برای شمع موم سویا در نظر گرفت. رایحه دار بودن شمع یکی از ویژگی‌های مهم شمع‌ها است که همین موضوع بسیاری از مردم را به سمت شمع سازی جذب می‌کند. مردم علاقه دارند شمع هایی در اختیار داشته باشند که رایحه‌های مورد علاقه آنها را منتشر می‌کند.

قیمت شمع‌های موم سویا چگونه است؟

شمع‌هایی که از موم‌های طبیعی ساخته می‌شوند به دلیل اینکه منشا طبیعی دارند، نسبت به مابقی موم‌های شیمیایی مانند پارافین که به وفور در دسترس هستند، کمیاب‌تر هستند و تهیه آنها هزینه بالاتری دارد. به همین دلیل قیمت آنها نیز نسبت به بقیه موم‌هایی که برای شمع سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بالاتر است.

اما آیا پرداخت این هزینه بالا ارزشش را دارد یا خیر؟

پاسخ به این سوال ۱۰۰ درصد بله است؛ چرا که شمع‌های طبیعی یا شمع‌هایی که از موم طبیعی ساخته می‌شوند فقط کاربرد سوختن و روشن ماندن را ندارند و خواص فوق العاده‌ ی دیگری هم دارند که ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارد. ممکن است یک کاربر عامه در ابتدا فرق شمع پارافینی و شمع موم زنبور عسل یا سویا را نفهمد و همه را مانند هم ببیند، اما تفاوت بین دو شمع طبیعی و شیمیایی از زمین تا آسمان است.

شمع‌های شیمیایی مانند شمع‌های پارافینی نه تنها فواید خاصی به غیر از روشن ماندن و زیبایی ندارند، بلکه مضر نیز هستند. در صورتی که شمع‌هایی مانند شمع موم سویا، موم نارگیل یا موم زنبور عسل زمانی که می‌سوزند خواص آروماتیک دارند و باعث از بین رفتن انرژی‌های منفی و آزاد شدن انرژی مثبت می‌شوند. به همین دلیل زمانی که یک شمع طبیعی در یک فضا می‌سوزد، حس بسیار خوبی به افرادی که در آن فضا حضور دارند، می‌دهد.

بنابراین پرداخت هزینه بالاتر شمع‌های طبیعی از جمله شمع موم سویا بسیار منطقی است و ارزشش را دارد.

امیدواریم از مطالعه مطلب ” شمع موم سویا چیست؟ “ لذت برده باشید و این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. اگر علاقمند هستید تا با موم‌های طبیعی و شمع‌هایی که از این موم‌ها ساخته می‌شوند، بیشتر آشنا شوید با دیگر مقالات ما در بخش مجله شازده در وب سایت همراه باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.