شمع موم نارگیل چیست؟

آشنایی با ابزار و وسایل شمع‌سازی (۲)

در قسمت اول مطلب آشنایی با ابزار و وسایل شمع‌سازی به یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده شمع‌ها یعنی موم پرداختیم. موم در واقع سوخت اصلی شمع‌هاست و اهمیت بالایی در کاربرد شمع‌ و نوع سوختن آن دارد. در بخش اول توضیح دادیم که موم‌ شمع‌ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند که هر کدام کارکرد متفاوتی با دیگری دارند. از جمله موم‌های طبیعی معروف می‌توان به موم زنبور عسل، موم سویا، موم نارگیل و موم پالم اشاره کرد که به دلیل طبیعی بودن، خواص فراوانی دارند و روشن کردن‌ آنها علاوه بر اینکه هوا را تصفیه می‌کند می‌تواند استرس و اضطراب را کاهش داده و به سلامتی انسان کمک کند. نوع دیگر موم‌ها هم موم‌های شیمیایی هستند که از مشتقات نفتی تهیه می‌شوند و به دلیل کمبود موم‌های طبیعی وارد بازار شده‌اند. نکته منفی که در مورد موم‌های مصنوعی که اغلب از پارافین تهیه می‌شوند وجود دارد شیمیایی بودن مواد تشکیل دهنده آنهاست. این موم‌ها زمانی که می‌سوزند نه تنها برای ما مفید نیستند بلکه بسیار هم مضر هستن و هوا را سمی می‌کنند. از موم‌ها که بگذریم، برای شمع‌سازی، ابزار و وسایل دیگری هم نیاز است که در ادامه مطلب ” آشنایی با ابزار و وسایل شمع‌سازی (۲) ” به معرفی آنها می‌پردازیم. همچنان با ما همراه باشید.

شمع موم نارگیل چیست؟

فتیله شمع

یکی دیگر از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده شمع‌ها، فتیله آنها است که بر خلاف ظاهرشان، نقش بسیار مهمی را در سوختن صحیح شمع‌ها بازی می‌کنند. فتیله یکی از اجزای مهم شمع است که شکل طناب دارد و درون سوخت شمع که می‌تواند طبیعی (موم زنبور عسل) یا شیمیایی (مانند پارافین) باشد قرار می‌گیرد. نقش فتیله این است که با شعله آتش روشن می‌شود و باعث سوختن موم می‌شود. فتیله از این لحاظ اهمیت بالایی دارد که می‌تواند نوع سوختن و سرعت سوختن شمع را مشخص کند. شاید در ابتدا که به شمع نگاه می‌کنیم اهمیت فتیله آن چنان به چشم نیاید اما فتیله اهمیت بسیاری دارد و انتخاب فتیله درست، بسیار لازم و ضروری است.

اگر فتیله خیلی کوچک باشد شعله نیز کوتاه و کوچک می‌شود و این موضوع باعث چکه‌کردن شمع می‌شود. موضوع دیگری که فتیله کوچک ایجاد می‌کند این است که ممکن است در حوضچه شمع غرق شود و پس از مدتی کارایی خود را از دست دهد.

فتیله شمع چیست؟ 1

آنچه در مورد فتیله جالب است نسوختن خود فتیله است چرا که فتیله به واسطه فرو نشستن در موم و مرطوب شدن با موم ذوب شده، شعله‌ور می‌شود. فتیله‌ها عموما از قیطان‌های کتانی ساخته می‌شوند و در اندازه‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. اندازه فتیله به قطر شمعی که قرار است در آن قرار بگیرد، نیز بستگی دارد. بنابراین هر فتیله‌ای را نباید برای هر نوع شمعی مورد استفاده قرار داد.

فتیله‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می‌توان به فتیله چوبی و سلولزی، فتیله نخی پارافین، فتیله نخی موم اندود و فتیله مخصوص شمع‌های پودری اشاره کرد.

فتیله مناسب برای شمع

یک فیتله مرغوب خواص مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شعله فتیله باید پایدار باشد و به خودی خود خاموش نشود.
  • باید باعث شود ذوب شدن شمع یکنواخت باشد.
  • شعله باید کوچک بوده و دمای ایمن و متوسطی داشته باشد.
  • شعله فتیله باید بدون دود بسوزد.
  • فتیله خوب باید طول عمر سوختن شمع را طولانی‌تر کند.
  • یک فتیله خوب باید هنگام سوختن گاز سمی منتشر نکند و پاک بسوزد.

دماسنج شمع‌سازی

برای اینکه موم شمع سازی را در قالب بریزید و شکل مطلوب خود را به آن بدهید باید آن را حرارت بدهید و ذوب کنید. برای اینکه درجه حرارت مناسب ذوب شدن موم را پیدا کنید لازم است که از یک دماسنج استفاده کنید که به دماسنج شمع‌سازی معروف است. همیشه دمای موم در حال ذوب خود را زیر نظر داشته باشید چرا که اگر مومی که در حال حرارت است به حال خود رها شود ممکن است شعله ور شده یا بخار شود.

قالب شمع‌سازی

یکی دیگر از اجرای مهم شمع سازی قالب یا جار شمع سازی است. از پر کاربردترین قالب‌های در شمع سازی می‌توان به قالب‌های شیشه‌ای اشاره کرد. قالب‌های شیشه‌ای را می‌توان به تعداد بسیار زیادی مورد استفاده قرار داد فقط باید مراقب بود که حین کار شکسته نشوند. نوع دیگر قالب‌های شمع‌سازی، قالب‌های لاستیکی و پلاستیکی هستند. این قالب‌ها معمولا از قالب‌های شیشه‌ای ارزان‌تر هستند و در همه اشکالی عرضه می‌شوند. در ادامه مطلب آشنایی با ابزار و وسایل شمع‌سازی (۲) همچنان با ما همراه باشید.

آروماتراپی یا رایحه درمانی چیست؟

رایحه‌ها در شمع سازی

با اضافه شدن رایحه‌ها به شمع‌ها، کاربرد جدیدی به کاربردهای قبلی شمع‌ها اضافه می‌شود که این کاربرد، معطر کردن فضا در زمان سوختن شمع است. این کاربرد که در واقع یکی از کاربردهای تزئینی شمع‌ها محسوب می‌شود& باعث شده تا طرفداران و علاقمندان به شمع‌ها تعدد پیدا کنند و روز به روز به تعداد آنها افزوده شود.

در زمان خرید شمع‌های اسانس‌دار یا رایحه‌دار باید حتما به موضوع طبیعی یا مصنوعی بودن موم دقت کنید. اگر موم شمعی که رایحه‌دار است طبیعی نباشد گرچه ممکن است بوی جذابی داشته باشد اما در حین حال صدمات جبران ناپذیری به سلامتی شما وارد می‌کند. پس باید در این زمینه دقت داشته باشید. از مهم‌ترین و پر کاربردترین رایحه‌ها در شمع‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رایحه لیمو
  • رایحه هلو
  • رایحه توت فرنگی
  • رایحه وانیل
  • رایحه قهوه
  • رایحه رز
  • رایحه ارکیده
  • رایحه سیب
  • رایحه دارچین
  • رایحه اسطوخودوس

دیگر ابزار و وسایل شمع‌سازی

ابزارها و وسایل دیگری هم در شمع‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان به قاشق یا همزن دستی، کاغذ روغنی یا مومی، سینی فر، تیغ یا چاقوی مخصوص، ظرف برای ذوب کردن موم، ظرف مخصوص قوطه وری شمع، چسب موم، سوزن فتیله، خمیر بتونه قالب و نگهدارنده‌های فتیله اشاره کرد.

در این دو قسمت سعی کردیم مهم‌ترین اجزا و قسمت‌های مورد استفاده در شمع‌ها را با جزئیات خدمت شما معرفی کنیم. توصیه ما در انتهای این مطلب، استفاده از موم‌های طبیعی در کنار فتیله استاندارد و لوازم دیگر شمع‌سازی با کیفیت بالاست.

امیدواریم از مطالعه مطلب ” آشنایی با ابزار و وسایل شمع‌سازی (۲) ” لذت برده باشید. اگر به این دست مطالب آموزشی در زمینه شمع‌سازی علاقمند هستید، توصیه می‌کنیم سری به وب سایت شازده در بخش مجله شازده بزنید و اطلاعات خود را افزایش دهید.

 

آشنایی با ابزار و وسایل شمع‌سازی (۱)

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.