چگونه لکه شمع را از روی لباس پاک کنیم

آشنایی با ابزار و وسایل شمع‌سازی (۱)

همانطور که می‌دانید شمع‌سازی این روزها علاوه بر اینکه یک صنعت بزرگ است، به یک سرگرمی جذاب هم تبدیل شده و مردم سراسر جهان به ساخت شمع علاقه نشان داده‌اند. برای ساخت شمع در منزل یا هر فضایی به غیر از فضاهای صنعتی، ابزارها و وسایل مختلفی نیاز است که البته تهیه این ابزارها خیلی هم سخت نیست و مجموعه‌های متعددی مانند گروه شمع شازده، این ابزارها و وسایل را ارائه می‌دهند. برای ساخت شمع نیاز به یک سری وسایل اصلی است اما وسایل متعدد دیگری هم برای اضافه کردن ویژگی‌های مختلف به شمع‌ها وجود دارد که ما در مطلب ” آشنایی با ابزار و وسایل شمع‌سازی (۱) ” قصد داریم، اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنها را معرفی کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چگونه لکه شمع را از روی لباس پاک کنیم

آشنایی با انواع موم شمع‌سازی

اگر مطالب قبلی وب سایت شازده را مطالعه کرده باشید، قطعا درباره موم‌ها اطلاعات کافی پیدا کرده‌اید اما اگر به این مطالب دسترسی نداشته‌اید، خالی از لطف نیست موم‌ها را برای شما معرفی کنیم. اصلی‌ترین جز شمع‌ها، موم آنهاست که برای سوختن، به آن نیاز حیاتی دارند. به عبارت دیگر موم همان سوخت شمع‌ها است که از سالهای بسیار دور مورد استفاده قرار می‌گرفته و طی سالها، انواع مختلفی از موم‌ها به این صنعت معرفی شده است. نکته مهمی که درباره موم‌ها وجود دارد این است که موم‌های شمع‌سازی به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند و به همین واسطه کاربردهای مختلفی دارند. به موم‌هایی موم طبیعی گفته می‌شود که از مواد اولیه طبیعی تهیه شده باشند و در ساخت و فرآوری آنها مواد شیمیایی دخیل نباشد. موم‌های شیمیایی اما همانطور که از نامشان پیداست از مواد شیمیایی و نفتی تهیه شده‌اند و از لحاظ ماهیتی به کل با موم‌های طبیعی متفاوت هستند.

شاید این موضوع برای خیلی‌ها سوال باشد که چرا موم‌های شیمیایی که از مشتقات نفتی به حساب می‌آیند، وارد این صنعت شده‌اند؟ پاسخ این سوال را باید در عرضه و تقاضای شمع‌ها در سراسر جهان جستجو کرد. موم‌های طبیعی به دلیل اینکه از منشا طبیعت تهیه می‌شوند، تولید و عرضه پایینی دارند و توان مدیریت بازار شمع را در جهان ندارند. ضمنا قیمت موم‌های طبیعی به نسبت دیگر موم‌ها گران‌تر است و به همین دلیل برای بسیاری مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل تولید‌کنندگان شمع‌ در سراسر جهان تصمیم گرفتند تا راهکاری برای این موضوع پیدا کنند که نتیجه روی آوردن به موم‌های شیمیایی بود. در ظاهر، کاربرد دو نوع موم در این صنعت یکی است اما آیا واقعا اینطور است؟

شمع تراپی را در خانه

خیر. دود حاصل از سوختن موم‌های طبیعی شامل موادی است که خواص بسیاری برای سلامتی و آرامش انسان‌ها دارند، اما موم‌های شیمیایی زمانی که می‌سوزند نه تنها هیچ فایده‌ای برای سلامتی ما ندارند بلکه بسیار مضر هستند. شمع‌های پارافینی زمانی که می‌سوزند به دلیل اینکه از مشتقات نفتی ساخته شده‌اند از خود آلاینده هایی آزاد می‌کنند که برای سلامتی بسیار خطرناک هستند چرا حاوی مواد شیمیایی بسیار سمی هستند. بنابراین شاید در ظاهر کاربرد شمع‌ها برای عامه مردم یکی باشد اما در باطن اتفاق دیگری در جریان است که اگر مردم جهان از این موارد باخبر باشند شاید هرگز به سمت خرید شمع‌های پارافینی نروند. بگذریم. در ادامه این مطلب انواع موم شمع‌سازی را خدمت شما معرفی می‌کنیم. همچنان با ما همراه باشید.

خواص موم زنبورعسل برای پوست چیست؟ (۱)

موم زنبور عسل یا ‌Beeswax

موم زنبور عسل از لانه زنبورها یا از شانه زنبورهای عسل پرورشی تهیه می‌شود. زمانی که زنبورها عسل را می‌خورند موم تولید می‌کنند و زنبورداران موم باقی مانده در کندوی عسل را از فیلتر عبور می‌دهند و سپس آن را خنک می‌کنند. این موم برای ساخت شمع استفاده می‌شود و به دلیل طبیعی بودن، طرفداران فراوانی در سراسر جهان دارد. شمع‌هایی که با استفاده از موم زنبور عسل تهیه می‌شوند مزایای فراوانی دارند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شمع‌هایی که از موم زنبور عسل تهیه می‌شوند، مدت زمان زیادی می‌سوزد. این شمع‌ها دوده ایجاد نمی‌کنند و در عین حال بوی شیرین و مطبوعی دارند. شمع‌های بیزوکس کاملا با محیط زیست سازگار هستند و هوا را تصفیه می‌کنند. دقیقا نقطه مقابل شمع‌های پارافینی که هوا را با آلاینده‌های شیمیایی آلوده می‌کنند. در ادامه مطلب آشنایی با ابزار و وسایل شمع‌سازی (۱) همچنان با ما همراه باشید.

کوکو وکس چیست؟ ۲

موم نارگیل یا Coconut Wax

موم نارگیل یکی از موم‌های جدیدی است که در چند سال اخیر به این صنعت وارد شده است و روز به روز به طرفداران آن افزوده می‌شود. این موم فواید بسیاری دارد که از جمله مهم ترین این فواید می‌توان به پرتاب عالی عطر اشاره کرد که در حین سوختن شمع موم نارگیل روی می‌دهد.

رنگ موم نارگیل، سفید و کرمی است و جنس آن نرم است. شمع‌هایی که با موم زنبور عسل یا موم سویا یا نخل ساخته می‌شوند& همگی با محیط زیست سازگاری دارند اما اگر بخواهیم یکی از موم‌هایی که دوستدار محیط زیست است را نام ببریم باید به موم نارگیل اشاره کنیم. تهیه روغن نارگیل یک فرآیند کاملا ارگانیک است و به طور کلی، نارگیل محصولی پایدار با سودمندی و بازدهی بالاست.

شمع موم سویا چیست؟

موم سویا یا Soy Wax

موم سویا بر خلاف موم زنبور عسل که بسیار قدیمی است و تاریخچه‌ای طولانی دارد، مدت زمان زیادی نیست که شناخته شده است. موم سویا در سال ۱۹۹۶ میلادی اختراع شده اما به دلیل اینکه خواص جذابی دارد به شهرت جهانی دست یافته است.

موم سویا یک موم گیاهی است که از روغن دانه سویا گرفته می‌شود. برای تهیه روغن سویا، دانه‌های سویایی که برداشت شده است را تمیز می‌کنند، سپس پوست آن را جدا کرده و آن را به صورت رول در می‌آورند. در ادامه روغن سویا از این پوسته‌ها استخراج می‌شود و هیدروژنه می‌گردد. در این فرآیند اسیدهای چرب اشباع نشده‌ای که در روغن وجود دارند، اشباع می‌شوند.

پس از انجام این کار نقطه ذوب روغن سویا تغییر می‌کند و باعث می‌شود که روغن در دمای اتاق حالت جامد به خود بگیرد. در این حالت روغن سویای جامد شده برای ساخت شمع موم سویا بسیار ایده آل است و کاربرد فراوانی دارد اما باید این موضوع را مد نظر گرفت که معمولا موم سویا به تنهایی برای تهیه یک موم، کارآمد مناسب نیست و باید با موم‌های دیگر ترکیب شود.

آشنایی با پارافین و کاربردهای آن ۱

موم پارافین

همانطور که پیش‌تر در ابتدای این مطلب هم ذکر کردیم، پارافین یک ماده شیمیایی است که به دلیل کمیاب بودن موم‌های طبیعی به بازار جهانی وارد شد و سریعا کاربرد بسیار بالایی پیدا کرد. وکس پارافین یک موم سفید رنگ با انعطاف بالا است. پارافین شمع از نفت، زغال سنگ با هیدروکربن های اشباع شده تهیه می‌شود و می‌توان آن را تصفیه کرد تا بی رنگ و بی بو شود. پس از اینکه موم پارافین تصفیه شد و بی رنگ و بی بو گردید، امکان استفاده از آن در محصولات دیگر مهیا می‌شود چرا که اگر پارافین، رنگ و بو داشته باشد امکان استفاده از آن در هر محصولی وجود ندارد.

نکته‌ منفی که در مورد پارافین وجود دارد شیمیایی بودن آن است که به همین دلیل به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود در ساخت شمع‌ از آن استفاده شود.

 

در مطلب ” آشنایی با ابزار و وسایل شمع‌سازی (۱) ” به معرفی یکی از مهم‌ترین اجزای شمع‌ها پرداختیم. در قسمت دوم به معرفی دیگر ابزارها و وسایل شمع‌سازی خواهیم پرداخت. لطفا از طریق لینک زیر قسمت دوم این مطلب را هم مطالعه کنید:

 

آشنایی با ابزار و وسایل شمع‌سازی (۲)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.