نکات ایمنی مهم در استفاده از شمع‌ها 1

نکات ایمنی مهم در استفاده از شمع‌ها

استفاده از شمع در نگاه اول ممکن است خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما زمانی که به آمار حوادثی که به علت استفاده اشتباه از شمع یا سهل انگاری‌های ساده‌ای که در استفاده از شمع وجود دارد نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که نکات ساده‌ای در استفاده از شمع‌ها وجود دارد که اغلب اوقات توجهی به آن نمی‌شود و همین موضوع ممکن است حوادث بدی را رقم بزند. در ادامه مطلب ” نکات ایمنی مهم در استفاده از شمع‌ها “ قصد داریم موارد مهمی را با شما در میان بگذاریم تا در زمان استفاده از شمع‌ها ایمنی رعایت شود. با ما همراه باشید.

شمع‌ها زیبایی و آرامش خاصی دارند اما شمع‌ها علاوه بر اینکه زیبا هستند می‌توانند بسیار خطرناک و حادثه آفرین هم باشند. طبق آمارهایی که هر ساله منتظر می شود، سالانه هزاران آتش سوزی به دلیل استفاده نادرست از شمع‌ها در سراسر جهان ایجاد می‌شود. اما این آتش سوزی‌ها عموما به چه شکل ایجاد می‌شوند و چگونه می‌توان از این موارد جلوگیری کرد؟

خطرات احتمالی در روشن کردن شمع

طبق آمارهایی که کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی در سراسر جهان ارائه داده است، ۸۵ درصد از آتش سوزی‌ها و حوادثی که به واسطه شمع‌ها ایجاد می‌شوند به خاطر این ۳ دلیل اتفاق می‌افتند. اگر این سه عامل را رعایت کنیم به راحتی می‌توانیم از روی دادن اتفاقات آتی جلوگیری کنیم.

  • تحت هیچ شرایطی شمعی که در حال سوختن است را بدون ملاحظه رها نکنید.
  • شمع‌ها را تا حد ممکن از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید؛ خصوصا شمع‌های در حال سوختن
  • هرگز شمع‌ها را در نزدیکی وسایلی که ممکن است آتش بگیرند، روشن نکنید.

آیا روشن کردن شمع در نکات ایمنی مربوط به شمع‌ها جای می‌گیرد؟

پاسخ به این سوال بله است. شما برای اینکه ایمنی را در روشن کردن شمع‌ها لحاظ کنید باید نکاتی را پیش از روشن کردن شمع‌ها انجام دهید که عبارتند از:

  • همیشه پیش از اینکه شمع را روشن کنید، به اندازه فتیله شمع توجه کنید. توصیه این است فتیله را به اندازه کمی کوتاه کنید و برای این کار از ابزارهایی مانند قیچی یا ناخن گیر استفاده کنید. فتیله‌های بلند یا کج می‌توانند باعث بد سوختن شمع یا شعله‌ور شدن آن به صورت نامناسب شوند.
  • سعی کنید استخر موم یا حوضچه موم را همیشه از مواد فتیله‌ای، کبریت و مواد اشتعال‌زا دور نگه دارید.
  • جاشمعی‌ها باید در برابر حرارت مقاوم باشند و علاوه بر این موضوع به اندازه کافی بزرگ هم باشند تا بتوانند کل موم ذوب شده را در خود جای دهند.

از دیگر نکات ایمنی که برای استفاده از شمع‌ها باید رعایت شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شمع‌ها را در اتاقی روشن کنید که تهویه مناسب دارد

توصیه می‌شود شمع را برای روشن کردن در مکانی قرار دهید که تهویه مناسبی داشته باشد. در فضاهایی که گردش هوا شدید است ممکن است شمع سریع‌تر یا به صورت غیر یکنواخت بسوزد. همچنین در چنین فضایی این امکان وجود دارد که شمع شروع به دوده زدن کند. بهتر است شمع در فضایی روشن شود و بسوزد که تهویه مناسب و متعادلی دارد تا مشکلی در سوختن شمع ایجاد نشود.

مدت زمان مناسب را برای روشن ماندن شمع رعایت کنید

به طور کلی توصیه می‌شود که شمع‌ها را بیش از ۴ ساعت روشن نگذارید. ضمنا هر زمان که شمعی را خاموش کردید توجه داشته باشید حداقل ۲ ساعت از خاموش شدن شمع گذشته باشد و شمع شما خنک شده باشد. سعی کنید زمانی که قصد روشن کردن شمع را دارید از فندک‌های بلند استفاده کنید. دقت کنید مو و لباس خود را از شعله آتش دور نگه دارید.

هنگام سوختن شمع موارد زیر را در نظر داشته باشید

  • هرگز شمع روشن شده را بدون مراقبت رها نکنید.
  • هرگز شمعی را نزدیک یا بر روی چیزی که قابلیت آتش گرفتن دارد قرار ندهید. شمع‌ها را از مبلمان، تخت، روتختی، پرده، فرش، کتاب، مقوا، کاغذ و هر نوع تزئیناتی که قابلیت اشتعال دارد دور کنید.
  • شمع‌ها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید. شمع‌های روشن شده را در فضایی قرار ندهید که توسط کودکان، حیوانات خانگی یا هر شخص دیگری به زمین زده شود.
  • هرگز شمعی که در حال سوختن است یا زمانی که موم آن مایع شده است، لمس نکنید.
  • حتی المقدور شمع را تا به انتها نسوزانید. بهتر است زمانی که ۱.۵ سانتی متر الی ۲ سانتی متر از شمع باقی مانده است، شمع را خاموش نمایید.
  • اگر می‌خواهید چند شمع را در کنار یکدیگر بسوزانید، سعی کنید آنها را طوری قرار دهید که از هم حداقل ۸ سانتی متر فاصله داشته باشند. دلیل اعمال این فاصله این است که اگر شمع‌ها در کنار هم قرار بگیرند، حرارت آنها باعث ذوب شدن شمع‌های کناری می‌شود و باعث می‌گردد تا شمع‌های دیگر، خوب نسوزند.
  • اگر شعله به طور متوالی سوسو زد یا زیاد شد، سریعا شمع را خاموش کنید. اجازه دهید شمع خنک شود. فتیله را کوتاه کنید و دوباره پس از گذشت مدتی آن را روشن کنید.
  • هرگز از شمع به عنوان چراغ خواب استفاده نکنید.
  • در صورتی که برق قطع شد و خواستید از شمع استفاده کنید، بسیار مراقب باشید. اگر در زمان قطع برق به چراغ قوه دسترسی نداشتید و خواستید از شمع استفاده کنید دقت کنید شمع را در دست نگیرید و به جستجوی وسایل خود بپردازید. اگر موم داغ شده شمع بریزد ممکن است شما را بسوزاند یا آتش سوزی ایجاد کند.

۸ نکته که قبل از خرید شمع باید بدانید (۱)

توصیه‌های مهم در زمان خاموش کردن شمع

  • هرگز از آب برای خاموش کردن شمع استفاده نکنید. آب می‌تواند باعث پاشیده شدن موم داغ شود و اگر ظرف شمع شیشه‌ای باشد و داغ هم شده باشد آب ممکن است باعث شکسته شدن شیشه شود.
  • قبل از خروج از اتاقی که شمع داخل آن روشن است مطمئن شوید که شمع به طور کامل خاموش شده باشد و داخل فیلتر دیگر روشنایی وجود نداشته باشد.
  • تا زمانی که شمع به صورت کامل خنک نشده است، شمع را لمس نکنید و آن را حرکت ندهید.

امیدواریم مطالعه مطلب ” نکات ایمنی مهم در استفاده از شمع‌ها “ برای شما مفید بوده باشد. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید زیر همین پست با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.