آشنایی با پارافین و کاربردهای آن ۱

آشنایی با پارافین و کاربردهای آن

پارافین به بیان ساده یک ماده نفتی است که در بازار به شکل مایع و جامد عرضه می‌شود. پارافین جامد حالتی ژله‌ای دارد و بسیاری نیز آن را با نام وکس پارافین می‌شناسند. هر زمان که از عبارت وکس پارافین استفاده می‌شود مقصود همان پارافین جامد است. نوع ژله‌ای پارافین یا همان پارافین جامد سالهاست که برای تولید شمع مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از دیرباز برای ساخت شمع از موم زنبور عسل استفاده به عنوان سوخت استفاده می‌شده است اما به دلیل کم بودن و گران قیمت بودن موم طبیعی زنبور عسل، استفاده از پارافین رونق بیشتری گرفت. هرچه زمان رو به جلو حرکت کرده است به کاربردهای پارافین اضافه شده است و خصوصا نوع پارافین مایع کاربردهای فراوانی در صنعت پیدا کرده است. در ادامه مطلب ” آشنایی با پارافین و کاربردهای آن “ با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره پارافین در اختیار شما قرار دهیم.

وکس پارافین یک موم سفید رنگ با انعطاف بالا است. پارافین شمع از نفت، زغال سنگ با هیدروکربن های اشباع شده تهیه می‌شود و می‌توان آن را تصفیه کرد تا بی رنگ و بی بو شود. پس از اینکه موم پارافین تصفیه شد و بی رنگ و بی بو گردید، امکان استفاده از آن در محصولات دیگر مهیا می‌شود چرا که اگر پارافین، رنگ و بو داشته باشد امکان استفاده از آن در هر محصولی وجود ندارد.

موم پارافین به نوعی رایج ترین موم موجود در بازار است و نسبت به دیگر گزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه است. موم پارافین در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و شرکت‌ها می‌توانند از مخلوط‌های مختلف موم پارافین در تولید محصولات خود استفاده کنند.

کاربردهای وکس پارافین

همانطور که پیش‌تر نیز ذکر گردید، وکس پارافین کاربردهای مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پارافین در شمع سازی

یکی از بهترین و پر بازده‌ترین جایگزین های موم طبیعی زنبور عسل، موم پارافین است. چنانچه پیش‌تر نیز ذکر گردید موم طبیعی زنبور عسل به دلیل طبیعی بودن به میزان کمتری در دسترس است و همین موضوع دلیلی شد که گذشتگان به دنبال جایگزینی برای موم عسل در شمع سازی باشند؛ موم پارافین بهترین جایگزینی بود که برای موم طبیعی در نظر گرفته شد. موم پارافین برای ایجاد شمع‌های معطر فوق العاده است چرا که رنگ و بو ندارد و می‌توان به آن رنگ اضافه کرد یا آن را معطر ساخت.

پارافین در ضد آب سازی

پارافین به صورت طبیعی مقاومت بالایی در برابر آب دارد. پوشش‌های پارافینی را می‌توان بر روی محصولات متفاوتی پیاده سازی کرد تا ضد آب شوند. از جمله محصولاتی که پارافین در ضد آب سازی آن کاربرد دارد کبریت، چوب و بطری است. برای ساخت کبریت‌های ضد آب، سر کبریت را درون موم ذوب شده پارافین وارد کنید، سپس آن را باد بزنید تا به سرعت خشک و سفت شود.

پارافین در مداد شمعی

موم پارافین ماده اولیه‌ای است که در تهیه مداد شمعی (Crayon) مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه مداد شمعی‌های رنگی، رنگدانه‌هایی با موم مخلوط می‌شوند و مداد شمعی‌های رنگی تشکیل می‌شود.

از دیگر کاربردهای پارافین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش دهندگی اصطکاک
  • پوشش دهنده مواد غذایی
  • زیبایی و مراقبت‌های شخصی
  • مصالح ساختمانی
  • مصارف پزشکی و درمانی

تفاوت پارافین و موم طبیعی

موم پارافینی از نفت خام بدست می‌آید. موم پارافین عموما دارای رنگ روشنی دارد، بی بو است و در نقاط ذوب مختلفی عرضه می‌شود. پارافین وکس در داخل کشور تولید می‌شود و ایران جز تولید کننده‌های این ماده است. پارافین را بسیاری به عنوان موم شیمیایی می شناسند که معمولا نسبت به موم‌های طبیعی ارزان‌تر و در دسترس‌تر است.

موم‌های طبیعی عموما از سویا، نخل، زنبور عسل، چربی‌ها، کارنائوبا و غیره تهیه می‌شوند. موم‌های طبیعی رنگ و بوی مختلفی دارند. برخی از موم‌های طبیعی از موم پارافینی ارزان‌تر هستند اما برخی از موم‌های طبیعی قیمتی بعضا چند برابری نسبت به پارافین دارند. این دسته از موم‌ها طیف قیمتی گسترده‌ای دارند و در قالب بسته بندی‌های مختلفی عرضه می‌شوند.

هر کدام از موم‌های طبیعی خواص منحصر به فرد و کاربردهای خاص خود را دارند. موم‌های پارافینی و موم‌های زنبور عسل هدف خاصی دارند و به دلیل خواصی که دارند معمولا نمی‌توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد.

پارافین یا موم طبیعی؟ کدام سوخت برای شمع مناسب‌تر است؟

همانطور که می‌دانید شمع برای سوختن نیاز به سوخت دارد که از زمان‌های دور تاکنون از موم زنبور عسل برای تامین این سوخت استفاده می ‌شده است. به مرور زمان و برای برآورده کردن نیاز بازار، به دلیل اینکه موم طبیعی زنبور عسل تولیدی در سراسر جهان پاسخ نیاز بازار را نمی‌داد، تولیدکنندگان شمع به فکر جایگزین‌هایی برای موم‌های طبیعی افتادند که پارافین بهترین گزینه برای این جایگزینی بود. اما بر خلاف موم زنبور عسل که یک سوخت کاملا طبیعی برای شمع است، پارافین ماده‌ای است که از نفت و طی فرآیندهای مختلفی تهیه می‌شود. به همین دلیل، پارافین یک ماده شیمیایی است و مضرات خودش را دارد که نباید از این مضرات چشم پوشی کرد. در ضمن علاوه بر این موضوع، شمع‌های پارافینی فقط روشنایی دارند و هیچ فایده‌ای برای سلامتی شما ندارند پس چرا باید این شمع‌ها را تهیه کنیم؟

بنابراین استفاده از پارافین به عنوان سوخت شمع به هیچ عنوان با موم طبیعی قابل مقایسه نیست چرا که موم زنبور عسل زمانی که می‌سوزد نه تنها مضر نیست بلکه فواید فراوانی نیز دارد. در این بخش از این مطلب آموزشی از فواید موم زنبور عسل گذر می‌کنیم، اما اگر شما علاقمند هستید بیشتر با موم طبیعی زنبور عسل آشنا شوید توصیه می‌کنیم مطلب زیر را نیز مطالعه بفرمائید:

شمع بیزوکس چیست؟

شمع پارافینی بخریم یا خیر؟

توصیه گروه شمع شازده بی شک و بدون تردید خرید شمع طبیعی زنبور عسل است و ما همیشه به کاربران خود توصیه می‌کنیم شمع طبیعی خریداری کنند و شمع پارافینی را کنار بگذارند. اما ممکن است بپرسید ما چه دلیلی برای این توصیه خود داریم. در ادامه ۵ دلیل برای استفاده از شمع طبیعی به جای شمع پارافینی را خدمت شما عرض می‌کنیم:

۵ دلیل برای انتخاب شمع طبیعی زنبور عسل

طرفداران و دوستداران شمع‌های طبیعی دلایل مختلفی برای انتخاب شمع‌های طبیعی دارند که این موارد عبارتند از:

۱) شمع‌های بیزوکس ۱۰۰٪ طبیعی هستند

توصیه ما در گروه شمع شازده به همه عزیزانی که به دنبال خرید شمع هستند این است که شمع‌هایی را تهیه کنند که از موم زنبور عسل ساخته شده باشند. شمع‌های بیزوکس ۱۰۰٪ طبیعی هستند والبته خالص؛ بدین معنا که محتویاتی به غیر از حسن طبیعی زنبور عسل ندارند. شمع‌های بیزوکس از هیچگونه مواد شیمیایی یا پارافین تشکیل نشده‌اند و شامل موادی که برای سلامتی شما ضرر دارند نمی‌شوند.

۲) شمع‌های موم طبیعی سازگار با محیط زیست هستند

شمع‌های ساخته شده از موم طبیعی زنبور عسل علاوه بر اینکه کامل می‌سوزند تحت هیچ‌گونه فرآوری شیمیایی قرار نگرفته‌اند. جالب این است که شمع‌های موم زنبور عسل کاملا تجزیه‌پذیر هستند و همچنین تجدیدپذیر نیز می‌باشند.

۳) رایحه شمع‌های بیزوکس خوب است

شمع‌های بیزوکس زمانی که می‌سوزند رایحه خوبی دارند و این موضوع بدین دلیل است که این شمع‌ها از نظر کربن خنثی هستند. رایحه شمع‌های موم زنبور عسل شیرین و جذاب هستند. رایحه شمع‌های بیزوکس مانند شهد گل هستند و این یک مزیت برای این نوع شمع‌هاست.

۴) مدت زمان سوختن شمع‌های طبیعی طولانی‌تر است

اگرچه هزینه خرید شمع‌های بیزوکس از شمع‌های سویا و پارافین بیشتر است اما باید در نظر داشت شمع‌های طبیعی روشنایی بیشتری دارند و مدت زمان سوختن آنها طولانی‌تر است. به همین دلیل خرید شمع‌های بیزوکس به صرفه‌تر است.

۵) شمع‌های بیزوکس هوا را تصفیه می‌کنند

شمع‌های بیزوکس شمع‌هایی هستند که یون‌های منفی دارند. یون‌های منفی هوا را پاکسازی و تصفیه می‌کنند و کاری می‌کنند که هوای محیطی که شمع داخل آن در حال سوختن است تصفیه شود. ذرات هوا عموما دارای بار مثبت هستند و به یون‌های منفی جذب می‌شوند. وقتی ذرات هوا با یون‌های منفی تلفیق می‌شوند سنگین شده و بر روی زمین می‌افتند که در این صورت می‌توان این آلودگی‌ها را با جارو کشیدن از بین برد. بنابراین این شمع‌ها برای پاکسازی هوا فوق‌العاده هستند و توصیه می‌شود به جای شمع‌های پارافینی از شمع‌های طبیعی استفاده شود.

بسیاری از پزشکان به بیمارانی که از آلرژی رنج می‌برند توصیه می‌کنند تا در حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز شمع طبیعی را روشن کنند و آلودگی‌ها از بین ببرند. این کار کمک می‌کند تا هوا تمیز شود و فرد مورد نظر در طول شب خوابی آرام داشته باشد.

سوزاندن شمع طبیعی به تمدد اعصاب کمک می‌کند و باعث تقویت احساس آرامش می‌شود. اگر تجربه روز بدی داشتید نور را کم کنید و دو عدد شمع موم عسل روشن کنید و در مدت کوتاهی به آرامش برسید. همچنین رایحه این شمع‌ها بوی مواد غذایی را در مدت کوتاهی از بین می‌برند که این موضوع یکی دیگر از کاربردهای شمع‌های طبیعی است.

توصیه نهایی شمع شازده درباره خرید شمع طبیعی

در نهایت تصمیم گیرنده نهایی شما هستید اما همانطور که در طول این سالها به ما اطمینان داشتید ما به شما توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان شمع پارافینی نخرید و فقط و فقط شمع طبیعی خریداری کنید. برای مشاهده و خرید شمع‌های طبیعی می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

مشاهده شمع های طبیعی گروه شمع شازده

 

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه استفاده از موم‌های طبیعی و پارافین دارید با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.