فواید موم طبیعی عسل برای پوست

فواید موم طبیعی عسل برای پوست

همانطور که می‌دانید موم زنبور عسل یک ماده طبیعی است که توسط غدد موجود در بدن زنبور عسل تولید می‌شود. زنبورهای عسل از موم گیاهی و گرده گل برای تولید موم عسل استفاده می‌کنند و با استفاده از آن کندوی خود را شکل می‌دهند. موم به جای مانده در کندو کاربردهای فراوانی برای انسان دارد. سالیان سال است از این ماده طبیعی در تولید شمع، صنایع دستی، انواع خوردنی‌ها، جلا دادن به اشیای خانه، طب سنتی و موارد دیگر استفاده می‌شود. اما می‌دانستید فواید موم طبیعی عسل برای پوست چیست؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا این فواید را برای شما معرفی کنیم.

خواص موم عسل برای پوست

موم عسل خواص شگفت انگیزی برای پوست دارد که در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:

موم عسل چین و چروک و لک‌های پوستی را از بین می‌برد

احتمالا می‌دانستید که موم خواص و فواید فراوانی دارد اما احتمالا درباره فوایدی که موم برای پوست دارد کمتر شنیده باشید. بله درست شنیدید پوست. موم عسل خاصیت جوانسازی پوست و از بین بردن لک‌های پوستی دارد. موم زنبور عسل سرشار از ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین A است. ویتامین آ یکی از مهم‌ترین مواد غذایی برای حفظ سلامت پوست است.

این ویتامین تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و کاری می‌کند که مدام علائم پیری پوست (چین و چروک) کاهش پیدا کند. کلاژن یکی از مهم ترین مواد سازنده پوست است و پوست برای اینکه بتواند خود را ترمیم کند به آن نیاز جدی دارد. از دیگر خواصی که ویتامین A موجود در موم عسل دارد محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید است.

موم عسل رطوبت را در پوست حبس می‌کند

یکی از خواص مهم موم عسل برای پوست، محبوس کردن رطوبت و جلوگیری از تبخیر آن است. موم عسل به همین دلیل یک جایگزین مناسب برای وازلین و سایر مواد شیمیایی است که در ماسک‌های مخصوص پوست استفاده می‌شود. با اضافه کردن موم زنبور عسل به ماسک‌های خانگی می‌توانید رطوبت پوست خود را حفظ کنید و همیشه پوست لطیفی داشته باشید. شما گزینه دیگری نیز دارید و آن هم این است که محصولاتی را برای پوست خود تهیه کنید که در تهیه آنها از موم زنبور عسل استفاده شده باشد.

موم عسل پوست صورت، بدن و لب را نرم می‌کند

چنانچه پیش‌ترنیز اشاره کردیم، موم عسل موجب رطوبت‌رسانی و حفظ رطوبت پوست می‌شود. از این رو می‌تواند با خشکی پوست مقابله کند. برای اینکه از خواص عسل بهره ببریم می‌توانیم آن را به همراه عسل بر روی پوست مالش دهیم. همچنین می‌توانیم بالم خانگی موم عسل تولید کنیم و از آن برای نرم کردن لب‌های خود استفاده کنیم. البته اکثر بالم‌های تجاری لب هم از موم زنبور عسل تهیه می‌شوند.

اگر می‌خواهید تاثیر واقعی موم زنبور عسل را بر روی پوست و لب خود ببینید توصیه می‌کنیم آن را با روغن نارگیل، اسطوخودوس، بادام و … ترکیب کنید. این ترکیب معجزه می‌کند.

جوش و آکنه را با موم عسل درمان کنید

موم زنبور عسل یک عنصر فوق العاده در برابر جوش و آکنه است. موم عسل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد که می‌تواند در درمان جوش و آکنه موثر باشد. خواص ضدعفونی‌کنندگی موم زنبور عسل باعث می‌شود تا این ماده یک درمان موثر خانگی برای آکنه باشد. علاوه بر این موارد رتینول که ویتامین آ دارد و یکی از مهم ترین درمان‌های آکنه است در موم زنبور عسل به وفور یافت می‌شود. از دیگر ویژگی‌های خاص موم زنبور عسل غیر کمدوژنیک بودن آن است که باعث جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوستی و شدت پیدا کردن آکنه می‌شود.

موم عسل ترک‌های پوستی را رفع می‌کند

ترک پوستی عموما به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. از جمله مهم ترین دلایل ترک خوردن پوست، بارداری، رشد اندام‌ها در سن بلوغ، کاهش وزن و غیره است. اگر پوست فرد در حین این فعل و انفعالات دچار کمبود کلاژن شود، قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و ترک پدیدار می‌شود. ترک‌های پوستی در ابتدای ایجاد، قرمز رنگ، صورتی یا بنفش هستند و با گذشت زمان سفید یا نقره ای می‌شوند. اما راهکاری که برای از بین بردن این ترک‌ها وجود دارد بالا بردن میزان کلاژن در پوست است چرا که کلاژن بالا در پوست، ترک‌ها را به سرعت از بین می‌برد.

پیش‌تر اشاره کردیم که موم زنبور عسل دارای ویتامین A است و به همین واسطه کلاژن موجود در پوست را افزایش می‌دهد. علاوه بر این موارد یکی دیگر از خواص موم زنبور عسل مرطوب کنندگی و نرم کنندگی آن است. همین خاصیت، میزان ارتجاعی بودن پوست را افزایش می‌دهد و به درمان و جلوگیری از ترک‌های پوستی کمک می‌کند. موم زنبور عسل را می توان با سایر ویتامین‌ها مانند ویتامین E و همچنین کره کاکائو و روغن نارگیل ترکیب کرد و یک داروی خارق‌العاده برای از بین بردن ترک‌های پوستی ساخت.

ترک پا را با استفاده از موم عسل درمان کنید

یکی از بهترین راهکارها برای درمان ترک پا استفاده از موم زنبور عسل است. موم عسل علاوه بر اینکه ناحیه خشک شده را ضدعفونی می‌کند بلکه یک لایه محافظتی بر روی ان ایجاد می‌کند تا از گزند آسیب‌های بعدی حفظ شود. موم عسل همچنین کمک می‌کند تا رطوبت به محل ترک بازگردد و محل ترک پا مانند دیگر نقاط پوست، نرم و لطیف شود.

اگزما را با موم عسل درمان کنید

موم زنبور عسل علاوه بر اینکه مرطوب کننده است خاصیت ضد حساسیتی نیز دارد که همین موضوع باعث شده است این ماده درمان فوق العاده‌ای برای اگزما باشد. اگر تا به امروز اگزما را تجربه کرده باشید می‌دانید که اگزما به دلیل برخورد برخی مواد شیمیایی با پوست ایجاد می‌شود. موم عسل به دلیل خاصیت ضد حساسیتی که دارد اگزمای پوست را به سرعت درمان می‌کند.

موم عسل، از پوست در مقابل عوامل محیطی محافظت می‌کند

حتما اطلاع دارید که آلودگی‌های محیطی و رادیکال‌های آزاد تاثیر مخربی بر روی پوست دارند. آلودگی‌ها می‌توانند روند پیر شدن پوست را سرعت بدهند و در کنار اشعه‌های مضری که هر روز به پوست می‌رسد، ساختار پوست را تخریب کنند. یکی از خواص موم عسل برای پوست این است که لایه‌ای محافظ بر روی پوست ایحاد می‌کند. این لایه رطوبت پوست را حفظ می‌کند و علاوه بر این موضوع مثل یک مانع بین پوست و آلودگی‌های بیرونی قرار می‌گیرد و اثرات منفی آن را به میزان زیادی خنثی می‌کند.

موم عسل عفونت قارچ و باکتری را درمان می‌کند

موم عسل می‌تواند عفونت‌های قارچی و خارشی که به دنبال آن ایجاد می‌شود را رفع کند. رطوبتی که موم زنبور عسل به پوست می‌دهد باعث می‌شود خارش کاهش پیدا کند و خواص ضد التهابی که موم دارد کمک می‌کند تا درد و ناراحتی ایجاد شده التیام پیدا کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اگر موم عسل در کنار روغن‌های طبیعی مانند روغن بادام، جوجوبا، اسطوخودوس و … مصرف شود تا حد زیادی می‌تواند عفونت‌ها را دفع کند.

امیدواریم مطالعه مطلب ” فواید موم طبیعی عسل برای پوست “ برای شما مفید واقع شده باشد. اگر شما تجربه‌ای در زمینه مصرف موم دارید باعث افتخار ماست زیر همین مقاله آن را با ما در میان بگذارید تا دیگران هم از تجریبات شما استفاده کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.