۱۶ خاصیت روغن طبیعی بابونه برای بدن و پوست

روغن طبیعی بابونه یکی از انواع روغن طبیعی است که برای درمان جوش، جوان‌سازی پوست، برطرف کردن شوره سر، نرم کردن مو، از بین بردن سموم و کمک به خواب کودکان از آن استفاده می‌شود. همچنین بسیاری افراد از خاصیت‌های ضدعفونی کنندگی، آرام بخشی و تسکین درد و بهبود وضعیت دستگاه گوارش آن سود می‌برند.

از خواص روغن بابونه در طب سنتی برای درمان بسیاری از دردها و بیماری‌ها استفاده می‌کردند. در این مطلب قصد داریم در خصوص خواص روغن طبیعی بابونه نکاتی را بیان کنیم. با مجموعه شازده همراه باشید.

روغن طبیعی بابونه

بابونه از ایام قدیم در طب سنتی کاربرد داشته است

گیاه بابونه

بابونه نامی است که به صورت عمومی برای گیاهان خانواده مینای چمنی که در میان کاسنیان طبقه‌بندی می‌شود، به کار می‌رود. دو گونه بابونه آلمانی (Matricaria chamomilla) و بابونه رومی (Chamaemelum nobile) از ایام قدیم در طب سنتی استفاده می‌شدند و خواص بسیاری دارند. این گیاهان که 20 تا 40 سانتی‌متر ارتفاع دارند بسیار معطر هستند و می‌توان آن‌ها را از ساقه سبز مایل به سفید، برگ‌های به تناوب روییده و عطرشان شناسایی کرد. روغن طبیعی بابونه که از این گیاه به دست می‌آید بسیاری از خواص بابونه را در خود حفظ کرده است و می‌تواند تأثیر بسیار خوب و مناسبی در افزایش میزان سلامتی افراد بگذارد.

خواص روغن بابونه

همان‌طور که گفتیم گیاه بابونه دو نوع رومی و آلمانی دارد. روغن گیاه بابونه رومی به خاطر خواص آرامش بخشش بسیار معروف است و از روغن طبیعی بابونه آلمانی به عنوان یک ضد التهاب مناسب استفاده می‌کنند. البته باید بدانید که هر دو نوع این گیاهان خواص مشترک و بسیار زیاد دیگری دارند که از آن‌ها می‌توان به خاصیت ضدعفونی کنندگی، ضد نفخ، مسکن و تقویت دستگاه گوارش اشاره کرد. خواص روغن بابونه بر روی بدن را می‌توان به طور کلی به سه دسته تقسیم کرد و از تأثیرات آن بر پوست، مو و سلامتی استفاده کرد.

  • روغن بابونه و تأثیر آن بر پوست

یکی از مهم‌ترین خواص روغن بابونه ، تأثیر بسیار خوب آن در درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند جوش، آکنه و اگزما است. در ادامه تأثیرات روغن طبیعی بابونه بر پوست را با هم مرور می‌کنیم:

۱- درمان آکنه، اگزما و جوش

با استفاده از روغن بابونه می‌توانید از شر التهابات و قرمزی ناشی از آکنه‌ها خلاص شوید. تنها کافی است که یک پنبه را به روغن طبیعی بابونه آغشته کنید و بر روی آکنه‌ها بمالید. برای رفع جوش می‌توانید روغن بابونه را با روغن طبیعی نارگیل مخلوط کنید تا جای جوش‌ها را درمان کنید.

۲- رفع جای زخم و اسکار

ترکیب روغن بابونه و نارگیل خاصیت دیگری هم دارد و آن رفع جای زخم و اسکار است. همچنین این ترکیب می‌تواند در درمان آفتاب‌سوختگی و کاهش التهابات ناشی از آن بسیار مؤثر باشد.

۳- مرطوب‌کننده طبیعی

از روغن بابونه به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی پوست یاد می‌کنند. از خواص روغن بابونه آب‌رسانی به پوست است و باعث می‌شود تا پوست فرد شفافیت و زیبایی بیشتری به دست آورد. استفاده از کمپرس سرد روغن بابونه و بخور دادن آن بر روی پوست می‌توانید نتایج بهتری کسب کنید.

۴- برطرف کردن لکه‌ها

از دیگر خواص روغن بابونه کاهش لکه‌ها و برطرف کردن آن‌ها است. روغن بابونه به طور کلی خواص ترمیم، بازسازی و تقویت پوست را در خود دارد و استفاده مداوم و مستمر آن می‌تواند باعث شود تا فرد پوستی صاف، شفاف و بدون لکه داشته باشد.

خواص روغن بابونه

برخی از خواص روغن بابونه برای موها

  • روغن بابونه و تأثیر آن بر مو

پوست سر و موها از دیگر قسمت‌های بدن است که می‌توان از فواید روغن طبیعی بابونه برای درمان و بهبود وضعیت آن‌ها استفاده کرد. مهم‌ترین خواص روغن بابونه برای پوست سر و موها شامل موارد زیر است:

۵- روشن کردن موهای بلوند

افرادی که موهای بلوند دارند تنها کافی است که موهای خود را با کمی روغن طبیعی بابونه بشویند تا رنگ موهایشان روشن‌تر شود. همچنین کسانی که می‌خواهند از حنا استفاده کنند می‌توانند اندکی روغن بابونه به حنا اضافه کنند تا تغییر رنگ آن مقداری بیشتر و واضح‌تر باشد.

۶- از بین بردن شوره

از بابونه به عنوان یک درمان مؤثر و مناسب برای درمان شوره و شپش سر یاد می‌کنند. برای این کار کافی است که پوست سر خود را با کمی روغن بابونه ماساژ دهید.

۷- از بین بردن سوزش و خارش پوست سر

ماساژ پوست سر با روغن گیاه بابونه علاوه بر از بین بردن شوره تأثیرات دیگری نیز دارد. از مهم‌ترین تأثیرات این کار می‌توان به آب‌رسانی به پوست سر و کاهش سوزش و خارش در این ناحیه اشاره کرد.

۸- نرم‌کننده موی سر

روغن بابونه را به عنوان یک روغن شگفت‌انگیز و بسیار مفید برای مو سر می‌شناسند. از این روغن برای درمان موهای خشک و شکننده استفاده می‌کنند. این روغن می‌تواند موهای سر را نرم و لطیف کند و ریشه مو را تقویت کند.

  • روغن بابونه و تأثیر آن بر سلامتی

روغن بابونه تأثیر بسیار زیادی در افزایش سلامتی و شادابی افراد دارد. این روغن با تأثیر بر قسمت‌های متفاوت بدن می‌تواند باعث شود تا احتمال بروز بیماری‌هایی نظیر سکته قلبی و مغزی، افسردگی و بیماری‌های گوارشی کاهش یابد. از مهم‌ترین خواص این روغن برای سلامتی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۹- بهبود وضعیت قلب و عروق

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، روغن بابونه آلمانی تأثیر بسیار زیادی در بهبود وضعیت قلب و عروق دارد. این روغن تأثیر مناسبی بر انقباض عروق دارد. این کار می‌تواند منجر به کاهش فشارخون شود. همچنین استفاده از این روغن طبیعی موجب می‌شود تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد کاهش یابد.

۱۰- ضدعفونی کننده‌ای قوی

از دیگر خواص روغن بابونه می‌توان به ضدعفونی کننده و آنتی‌بیوتیک بودن آن اشاره کرد. مصرف این روغن می‌تواند برخی عفونت‌های موجود در بدن را درمان کند و همچنین از بروز برخی دیگر از بیماری‌های عفونی جلوگیری کند. از روغن بابونه برای درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی نیز استفاده می‌کنند. برای درمان بیماری‌هایی باکتریایی از روغن بابونه به صورت خوراکی و یا موضعی می‌توان استفاده کرد.

۱۱- درمان بیماری‌های گوارشی

از دیگر تأثیرات بابونه، کمک به بهبود و درمان بیماری‌های دستگاه گوارش مانند اسهال، یبوست و حتی سنگ مثانه است. مصرف میزان مناسب روغن طبیعی بابونه با غذا می‌تواند بر هاضمه تأثیرگذار باشد و گازی که در شکم انباشته می‌شود را کاهش دهد. به همین دلیل از این روغن به عنوان درمانی طبیعی برای نفخ یاد می‌شود. از دیگر خواص روغن بابونه که به آن اشاره کردیمآ، خاصیت ضدعفونی کنندگی آن است و به همین دلیل می‌تواند از رشد برخی از جانداران ریز مضر در معده و روده جلوگیری کند.

۱۲- خاصیت سم‌زدایی

یکی دیگر از خواص فوق‌العاده روغن بابونه، خاصیت سم‌زدایی آن است. مصرف این روغن باعث می‌شود تا سموم به شکل عرق از پوست خارج شوند و میزان سلامتی بدن بالاتر رود. این کار علاوه بر دفع سموم باعث می‌شود تا بدن خنک شود. البته بهتر است پس از عرق کردن و دفع سموم با استفاده از دوش آب ولرم سموم را از روی بدن و پوست خود بزدایید.

۱۳- مسکن طبیعی

روغن طبیعی بابونه در خود موادی دارد که مانند یک مسکن عمل می‌کنند و باعث می‌شوند تا بتوان بسیاری دردها را راحت‌تر تحمل کرد. خوردن این عرق و همچنین مالیدن آن به مفاصل دردناک از راه‌هایی است که می‌توان به کمک آن‌ها از تأثیر این روغن استفاده کرد. مالیدن این روغن بر روی مفاصل دردناک باعث می‌شود تا خون در آن‌ها بهتر جریان پیدا کند و همین امر در کنار خاصیت تسکین درد این روغن باعث می‌شود تا از درد به میزان مناسبی کاسته شود.

۱۴- کمک به درمان ورم مفاصل

ماساژ دادن مفاصل دردناک و متورم با روغن طبیعی بابونه می‌تواند در کاهش میزان درد و همچنین درمان آن‌ها نقش داشته باشد. همان‌طور که گفتیم ماساژ دادن قسمت‌های دردناک بدن، مخصوصاً مفاصل با روغن بابونه باعث می‌شود که از درد آن‌ها کاسته شود و خون در آن‌ها بهتر جریان پیدا کند. جریان بهتر خون در این قسمت‌ها علاوه بر دفع سموم باعث می‌شود تا روند ترمیم بخش آسیب دیده سرعت بیشتری پیدا کند.

۱۵- تقویت سیستم عصبی و درمان اختلالات عصبی

از دیگر خواص روغن بابونه کمک به تقویت سیستم عصبی است. این روغن می‌تواند بر روی سلول‌های سیستم عصبی بدن تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود تا آن‌ها بهتر کار کنند. به همین دلیل می‌تواند در کاهش و درمان اختلالات عصبی و اسپاسم بسیار مفید باشد. از دیگر فوایدی که این روغن بر سیستم عصبی دارد، کاهش بی‌خوابی و بدخوابی، رهایی از افسردگی و کاهش خشم است. کافی است که دو قطره از این روغن را بر روی شقیقه خود به آرامی بمالید و ماساژ دهید تا ببینید که چگونه جای غم و ناراحتی را شادی می‌گیرد. خشم یکی از حالات روحی است که به دلیل تحریک‌پذیری افراد شکل می‌گیرد. استفاده از روغن بابونه می‌تواند میزان تحریک‌پذیری افراد را کاهش دهد و خشم آن‌ها را کنترل کند.

۱۶- بابونه، آرام بخشی طبیعی

علاوه بر تقویت سیستم عصبی روغن بابونه می‌تواند به عنوان یک آرام بخش طبیعی نیز عمل کند. زندگی شهری و ماشینی این روزها همراه با تنش، اضطراب، استرس و خستگی است. پراکنده شدن بوی بابونه در خانه می‌تواند در میزان سرزندگی، آرامش و شادی نقش بسیار خوبی داشته باشد. بسیاری افراد برای این‌که قبل زایمان به مادر و پس از زایمان به مادر و کودک آرامش دهند از رایحه بابونه استفاده می‌کنند.

عوارض استفاده از روغن بابونه

توجه داشته باشید که روغن‌های طبیعی معمولاً غلظت بالایی دارند و به همین دلیل نباید بدون مشورت و تشخیص پزشک آن‌ها را به صورت خوراکی مصرف کرد. همچنین ممکن است برخی افراد به برخی از روغن‌های طبیعی مانند روغن طبیعی بابونه حساسیت داشته باشند به همین دلیل در صورت بروز هر گونه واکنش آلرژیک مانند قرمزی، خارش پوست و تورم باید مصرف آن را قطع کنید.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنم مطلب عسل های طبیعی را چگونه تشخیص دهیم و رایج‌ترین آن‌ها کدامند؟ را مطالعه کنید.