خواص ژل رویال چیست؟

خواص ژل رویال (Royal Jelly) برای کسانی که با زنبور عسل آشنا باشند، موضوعی شناخته شده‌است. در یک کندو، ملکه زنبور عسل مسئول تولید ژل رویال است. موم عسل در واقع همان کندوی زنبور عسل است که توسط تولیدکننده عسل به‌فروش می‌رسد. پیش از این به توضیحاتی در مورد خواص عسل و انواع مختلف آن ارائه نموده‌ایم، در ادامه به بیان چیستی و خواص ژل رویال خواهیم پرداخت. توضیحاتی پیرامون مواد تشکیل دهنده و اثرات این ماده خاص روی بدن انسان ارائه کرده‌ایم که از متون معتبر ترجمه و پردازش شده‌است. با شازده همراه باشید.

ژل رویال چیست؟

ژل رویال مایع ترشح شده از زنبور عسل است، که در تغذیه لاروها و همچنین ملکه بزرگسال استفاده می‌شود. این ماده از غدد موجود در هایپوفارنکس (هیپوفارنکس ساختاری تا حدودی کروی دارد، که میان فک پایین و فک بالا قرار دارد. در بسیاری از گونه‌ها غشایی است و با غدد بزاقی مرتبط است. در بلعیدن غذا به حشره کمک می‌کند) زنبورهای مراقبت‌کننده ترشح می‌شود و تمام لاروهای کلنی بدون در نظر گرفتن جنس و مرتبه از این ماده تغذیه می‌شوند. اگر با بیانی ساده‌تر بخواهیم بگوییم، ژل رویال دفع غنی از پروتئین از غدد زنبورهای کارگر است. شاید بتوان آن را به عنوان نسخه زنبورهای عسل از شیر مادر در نظر بگیرم. در حالی که تمام لاروها در طول سه‌روز زندگی، با ژل رویال تغذیه می‌شوند. لاروهایی که توسط زنبورهای کارگر برای تبدیل شدن به ملکه انتخاب می‌شوند، در تمام مراحل رشد خود با ژل رویال در “سلول‌های ملکه” پرورش داده می‌شوند. پس از اتمام مرحله لارو و ظهور ملکه زنبور عسل ، او در طول زندگی با همین ژل تغذیه می‌شود. اندازه زنبورهای ملکه تا 1.5برابر زنبورهای کارگر است و نسل‌های زنده، از نظر جنسی بالغ هستند (برخلاف زنبورهای کارگری که نمی‌توانند جفت‌گیری کنند) و رفتارهای کاملاً متفاوتی با سایر زنبورهای موجود در کندو دارند.

خواص ژل رویال

ملکه چگونه انتخاب می‌شود؟

هنگامی که یک کندو به یک ملکه جدید احتیاج داشته باشد، ملکه پیشین 10لارو کمتر از سه روز را انتخاب می‌کند و تغذیه آنها با ژل رویال آغاز می‌شود. اولین ملکه‌ای که متولد می‌شود، سایر ملکه‌های در حال رشد در سلول‌های خود را نیش می‌زند و آن‌ها را قبل از بیرون آمدن، می‌کشد. اگر هم‌زمان دو یا چند ملکه بیرون بیایند، آنها تا سرحد مرگ با هم می‌جنگند. زیرا هر کندو فقط یک ملکه باید داشته باشد.

نقش ملکه زنبور عسل در کندو چیست؟

به کندو باز گردیم، نقش بنیادین ملکه “بازتولیدگر اصلی” است. او اندازه کندو را کنترل می‌کند، تخم‌های بیشتری را برای آماده سازی برای بهار و تابستان تخم‌گذاری می‌کند و تخم‌گذاری را برای ماه‌های خنک‌تر که کار کمتری داشته و غذای کمتری نیز در اطراف وجود دارد، آماده می‌کند. در اوج بهار، ملکه می‌تواند تا بیش از 2،000 تخم در روز بگذارد. ملکه همیشه در محاصره حلقه‌ای از کارگران فداکار است که دائماً به او غذا می‌دهند و فضولاتش را دور می‌ریزند. آن‌ها هم‌چنین فِرمُن‌های ملکه‌ای او را (یک ماده شیمیایی است که توسط ملکه تولید و در محیط آزاد می‌شود و بر رفتار یا فیزیولوژی سایر زنبورها تأثیر می‌گذارد.) در کل کندو توزیع می‌کنند و به همه ساکنان کندو می‌دهند و این یعنی ملکه آن‌ها زنده و سالم است.

خواص ژل رویال چیست:

ژل رویال برای تغذیه، بهبود و سلامتی

ژل رویال مایعی غنی از مواد مغذی است. تقریباً 66٪ آب، 13٪ پروتئین، 15٪ کربوهیدرات، 5٪ اسیدهای چرب و 1٪ عناصر کمیاب است. این ویتامین حاوی تمام ویتامین‌های گروه B و مقدار کمی ویتامین C است. ژل رویال هم‌چنین حاوی کلاژن (پروتئین اصلی پوست، مو، ناخن، استخوان و رگ‌ها) و چندین آنزیم آنتی‌اکسیدان است. این شامل 9گلیکوپروتئین است که در مجموع به عنوان پروتئین‌های مهم ژل رویال (MRJP) شناخته می‌شوند. اسید ملکه زنبور عسل (10هیدروکسی – ۲دئوسنوئیک اسید) یا 10-HDA یک ترکیب فعال بیولوژیک است که جزئی از خواص ژل رویال محسوب می‌شود.

برخی از ویتامین‌های گروه B موجود در ژل رویال عبارتند از:

تیامین (B1)ریبوفلاوین (B2)نیاسین (B3)اسید پانتوتنیک (B5)
پیریدوکسین (B6)بیوتین (B7)اینوزیتول (B8)اسید فولیک (B9)

ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ایجاد کند

یکی دیگر از خواص ژل رویال این است که ادعا می‌شود که این ژل باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می‌شود. در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی متعدد، به نظر می‌رسد اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل رویال دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی هستند. علاوه‌براین، چندین مطالعه نشان می‌دهد که سطح مواد شیمیایی پیش التهابی آزاد شده از سلول‌های ایمنی تحت درمان با ژل رویال کاهش یافته است. در حالی که این نتایج امیدوار کننده است، اما مطالعات انسانی ندارد. برای نتیجه‌گیری قطعی در مورد درمان التهاب با ژل رویال، اطلاعات بیش‌تری لازم است. اما می‌دانیم اثرات آنتی‌اکسیدانی آن در کمک به عمل‌کرد مغز و تقویت قوای ذهنی بسیار موثر است.

ژل رویال و بالا رفتن بنیه و استقامت بدن

اثرات ژل رویال بر روی بنیه و قوای بدن بسیار قابل لمس و واضح است. این اثرات بخشی از خواص ژل رویال است که به راحتی قابل مشاهده بوده و به‌سادگی قابل فهم است. بالابردن مقاومت بدن در برابر ابتلاء به بیماری، سرعت در بهبود بدن پس از ابتلاء و بالا رفتن قوای جسمانی از مزایای واضح استفاده از ژل رویال است. یک مطالعه ژاپنی در سال 2001 این ادعاها را تقویت کرد، و نشان داد که مقاومت موش‌ها هنگام تغذیه با ژل رویال تازه، افزایش می‌یابد.

علاوه بر تقویت انرژی، چندین مطالعه نشان‌داده است که ژل رویال از قلب محافظت می‌کند، فشار خون را کنترل می‌کند و LDL یا کلسترول “بد” را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای در سال 1995نشان‌داد که فقط 1گرم ژل رویال (وزن خالص) میزان کلسترول را 14درصد کاهش می‌دهد. از طرفی قند خون را به‌خوبی تنظیم می‌کند.

ژل رویال و سیستم ایمنی

دکتر لی برودورست، Ph.D و محقق USDA (وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا)، معتقد است دقیقاً همان‌طور که شیرمادر به تقویت سیسنم ایمنی پستانداران تازه متولد شده کمک می‌کند، ژل رویال این سرویس را به سیستم ایمنی کلنی زنبور عسل ارائه می‌دهد. همچنین مشخص شده است که ژل رویال بسیار ضدمیکروب است، و در برابر مخمر و از بین بردن باکتری بسیار موثر است. مطالعه ای که در سال 1995 در مصر روی خواص ژل رویال انجام شد، نشان داد که ژل رویال قادر به از بین بردن چندین نوع مختلف باکتری از جمله استافیلوکوکوس اورئوس (استافیلوکوک اورئوس، یکی از موفق‌ترین باکتری‌های بیماریزاست – برای توضیحات بیشتر به ویکی‌پدیا مراجعه نمایید.) و ئی کولی (E. coli – یک باکتری که معمولاً در روده‌های انسان و سایر حیوانات یافت می‌شود، برخی از گونه‌های آن‌ها می توانند مسمومیت غذایی شدیدی ایجاد کنند) است.

ملکه زنبور عسل

ژل رویال و باروری

نویسنده مشهور کودکان، رولد دال، داستانی کوتاه با عنوان “ژل رویال” زنبور عسل نوشت که در آن یک زنبوردار با تهیه مخفیانه غذای خانواده با ژل رویال از کندوهای خود، باروری و سلامتی نوزاد را افزایش می‌دهد. در حقیقت، این فقط داستان نیست. اثرات ژل رویال بر تولیدمثل در مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده به‌طور علمی تأیید شده است. شاید به دلیل توانایی آن در تعادل هورمون‌ها، یا توانایی تقویت کلی سلامتی و تغذیه است. در سه مطالعه مختلف، خرگوش‌هایی که با مکمل ژل رویال تغذیه می‌شدند، قدرت باروری را افزایش دادند. بلدرچین سریع‌تر به بلوغ جنسی رسید و تخم‌های بیشتری گذاشت و مرغ‌ها تولید تخم‌مرغ را افزایش دادند.

عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش می دهد

شیمی‌درمانی و سایر درمان‌های سرطان با عوارض جانبی منفی قابل توجهی همراه هستند. از جمله نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات دستگاه‌گوارش. ژل رویال ممکن است برخی از عوارض جانبی منفی مرتبط با برخی از درمان‌های سرطان را کاهش دهد. یک مطالعه کاهش قابل توجهی در آسیب قلبی ناشی از شیمی‌درمانی را در موش‌های صحرایی که با ژل رویال تغذیه می‌شدند، نشان داد. یک مطالعه بسیار کوچک انسانی نشان داد که ژل رویال، که به صورت موضعی استفاده می‌شد، می‌تواند از ورم مخاط، که یک عارضه جانبی درمان سرطان است و باعث زخم‌های دردناک در دستگاه گوارش می‌شود، جلوگیری‌کند. اگرچه دل‌گرم کننده است، اما این مطالعات نتیجه‌گیری قطعی در مورد خواص ژل رویال و نقش آن در درمان سرطان ارائه نمی‌دهند. تحقیقات بیشتر لازم است.

ممکن است علائم خاصی از یائسگی را درمان کند

یائسگی باعث کاهش هورمون‌های در گردش خون می‌شود که با عوارض جانبی جسمی و روانی همراه است. مانند درد، اختلال در حافظه، افسردگی و اضطراب. یک مطالعه نشان داد ژل رویال در کاهش افسردگی و بهبود حافظه در موش‌های صحرایی یائسه موثر است. مطالعه دیگری در 42 زن یائسه نشان داد که مکمل روزانه 800 میلی‌گرم ژل رویال به مدت 12هفته در کاهش کمردرد و اضطراب موثر است.

همان‌طور که در این مقاله خواندیم، خواص ژل رویال بسیار زیاد و حیاتی است و استفاده روزانه از آن، هر چند شاید گران باشد، ولی به حفظ سلامتی و جلوگیری از ابتلاء به بیماری و درمان آن‌ها چقدر کمک می‌کند. این به نوعی پس‌انداز محسوب می‌شود. زیرا هزینه‌ای که در شرایط بیماری برای درمان باید پرداخت کنیم به مراتب بیشتر از هزینه استفاده از ژل رویال زنبور عسل است.

با امید به اینکه این مقاله برای شما مفید بوده باشد، در ادامه مطالعه مقاله عسل کنار چیست را به شما پیشنهاد می‌نماییم.