عسل های طبیعی را چگونه تشخیص دهیم و رایج‌ترین آن‌ها کدامند؟

عسل های طبیعی علاوه بر طعم خوب، خواص بسیاری نیز دارند اما تشخیص عسل طبیعی شاید کار هر فردی نباشد. این کار علاوه بر دانش و تخصص نیازمند داشتن اطلاعات کافی در خصوص عسل طبیعی، طعم و رنگ آن است. عسل انواع متفاوتی دارد که عسل طبیعی چهل گیاه یکی از انواع بسیار خوب آن‌ها است که خواص بسیار زیادی دارد. همچنین از انواع دیگر عسل که خواص درمانی بسیاری دارد می‌توان به عسل‌های تک گیاه یا دو گیاه اشاره کرد. این عسل‌ها بیشتر خاصیت درمانی دارند و معمولاً زنبوران آن منطقه بیشتر از گرده گل یک یا دو نوع گیاه برای تهیه عسل استفاده کرده‌اند. از معروف‌ترین عسل‌های تک گیاه می‌توان به عسل طبیعی کنار ، عسل طبیعی آویشن و عسل طبیعی گون و گشنیز اشاره کرد. این محصولات بخشی از خواص درمانی گیاهی که بیشتر از آن استفاده شده را دارند و به همین علت می‌توانند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشند. پیشنهاد می‌کنیم مطلب خواص عسل چیست و اطلاعاتی جامع در مورد عسل طبیعی را برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عسل طبیعی مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم در خصوص عسل های طبیعی ، راه‌های تشخیص آن و برخی از انواع آن مطالبی را با هم مرور کنیم. با مجموعه شازده همراه باشید.

عسل های طبیعی

ترکیبات تشکیل دهنده عسل

انواع عسل های طبیعی

تشخیص عسل طبیعی

مجموعه شازده

موم طبیعی عسل

عسل؛ شگفت انگیز ترین ماده خوراکی

عسل های طبیعی

عسل را می‌توان یکی از شگفت‌انگیزترین مواد خوراکی جهان دانست. این ماده خوراکی توسط زنبور عسل از شهد گل‌ها و گیاهان گوناگون تهیه می‌شود. عسل را می‌توان یک ترکیب قندی غلیظ و محلول در آب دانست که از شهد هزاران گل درست شده است. زنبور عسل شهدها را در کیسه‌ای که در داخل بدنش قرار دارد جمع می‌کند و با تغییر ساختار، آن را تبدیل به محلولی غلیظ تبدیل می‌کند. معمولاً زنبورها توان ذخیره ۴۰ میلی‌گرم شهد در کیسه عسل خود را دارند و در هر بار رفت و برگشت این میزان عسل را به کندو می‌برند. زنبورها در حد فاصل برخاستن از روی گل تا رسیدن به کندو عسل بخشی از آب شهد را جذب می‌کند و به جای آن موادی را برای تجزیه قند موجود به شهد اضافه می‌کند. زنبورها پس از رسیدن به کندو این مواد را در داخل سلول‌های داخل کندو می‌ریزد و دوباره برای جمع‌آوری شهد بیشتر به سمت گل‌ها باز می‌گردد. دانشمندان می‌گویند که زنبورها در شب نمی‌خوابند و شب شاید زمان مناسبی برای پرواز کردن به سمت گل‌ها و جمع‌آوری شهد نباشید، به همین دلیل بهترین زمان برای قوام دادن به عسل‌ها است. در این زمان زنبورها مجدداً عسل‌های موجود در سلول را می‌مکند و دوباره به سلول‌های آن بازمی‌گردانند. این کار چندین دفعه انجام می‌شود و در هر بار در کنار عملیات مکیدن اندکی دیاستاز به شهر اضافه می‌کنند. این عمل آن‌قدر تکرار می‌شود تا شهد به غلظت مناسب برسد و تبدیل به انواع عسل های طبیعی شود.

ترکیبات عسل طبیعی

عسل؛ غنی ترین منبع قند طبیعی

ترکیبات تشکیل دهنده عسل

باید بدانید که عسل از مواد بسیار زیادی تشکیل شده که قسمتی از این مواد به منطقه محل زندگی زنبور و گل‌هایی که از شهد آن استفاده کرده است باز می‌گردد. به همین دلیل نمی‌توان به صورت دقیق درصد مواد تشکیل دهنده عسل را مشخص کرد اما به طور معمول عسل‌‌های طبیعی مانند عسل طبیعی آویشن ، عسل طبیعی چهل گیاه ، عسل طبیعی کنار و سایر انواع آن حاوی مواد زیر هستند.

۱- قند

معمولاً در عسل ۲۴ نوع متفاوت قند وجود دارد. نسب قندها در عسل‌های مختلف، متفاوت است. میزان و نسبت وجود قندهای گوناگون در عسل تأثیر بسیار مهم، مؤثر و مستقیمی در طعم آن دارد. معمولاً عسل‌ها از سه قند فروکتوز، گلوکوز و ساکاروز تشکیل می‌شوند که میزان گلوکوز و فروکتوز بیشتر از سایر قندها است. باید بدانید که فروکتوز شیرین‌تر از ساکاروز است و به همین دلیل عسل‌هایی که مقادیر بیشتری فروکتوز دارند بسیار شیرین‌تر هستند. همچنین ساکاروز دیرتر از گلوکوز متبلور می‌شود.

۲- آب

بین ۱۵ تا ۱۸ درصد حجم عسل های طبیعی را آب تشکیل می‌دهد.

۳- آنزیم‌های گوناگون

زنبورها برای تولید عسل از آنزیم‌های گوناگون استفاده می‌کنند که این آنزیم‌ها در عسل باقی خواهد ماند. این آنزیم‌ها که در بخش هیپوفارنکس زنبور‌ها تولید می‌شود معمولاً آنزیم‌های اینورتاز، آمیلاز، گلوکزاکسیداز، کاتالاز و اینولاز را شامل می‌شوند.

۴- اسید

عسل را می‌توان ماده‌ای نسبتاً اسیدی دانست. دلیل این امر وجود اسیدهای آلی زیادی مانند اسید گلوکونیک در عسل است. البته باید بدانید که در عسل‌ها مقادیری اسید چرب و اسید آمینه نیز وجود دارد.

۵- ویتامین‌ها

در عسل‌ها مقادیر بسیار کمی ویتامین‌های گوناگون مانند ویتامین A، ویتامین‌های گروه B مانند B1، B2، B3، B5 و B6، ویتامین C و ویتامین D وجود دارد.

۶- آنتی‌اکسیدان

یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده عسل مقدار کمی آنتی‌اکسیدان است.

۷- عصاره گل‌های تشکیل دهنده عسل

همان‌طور که گفتیم عسل بخشی از خواص گل‌های تشکیل دهنده خود را دارد و دلیل این امر وجود عصاره گل در عسل است.

مواد دیگری مانند برخی عناصر طبیعی نیز در عسل یافت می‌شود که به دلیل میزان کم و تعداد بالای آن‌ها معمولاً آن‌ها را مورد بررسی قرار نمی‌دهند.

عسل های طبیعی

12 نوع عسل طبیعی و محبوب را بشناسید!

انواع عسل های طبیعی

همان‌طور که گفتیم عسل‌های طبیعی انواع گوناگونی دارند که برخی از آن‌ها بیشتر مورد توجه و استقبال مردم است. به طور کلی تمام عسل های طبیعی خواص فراوانی دارند اما برخی از آن‌ها به دلیل خواص متفاوت در درمان بیماری‌ها می‌تواند به افراد کمک بیشتری کند. از محبوب‌ترین و رایج‌ترین عسل‌های طبیعی موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- عسل طبیعی چهل گیاه

عسل طبیعی چهل گیاه یکی از انواع عسل‌ های طبیعی است که برای تولید آن زنبور از گرده گل‌های بسیاری استفاده کرده است. در ایران معمولاً گل‌های تشکیل دهنده این عسل شامل کلزا، آویشن، اسطوخودوس، کاکوتی، بنفشه، افسنتین، گون، کتیرا، ختمی، کاسنی، گل گاو زبان، مریم گلی، یونجه و گل‌های بسیار دیگری است. این عسل با توجه به گل‌های سازنده و درصد آن‌ها بخشی از خاصیت خوب این گیاهان را کسب می‌کنند و می‌تواند در درمان بسیاری بیماری‌ها نقش داشته باشد. این عسل در درمان کبد چرب و تب نقش دارد. همچنین می‌تواند در کنترل دیابت و اسید معده تأثیرگذار باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عسل طبیعی چهل گیاه می‌توانید مطلب عسل چهل گیاه چیست و از خواص آن چه می‌دانید؟ را مطالعه کنید.

۲- عسل طبیعی گون و گشنیز

بخش بسیار زیادی از عسل گون و گشنیز از گرده این دو گیاه تشکیل شده است. به همین دلیل خواص مطلوب بسیاری از این گیاهان را در خود جای داده است. این عسل که طبعی سرد دارد که باعث می‌شود برای افراد گرم مزاج مناسب‌تر از بسیاری از عسل‌های دیگر باشد. از مهم‌ترین خواص این عسل می‌توان به بهبود مشکلات گوارشی و درد مفاصل اشاره کرد. همچنین مصرف این عسل به دلیل این‌که می‌تواند میزان رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد برای جلوگیری از ابتلا به دیابت و همچنین کمک به بیماران دیابتی بسیار مناسب است. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این عسل مطلب عسل طبیعی گون و گشنیز چیست و چه خواصی دارد؟ را مطالعه کنید.

۳- عسل طبیعی آویشن

رنگ عسل طبیعی آویشن کهربایی است و یکی از محبوب‌ترین عسل‌های تک گیاه است که بیش از ۴۵ درصد آن از گرده گل آویشن گرفته شده است. این عسل بستگی به منطقه‌ای که زنبور در آن زندگی می‌کند می‌تواند از شهد آویشن معمولی، آویشن وحشی و آویشن سیاه به دست آمده باشد. عسل آویشن در درمان سرماخوردگی، التهاب معده و بهبود زخم‌ها بسیار تأثیرگذار است و همچنین باعث تقویت اعصاب نیز می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عسل طبیعی آویشن پیشنهاد می‌کنیم مطلب عسل آویشن و خواص آن را مطالعه کنید.

۴- عسل طبیعی کنار

عسل طبیعی کنار را می‌توان یکی از خالص‌ترین عسل‌ های طبیعی تک گیاه دانست. درخت کنار بر خلاف بسیاری دیگر از گل‌ها و گیاهان در اوایل پاییز گل می‌دهد. در این زمان معمولاً بسیاری از گل‌ها آماده ورود به پاییز و خواب زمستانی می‌شوند و به همین دلیل بیشترین گرده گل موجود در منطقه متعلق به این درخت است. زنبورها با استفاده از این گرده، عسلی طبیعی کنار را تولید می‌کنند که می‌تواند در درمان بیماری‌های پوستی، کاهش میزان کلسترول، بهبود وضعیت کبد و برطرف کردن بیماری‌های تنفسی و ناشی از سو تغذیه مؤثر باشد. باید توجه داشته باشید که برای تشخصی عسل طبیعی کنار باید به کف کردن آن توجه کرد. گرده گل کنار حاوی مقادیری ساپونین است که این ماده می‌تواند اندکی کف کند. مطالعه مطلب عسل کنار چیست و چه خواصی دارد؟ می‌تواند اطلاعات بیشتری در خصوص عسل طبیعی کنار به شما بدهد.

۵- عسل مرکبات

همان‌طور که از نام این عسل پیدا است، این عسل از گرده گل مرکبات مانند پرتقال، لیمو و مهم‌تر از همه آن‌ها نارنج به دست می‌آید. طعم این عسل بسیار خوشایند و مطبوع است و می‌تواند در تقویت حافظه، زیاد کردن اشتها، تقویت معده و درمان تهوع نقش داشته باشد. همچنین این عسل را می‌توان به عنوان یک ضد عفونی کننده مناسب معرفی کرد که در درمان بیماری‌های عفونی تأثیرگذار باشد. اولین راه برای تشخیص عسل طبیعی مرکبات توجه به رنگ زرد روشن آن است.

۶- عسل وحشی

شاید بتوان گفت که عسل وحشی یکی از گران‌ترین و البته کمیاب‌ترین انواع عسل های طبیعی است. این عسل را برخلاف بسیاری دیگر عسل‌ها، زنبورهای پرورش تولید نمی‌کنند و معمولاً از کندوی زنبورهای وحشی ساکن کوهستان به دست می‌آید. این عسل خواص بسیاری دارد و برای بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. رنگ این عسل با توجه به منطقه‌ای که زنبورها در آن زندگی می‌کنند و پوشش گیاهی آن منطقه متفاوت است و ممکن است به رنگ زرد و قهوه‌ای باشد. حتی برخی از این عسل‌ها به قدری تیره هستند که رنگشان به سیاهی می‌زند.

۷- عسل اسطوخودوس

اسطوخودوس را می‌توان گیاهی از خانواده نعناییان دانست که خواص دارویی آن بر هیچ کس پوشیده نیست. عسلی تک گیاهی که از گرده گل اسطوخودوس تولید می‌شود خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد قارچی فراوانی دارد و می‌تواند در بهبود زخم‌ها نقش بسیار مؤثر و کارآمدی داشته باشد. اولین راهی که می‌توان برای تشخیص عسل طبیعی اسطوخودوس از آن کمک گرفت توجه به رنگ کهربایی بسیار روشن آن است.

۸- عسل کتیرا

بیشترین تولید عسل کتیرا مربوط به منطقه گلیل در استان خراسان شمالی است. دلیل این امر محافظت شده بودن این منطقه و عدم چرای دام‌ها در آن است. به همین دلیل محیطی بکر، دست نخورده و سرشار از گل و گیاه دارد که زنبورها می‌توانند به راحتی گرده گل‌ها را جمع‌آوری کنند و به عسل تبدیل کنند. عسل تک گیاه کتیرا در درمان بیماری‌های دستگاه گوارش و معده می‌تواند مانند معجزه عمل کند و بسیاری از آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن بهبود بخشد. رنگ این عسل کهربایی روشن است و با توجه به این نکته می‌توان آن را از بسیاری عسل‌های تقلبی تشخیص داد.

۹- عسل زرشک

قسمت بیشتر عسل زرشک را گرده گل درختچه زرشک تشکیل می‌دهد. این عسل ممکن است تا ۸۵ درصد از زرشک درست شده باشد اما معمولاً این عدد در حدود ۵۰ درصد است. عسل زرشک خواص بسیار زیادی دارد و می‌تواند در کاهش وزن، بهبود آکنه و لکه‌های پوستی، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان کم خونی، سم‌زدایی بدن، تقویت دندان‌ها، بهبود چشم، درمان عوارض پوستی و کاهش فشارخون نقش داشته باشد. این عسل طبیعی معمولاً به رنگ کهربایی روشن است.

۱۰- عسل رازیانه

عسل رازیانه یکی دیگر از انواع عسل های طبیعی است که در میان بانوان جایگاه ویژه‌ای دارد. این عسل با کمک به درمان اختلالات قاعدگی، کمک به زایمان آسان‌تر و افزایش شیر مادر می‌تواند به بانوان کمک بسیاری کند. برای تشخیص عسل طبیعی رازیانه می‌توانید به رنگ کهربایی روشن و معطر بودن آن است.

۱۱- عسل سیاه دانه

عسل تک گیاه سیاه دانه می‌تواند در پیشگیری از سرطان و همچنین عدم ابتلا به دیابت نقش مؤثری داشته باشد. خواص سیاه دانه بر هیچ کس پوشیده نیست و بسیاری از این خواص مطلوب را عسل آن نیز دارد. ترکیب عسل و سیاه دانه نیز یکی از موادی است که پزشکان طب سنتی از آن استفاده بسیاری می‌کنند. از دیگر خواص این عسل می‌توان به تقویت مغز، تقویت اعصاب، بهبود سردرد و میگرن، کمک به درمان مشکلات تنفسی، مفید برای دفع سنگ کلیه و مثانه و درمان بیماری‌های زنانه اشاره کرد. از مهم‌ترین راه‌های تشخیص عسل طبیعی سیاه دانه توجه به رنگ کهربایی تیره آن است.

۱۲- عسل یونجه

زنبورها با استفاده از گرده گل‌های یونجه، عسل یونجه را تهیه می‌کنند. در حقیقت بخش اعظم عسل یونجه از گرده این گیاه تشکیل شده است. این عسل شیرینی ملایمی دارد که معمولاً اندکی تندی نیز به همراه آن است. از این عسل برای تهیه ماسک‌های پوست طبیعی استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند در درمان مسمومیت، کاهش واکنش‌های حساسیتی و کاهش رادیکال‌های آزاد بدن نقش داشته باشد. این عسل به رنگ شفاف و کهربایی است که هنگام رس بستن کمی تیره و کدر می‌شود.

عسل طبیعی اصل

آشنایی با راه های آسان برای تشخیص عسل طبیعی

تشخیص عسل طبیعی

عسل طبیعی خواص بسیار خوبی برای بدن انسان دارد و همین امر باعث شده تا بسیاری از افراد سودجو با فروش عسل‌های غیرطبیعی سعی در کسب درآمد داشته باشند. به همین دلیل شاید باید در خصوص راه‌های تشخیص عسل طبیعی از انواع غیرطبیعی آن اطلاعات بیشتری کسب کرد تا این افراد نتوانند به راحتی عسل غیرطبیعی خود را به قیمت‌های بالا به فروش رسانند. حال این سؤال مطرح می‌شود که چه راه‌هایی برای تشخیص عسل طبیعی وجود دارد. مهم‌ترین و بهترین راهی که می‌توان توسط آن عسل های طبیعی را از انواع غیر طبیعی آن شناخت، استفاده از آزمایشگاه است. آزمایش نشان می‌دهد که عسل از چه موادی تشکیل شده و ابهام در خصوص طبیعی بودن آن را برطرف کند اما همیشه دسترسی به آزمایشگاه وجود ندارد و همچنین این کار نیازمند صرف هزینه و زمان است. راه‌های دیگری برای شناخت عسل طبیعی وجود دارد که استفاده از آن‌ها می‌تواند به افراد کمک کند. البته باید توجه داشت که این راه‌ها قطعی نیستند و باز هم ممکن است نتایج استفاده از این راه‌ها با جواب آزمایش تفاوت داشته باشد اما حداقل راهی است تا برخی عسل‌های غیر طبیعی را شناسایی کنیم و آن‌ها را نخریم. این راه‌ها عبارت‌اند از:

۱- طعم

اولین راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی توجه به طعم آن است. عسل‌های طبیعی مخصوصاً عسل‌های تک گیاه دارای طعم و عطر ویژه‌ای هستند که ایجاد آن در عسل‌های تقلبی کار سختی است. معمولاً عسل‌های تقلبی مزه شیرینی دارند در حالی که عسل های طبیعی در کنار شیرینی طعم‌های دیگری را نیز می‌توان حس کرد.

۲- عطر

همان‌طور که گفتیم عسل های طبیعی طعم و عطر مخصوص به خود را دارند. برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی می‌توان به عطر و بوی آن نیز توجه کنید. زمانی که در ظرف عسل را پس از مدتی باز می‌کنید باید بویی متناسب به گیاهانی که از گرده آن‌ها در تولید عسل استفاده شده به مشام برسد. در صورت عدم وجود بویی خاص باید نسبت به طبیعی بودن عسل شک داشت. به عنوان مثال باید بگوییم که عسل طبیعی گشنیز بویی تند دارد و مصرف آن می‌تواند اندکی گلو را بسوزاند.

۳- حل شدن در آب

روش دیگر تشخیص عسل طبیعی استفاده از آب سرد است. عسل های طبیعی به سختی در آب سرد حل می‌شوند در حالی که عسل‌های تقلبی به راحتی با آب ترکیب می‌شوند و به سرعت در آن حل می‌شوند. همچنین می‌توانید عسل را به صورت عمودی به داخل لیوانی پر از آب سرد بریزید. مقدار زیادی از عسل طبیعی با آب حل نمی‌شود و در ته آن جمع می‌شود اما عسل‌های نامرغوب و تقلبی به میزان بسیار بیشتری در آب سرد حل می‌شوند و نسبت به عسل طبیعی مقدار کمتری از آن در کف ظرف جمع می‌شود.

۴- ویژگی‌های عسل های طبیعی

برخی عسل های طبیعی ویژگی‌هایی منحصر به فرد دارند که کسب اطلاعات در خصوص این ویژگی‌ها می‌تواند در تشخیص عسل طبیعی از تقلبی به افراد کمک کند. به عنوان مثال عسل طبیعی کنار کف می‌کند و عسل گشنیز اندکی گلو را می‌سوزاند. عسل بهارنارنج بوی خاص خود را دارد و عسل پنبه بی‌رنگ است.

نان تست

تشخیص عسل تقلبی تنها با نان تست!

۵- نان تست

یکی دیگر از روش‌های تشخیص عسل طبیعی از انواع تقلبی آن استفاده از نان تست است. زمانی که یکی از انواع عسل های طبیعی مانند عسل طبیعی آویشن ، عسل طبیعی کنار و یا عسل طبیعی چهل گیاه را بر روی نان تست بمالید، نان پس از گذشت چند دقیقه سفت می‌شود در حالی که زمانی که عسل تقلبی باشد نان نمدار خواهد شد.

۶- زرده تخم‌مرغ

شاید متفاوت‌ترین و عجیب‌ترین راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی استفاده از زرده تخم‌مرغ است. زمانی که عسل طبیعی را بر روی زرده تخم‌مرغ خام بریزید، این زرده شبیه زرده تخم‌مرغ پخته می‌شود. اگر این اتفاق نیفتاد باید به طبیعی بودن عسل شک کنید و آن را جزو عسل‌های تقلبی به حساب آورید.

۷- خرید از مراکز معتبر

مراکز معتبر فروش عسل با ارائه مدرک آزمایشگاه در خصوص اصل بودن عسل به شما اطمینان می‌دهند. خرید از این مراکز ساده است و می‌توان از اصل بودن عسل مطمئن بود. همچنین باید توجه داشت که این مراکز و فروشگاه‌های معتبر برای حفظ نام خود و کسب رضایت مشتریان سعی می‌کنند تا انواع عسل های طبیعی را تهیه کنند و در اختیار متقاضیان قرار دهند تا افراد با سلیقه‌های متفاوت بتوانند به راحتی به عسل مد نظر خود دسترسی داشته باشند.

مجموعه شازده

مجموعه شازده سعی دارد تا با توزیع محصولات طبیعی سلامتی را در میان هم‌وطنان عزیز گسترش دهد. شما می‌توانید از این مجموعه محصولات طبیعی و با کیفیتی مانند انواع عسل‌های طبیعی شامل عسل طبیعی کنار ، عسل طبیعی گون و گشنیز ، عسل چهل گیاه ، عسل طبیعی آویشن و همچنین گرده گل ، ژل رویال و بیز وکس را تهیه کنید. در کنار این موارد این شرکت اقدام به تهیه و توزیع نان‌های سالم و طبیعی مانند نان آرد گندم خراسان ، نان جو سبوس دار و نان چاودار یا روگن کرده است. همچنین روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل ، روغن بنفشه ، روغن بابونه ، روغن اسطوخودوس ، روغن نعناع ، روغن جوجوبا ، روغن سیاه دانه ، روغن آرگان و روغن خراتین ، لوازم شمع سازی ، شمع خاموش کن و عود ، تابلوهای تزئینی چاپی و دستی ، قالب‌های سیلیکونی ، اسانس‌های طبیعی را می‌توانید از سایت مجموعه شازده تهیه کنید.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب شمع طبیعی چیست و با دیگر شمع‌ها چه تفاوتی دارد؟ را مطالعه کنید.