عسل آویشن و خواص آن

عسل آویشن یکی از محبوب‌ترین و پر طرفدارترین عسل‌های طبیعی است. خواص درمانی و دیگر فواید عسل طبیعی آویشن را می‌توان دلیل این محبوبیت دانست. این عسل سرشار از فروکتوز و آنتی‌اکسیدان‌های متفاوت است و فرد می‌تواند با مصرف این عسل سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کند. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص آویشن، عسل آویشن و خواص آن مطالبی را با هم مرور کنیم. ادامه مطلب را با شازده همراه باشید.

آویشن
آویشن گیاهی سفید و کرک دار است که در تیره نعناع طبقه‌بندی می‌شود. آویشن را می‌توان در میان گیاهانی که گونه‌های فراوانی دارد قرار داد و تا کنون در حدود ۴۰۰ گونه متفاوت از آن شناسایی شده است. آویشن از جمله گیاهانی است از قدیم مورد استفاده اقوام و ملت‌های متفاوت بوده است. مصریان باستان از آویشن برای شستشوی بدن استفاده می‌کردند در حالی که یونانیان از فواید بخور آن سود می‌بردند.

آویشن خواص زیادی دارد و در طب سنتی و مدرن از برگ، عصاره، دم‌نوش و بخور این گیاه برای درمان بیماری‌های گوناگون استفاده می‌شود. حتی برخی پا را فراتر گذاشته‌اند و در آشپزی از این گیاه استفاده می‌کنند تا از خواص بسیار زیاد آن بهره‌مند شوند. از این گیاه برای طعم دادن به مواد غذایی متفاوتی مانند پنیر استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که اولین قومی که از آویشن به عنوان طعم دهنده استفاده کردند مصریان بودند و از آن برای طعم دادن به پنیر و مشروبات خود استفاده می‌کردند.

از مهم‌ترین خواص این گیاه می‌توان به بهبود بینایی، کمک به تنفس راحت‌تر، خاصیت آرام بخشی و کمک به افزایش سلامت قلب اشاره کرد.

عسل آویشن
عسل آویشن یکی از انواع عسل طبیعی تک گیاه است. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که عسل طبیعی تک گیاه چیست؟ زمانی که پوشش گیاهی یک مزرعه یا دشت از یک گیاه باشد، زنبورعسل بیشتر از شهد آن گیاه می‌مکد و آن را تبدیل به عسل می‌کند. به این نوع عسل‌ها، عسل‌های تک گیاه یا دارویی گفته می‌شود. فواید عسل های تک گیاه بسیار متفاوت است و با توجه به نوع گیاه با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. عسل‌های تک گیاه، بویی مانند خود گیاه دارند. باید توجه داشت که تمام عسل‌های تک گیاه، گرده بیش از یک گیاه را در خود جای داده‌اند اما با توجه به پوشش گیاهی منطقه یک گیاه در عسل قالب‌تر است. اصولا به عسلی که بیش از ۴۵ در صد آن از گرده‌های یک گل گرفته شده باشد، عسل طبیعی تک گیاه گفته می‌شود.

عسل طبیعی آویشن از گرده‌های گونه‌های متفاوت آویشن مانند آویشن معمولی، آویشن وحشی و آویشن سیاه به دست می‌آید. شهد آویشن مهم‌ترین فاکتور ساخت و تولید عسل طبیعی آویشن است. بسیاری از زنبورداران حرفه‌ای و باتجربه، کندو را در محلی قرار می‌دهند که زنبور‌ها به راحتی به بیشترین و بهترین میزان شهد آویشن دسترسی داشته باشند.

عسل آویشن کهربایی رنگ است اما با توجه به گرده گیاهان دیگری که در آن وجود دارد می‌تواند مقداری تغییر رنگ در همین بازه رنگی داشته باشد. تیره‌ترین گونه آن مربوط به نوع یونانی آن است که از گرده آویشن وحشی گرفته شده و به رنگ کهربایی تیره است.

از این عسل می‌توان بوی آویشن را استشمام کرد. این عسل شیرینی متوسطی و مزه‌ای پرادویه، تند و صمغ گونه دارد.

فواید عسل آویشن

فواید عسل آویشن

فواید عسل آویشن
عسل آویشن سرشار از ویتامین‌های B،A و E است که برای بدن فواید فراوانی دارد و بسیاری از پزشکان، مخصوصا پزشکان طب سنتی از آن برای درمان بیماران استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین فواید عسل طبیعی آویشن برای افراد کمک به درمان بیماری‌های عفونی مانند آسم و سرماخوردگی است. برخی از مهم‌ترین فواید این عسل عبارت‌اند از:

درمان سرماخوردگی
آویشن گیاهی است که خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی آن به اثبات رسیده است. عسل طبیعی آویشن نیز این خصوصیات را دارا است و می‌تواند علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، نقش بسیار مهم و مؤثری در کنترل و مبارزه با بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی و سینوزیت داشته باشد. دم‌نوش‌های متنوعی را می‌توان با کمک عسل درست کرد که دم‌نوش عسل، زنجبیل و لیمو یکی از معروف‌ترین و در عین حال مؤثرترین آن‌ها در درمان سرماخوردگی است. البته باید توجه داشته باشید که آویشن و عسل این گیاه تاثیر مستقیمی در درمان سرماخوردگی ندارد ولی با کمک به افزایش ایمنی سیستم، به بدن در مبارزه با این بیماری و بسیاری از بیماری‌های دیگر کمک می‌کند.

درمان سرفه
از دیگر فواید عسل آویشن کمک به بهبود سرفه به دلیل سازگاری و نرمی زیاد است. همان‌طور که در پاراگراف بالا اشاره کردیم می‌توانید با استفاده از این عسل دم‌نوش عسل، زنجبیل و لیمو درست کنید که تأثیر بسیار خوبی بر سرماخوردگی و همچنین درمان سرفه دارد. اضافه کردن این عسل به چای نیز می‌تواند باعث نرم شدن گلو شود و به بهبود سرفه کمک کند.

درمان التهاب معده
افرادی که از التهابات معده رنج می‌برند می‌توانند با میل کردن یک یا دو قاشق غذاخوری از این عسل، از فواید ضدالتهابی بسیار آن استفاده کنند. میل کردن ناشتای این عسل می‌تواند دیواره معده را نرم کند و از میزان سوزش و التهاب آن به میزان مناسبی بکاهد.

کنترل قند خون
عسل‌های طبیعی و گیاهی مختلف نقش بسیاری در عدم افزایش قند خون و کنترل میزان آن دارند. دانشمندان می‌گویند که گیاه آویشن و فراورده‌های آن می‌تواند نقش مؤثری در کنترل میزان قند خون داشته باشد. عسل آویشن یکی از مواردی است که افراد دیابتی با مشورت با پزشک خود می‌توانند از آن استفاده کنند و از خواص آن سود ببرند.

ضد سرطان
عسل آویشن سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است و همان‌طور که می‌دانید آنتی‌اکسیدان‌ها نقش بسیار مهمی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد دارند. با کاهش میزان رادیکال‌های آزاد در بدن، سیستم ایمنی بدن قدرتمندتر می‌شود و می‌تواند در برابر انواع بیماری‌ها مانند سرطان مقاومت بیشتری داشته باشد و از ابتلای افراد به بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری کند.

فواید عسل آویشن

فواید عسل آویشن

بهبود زخم
فواید عسل در درمان انواع زخم‌ها توسط دانشمندان به اثبات رسیده است. عسل طبیعی خواص ضدالتهابی بسیاری دارد که می‌تواند در درمان زخم‌ها و سوختگی‌های بدن مؤثر باشد. عسل‌های آویشن علاوه بر فواید عسل‌های طبیعی دیگر خاصیت ضد میکروبی نیز دارند که می‌توانند به بهبود زخم‌های عفونی سرعت بیشتری دهند.

تسکین دردهای قاعدگی
کافئیک اسید موجود در عسل طبیعی آویشن باعث می‌شود تا از میزان دردهای قاعدگی بانوان کاسته شود. استفاده از دم‌نوش زنجبیل، عسل و لیموترش در دوران قاعدگی باعث می‌شود تا بانوان، مخصوصا بانوانی که با دردهای شدید قاعدگی دست و پنجه نرم می‌کنند، روزهای آرام‌تری را سپری کنند.

تقویت اعصاب
از دیگر فواید عسل طبیعی آویشن مبارزه با افسردگی و تقویت اعصاب است. یکی از موادی که در عسل‌های آویشن یافت می‌شود کارواکرول است، کاراکرول می‌تواند با افزایش فعالیت نرون‌ها، موجب ایجاد حس‌های خوب در افراد شود و همین امر می‌تواند در تقویت اعصاب و مبارزه با افسردگی نقش داشته باشد.

بهترین روش‌های مصرف عسل آویشن
معمولا عسل طبیعی آویشن را با لیموترش تازه ترکیب می‌کنند تا نوشیدنی سرشار از ویتامین C داشته باشند.

حل کردن ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری عسل طبیعی آویشن با آب ولرم و اضافه کردن آب یک لیموترش تازه به آن می‌تواند یک نوشیدن خوب و جذاب که خواص ضدعفونی‌کننده و ضد سرطانی دارد را ایجاد کند.

همچنین دم‌نوش زنجبیل، عسل و لیموترش یکی دیگر از رایج‌ترین و بهترین شکل‌های استفاده از عسل‌های طبیعی است. این دم‌نوش می‌تواند علاوه بر دارا بودن تمام خواص، لیموترش، عسل و زنجبیل، خاصیت انرژی‌زایی نیز داشته باشد.

عسل آویشن طبیعی را می‌توان به عنوان یکی از بهترین عسل‌ها نام برد که فواید بسیار زیادی دارد و می‌تواند در افزایش میزان سلامتی افراد و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مؤثری داشته باشد.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب خواص عسل چیست و اطلاعاتی جامع در مورد عسل طبیعی را مطالعه کنید.