عسل طبیعی گون و گشنیز چیست و چه خواصی دارد؟

عسل طبیعی گون و گشنیز را می‌توان یکی از انواع عسل‌های گیاهی معطر که خواص فراوانی دارد دانست. این روزها افراد بسیار زیادی از داروهای شیمیایی خسته شده‌اند و ترجیح می‌دهند برای درمان برخی از بیماری‌ها از داروهای گیاهی مناسب استفاده کنند. خوردن انواع عسل‌ طبیعی برای بیشتر افراد لذت بخش است. این افراد می‌توانند در وعده صبحانه خود یا به جای قند و شکر در چای و شربت از عسل استفاده کنند تا علاوه بر برخوردار شدن از خواص فراوان عسل‌های گوناگون و طبیعی، مصرف قند و شکر را نیز کاهش دهند. عسل گون و گشنیز یکی از عسل‌های طبیعی است که خواص فراوانی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خواص عسل طبیعی پیشنهاد می‌کنیم مطلب خواص عسل چیست و اطلاعاتی جامع در مورد عسل طبیعی را مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم در خصوص عسل طبیعی گون و گشنیز و خواص آن مطالبی را با هم مرور کنیم. با ما همراه باشید.

عسل

آشنایی با عسل طبیعی گون و گشنیز

عسل طبیعی گون و گشنیز

همان‌طور که می‌دانید برای تولید عسل طبیعی، زنبورعسل شهد گل‌ها را جمع می‌کند و به کندو می‌برد تا عسل تولید کند. عسل‌های تک گیاه یا چند گیاه به عسل‌های دارویی گفته می‌شود که بیشتر شهد استفاده شده توسط زنبور از یک یا چند گیاه مشخص باشد. عسل گون و گشنیز نیز یکی از همین عسل‌های طبیعی است که قسمت بسیار زیاد آن از شهد گشنیز و گون تهیه شده است. برای این‌که بتوانیم در خصوص عسل طبیعی گون و گشنیز صحبت کنیم ابتدا باید اندکی در خصوص گیاه‌ گون و گشنیز و خواص آن‌ها بدانیم.

گیاه

گیاه گشنیز چه خواصی دارد؟

خواص گیاه گشنیز

گشنیز گیاهی است که در جنوب غرب آسیا، شمال و غرب آفریقا به صورت بومی می‌روید. از این گیاه در این مناطق و همچنین آمریکای لاتین و چین به طور گسترده استفاده می‌شود. گشنیز را می‌توان یکی از گیاهانی دانست که ارزش غذایی و خواص بسیار بالایی دارد. این گیاه حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر و فیبر است که به صورت‌های گوناگون از آن استفاده می‌شود. این گیاه را به صورت‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. خوردن سبزی گشنیز تازه را راهی مناسب برای بهبود وضعیت و عملکرد دستگاه گوارش می‌دانند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف میزان مناسب گشنیز می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در دفع سرب و آلومینیوم از بدن داشته باشد.

از تخم گشنیز، عرق گشنیز، گشنیز تازه و خشک شده را برای دریافت خواص آن استفاده می‌کنند. از خواص استفاده از این گیاه می‌توان به برطرف کردن نفخ، ایجاد اشتها، درمان جوش‌ها و دردهای دهان، کاهش قند خون، کاهش درد صفرا، بهبود عملکرد کبد، کمک به درمان عفونت‌های دستگاه ادرار و خواب آوری اشاره کرد.

گشنیز

دانشتنی‌های جالب درباره عسل طبیعی گون و گشنیز

خواص گیاه گون

یکی دیگر از گیاهان بومی ایران گون است و شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید در ایران بیش از ۸۰۰ گونه مختلف گون رشد می‌کند. از قسمت‌های مختلف این گیاه استفاده‌های گوناگونی می‌شود. کتیرا از ریشه این گیاه ساخته می‌شود اما خواص برگ‌ها و گل این گیاه بسیار بیش از حالت دادن به موی سر است. از مهم‌ترین خواص این گیاه می‌توان به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش فشارخون، تسکین علائم شیمی‌درمانی، بهبود جریان خون، بهبود عملکرد کلیه، درمان حساسیت‌های فصلی، جلوگیری از عفونت و کاهش وزن اشاره کرد. همچنین از این گیاه برای کمک به کاهش مشکلات ایجاد شده از بیماری آسم و سکته قلبی نیز استفاده می‌کنند.

خواص عسل

از خواص عسل طبیعی گون و گشنیز چه می‌دانید؟

عسل گون و گشنیز

تنوع جمع‌آوری شهد از گل‌های مختلف همیشه وجود دارد و به نوعی باید گفت که تمام عسل‌های طبیعی چهل گیاه هستند. زنبورهای برخی از کندوها با توجه به موقعیت استقرار، فصل و گیاهان غالب منطقه بیشتر از شهد یک یا دو گیاه برای تولید عسل استفاده می‌کنند. این عسل‌ها به عسل‌های تک گیاه یا درمانی معروف هستند و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها از شهد یک یا دو گیاه درست شده است. عسل طبیعی گون و گشنیز نیز به همین صورت است و بیش از ۵۰ درصد شهدی که زنبور برای ساختن آن استفاده کرده است را از گل‌های گون و گشنیز به دست آورده و مزه غالب این عسل گون و گشنیز است.

زنبور

مهم‌ترین خواص عسل

خواص عسل گون و گشنیز

عسل‌های طبیعی تک گیاه یا دو گیاه بسیاری از خواص گیاهانی که مزه غالب آن‌ها را تشکیل داده‌اند را در خود دارند. عسل گون و گشنیز نیز از این قاعده مستثنا نیست. در ادامه برخی از خواص عسل طبیعی گون و گشنیز را معرفی می‌کنیم و در خصوص هر کدام به بیان توضیحاتی می‌پردازیم:

۱- اعتدال نسبی

مزاج گرم برخی افراد باعث می‌شود که در مدت نه چندان کوتاهی از سال مانند فصل بهار و تابستان نتوانند به میزان کافی عسل بخورند. خوردن عسل برای این افراد می‌تواند منجر به جوش زدن و موارد دیگر شود. عسل گون و گشنیز طبع سردی دارد و این افراد می‌توانند با تهیه و خوردن این عسل علاوه بر این‌که از خواص و مزایای این نوع عسل بهره‌مند می‌شوند، با مشکلاتی که به دلیل طبع گرم به وجود می‌آید، مواجه نشوند.

۲- بهبود مشکلات گوارشی

به صورت کلی این عسل دارای خواصی است که می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. خوردن عسل طبیعی گون و گشنیز باعث رفع نفخ معده و روده، کمک به کاهش ورم معده و کم کردن درد و سوزش معده می‌شود. همچنین خوردن منظم این عسل می‌تواند در درمان انواع عفونت‌ها، کیست‌ها و سنگ‌هایی که در مجاری ادراری وجود دارد کمک مؤثری کند.

۳- تأثیر ضدالتهاب و ضد حساسیت

این عسل می‌تواند در بهبود حساسیت‌های فصلی و التهابات به افراد کمک کند.

۴- بهبود درد مفاصل

از خاصیت‌های گیاه گون که عسل گون و گشنیز نیز این خاصیت را دارد، بالا بردن تراکم استخوان‌ها است. در عسل گون و گشنیز اسیدهای متفاوتی وجود دارد که می‌توان از اسید فرمیک به عنوان یکی از اصلی‌ترین اسید‌های موجود در این عسل نام برد. اسید فرمیک می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در کاهش درد مفاصل و بهبود بیماری‌های مربوط به استخوان داشته باشد. خوردن این عسل طبیعی گون و گشنیز و یا مالیدن آن بر روی مفاصل باعث می‌شود تا از خواص آن در خصوص کاهش درد مفاصل سود ببرید.

۵- کاهش استرس

همان‌طور که می‌دانید استرس یکی از مواردی است که می‌تواند به بدن صدمات زیادی وارد کند. یکی از راه‌های مقابله با استرس و کاهش آن استفاده از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های گوناگونی است که در آن‌ها موادی با خاصیت ضد استرس وجود دارد. یکی از این خوردنی‌های خوشمزه عسل گون و گشنیز است که خوردن این عسل یا استفاده از آن در دم‌نوش‌ها می‌تواند باعث کاهش میزان استرس افراد شود.

۶- کمک به بیماران دیابتی

یکی از خواص خوردن عسل گون و گشنیز ، کاهش میزان رادیکال‌های آزاد است. کاهش رادیکال‌های آزاد یکی از مواردی است که می‌توان با کمک آن جلوی ابتلا به دیابت را گرفت. این عسل با تحریک غدد درون‌ریز مانند لوزالمعده، میزان ترشح انسولین را افزایش می‌دهد و میزان قند خون را در سطح مناسب‌تری نگه می‌دارد.

همچنین به خاطر داشته باشید که این عسل جایگزین بسیار مناسبی برای قند و شکر است و می‌توان با استفاده از آن نوشیدنی‌های گوناگونی مانند چایی یا شربت‌های گوناگون را شیرین کرد. این کار علاوه بر این‌که باعث می‌شود طعم نوشیدنی‌ها بهتر شود، از ورود قند زیاد به بدن جلوگیری می‌کند و بدن برای کنترل میزان قند خون به انسولین کمتری احتیاج خواهد داشت.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب عسل کنار چیست و چه خواصی دارد؟ را مطالعه کنید.

به خاطر داشته باشید که مجموعه شازده محصولات طبیعی، با کیفیت و گوناگونی را به خریداران عرضه می‌کند. این محصولات شامل شمع های طبیعی ساخته شده از موم زنبورعسل، محصولات غذایی نظیر عسل طبیعی مانند عسل طبیعی آویشن ، عسل طبیعی کنار ، عسل طبیعی گون و گشنیز ، عسل چهل گیاه ، گرد گل و ژل رویال و نان‌های سالم و طبیعی مانند نان آرد گندم خراسان ، نان جو سبوس دار و نان چاودار یا روگن هستند. همچنین روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل ، روغن بنفشه ، روغن بابونه ، روغن اسطوخدوس ، روغن نعناع ، روغن جوجوبا ، روغن سیاه دانه ، روغن آرگان و روغن خراتین ، لوازم شمع سازی ، شمع خاموش‌کن و عود ، تابلوهای تزئینی چاپی و دستی ، قالب‌های سیلیکونی ، اسانس‌های طبیعی را می‌توانید از سایت مجموعه شازده تهیه کنید.