روغن طبیعی اسطوخودوس چیست و چه خواصی دارد؟

روغن طبیعی اسطوخودوس یکی از روغن‌هایی است که استفاده از آن قرن‌ها قدمت دارد. بوی گیاه اسطوخودوس آرامش‌بخش است و به همین دلیل توجه افراد بسیاری را جلب می‌کند. این روزها و با توجه به زندگی‌های پراسترس و ماشینی وجود یک گلدان کوچک اسطوخودوس در خانه می‌تواند اندکی از استرس و اضطراب را بکاهد. روغن اسطوخودوس نیز همانند گیاه آن خواص بسیاری دارد و برای درمان برخی بیماری‌ها نیز از آن استفاده می‌شود. از روغن اسطوخودوس در گذشته‌های دور به عنوان عطر استفاده می‌شد اما این تنها کاربرد این روغن طبیعی نبود. از این روغن در رایحه درمانی (آروماتراپی) و تولید ژل، دم‌نوش، صابون، لوسیون و شمع استفاده می‌شود. همچنین برخی افراد از این روغن در تهیه شربت‌ها و غذاهای معطر استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم در خصوص روغن طبیعی اسطوخودوس و خواص فراوان آن مطالبی را با هم مرور کنیم. با ما همراه باشید.

روغن طبیعی اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس که به آن لاواندا نیز گفته می‌شود گیاهی است که برگ‌ها و قسمت‌های سبز آن دارای اسانس روغنی فرار است. گیاهی که در حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد و ۲۵ تا ۳۰ گونه مختلف از آن در طبیعت رشد می‌کند. ساقه‌های چهار گوش، برگ‌های دراز و پوشیده از کرک سفید پنبه‌ای و گل‌هایی به رنگ بنفش تیره نشانه‌هایی است که توسط آن‌ها می‌توان این گیاه را شناخت. البته شاید بوی مطبوع و آرامش‌بخش این گیاه نشانه‌ای واضح‌تر برای شناختن آن باشد. ظاهر زیبا و بوی خاص باعث شده تا در برخی نواحی از گیاه اسطوخودوس به عنوان یک گیاه زینتی یاد شود و برای زیبایی محیط خانه یا محل کار پرورش داده شود. البته همان‌طور که گفتیم تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد وجود یک گلدان اسطوخودوس در اتاق خواب باعث می‌شود تا افراد خواب بهتری را تجربه کنند. از سرشاخه‌های برگ‌دار و گل‌های این گیاه برای مصارف درمانی و همچنین گرفتن اسانس استفاده می‌شود. این گیاه نام‌های بسیاری دارد و به آن خیر دشتی، شاهسپرم رومی، لاوند، ممسک الارواح، آنس الارواح، ضرم، رزالذهب، خرام، زغلیل، آلاله تلخ و گل لاوند نیز گفته می‌شود.

فواید روغن طبیعی اسطوخودوس

همان‌طور که گفتیم روغن اسطوخودوس از سالیان بسیار دور مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته هر چند استفاده‌ای که از این روغن در این روزها می‌شود با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد اما در هر صورت می‌توان گیاه اسطوخودوس را یکی از گیاهانی دانست که از فواید روغن طبیعی آن برای سالیان بسیار زیادی استفاده می‌شود. مصریان باستان آب حمام خود را با استفاده از روغن اسطوخودوس خوشبو می‌کردند و در برخی دیگر از کشورها از آن به عنوان عطر استفاده می‌شد. همچنین از این گیاه در طب سنتی و گیاهی برای موارد بسیاری استفاده می‌شد. روغن اسطوخودوس مزاجی گرم و خشک دارد و برای تقویت بدن و موارد بسیار دیگری از آن استفاده می‌شود. این روزها از مزایای روغن طبیعی اسطوخودوس در طب سنتی و گیاهی استفاده می‌شود. مهم‌ترین فواید این روغن طبیعی عبارت‌اند از:

۱- کمک به درمان سرماخوردگی

استفاده از بخور گیاه اسطوخودوس و روغن آن در هنگام سرماخوردگی باعث می‌شود تا گرفتگی‌های مجاری تنفسی برطرف شوند و عمل تنفس راحت‌تر انجام شود. برای سود بردن از این فایده تنها کافی است که ۵ قطره از روغن اسطوخودوس را ظرفی آب ریخته و آن را بیش از ۱۰ دقیقه بخور دهید. در مواردی که سرماخوردگی شدید است بهتر است این کار را ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید تا بتوانید با راحتی بیشتری کار تنفس را انجام دهید. همچنین باید بدانید که اسطوخودوس خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد که می‌تواند در کاهش ترشحات بینی و بهبود سرماخوردگی تأثیرگذار باشد.

۲- درمان سردرد

بسیاری از طبیبان طب سنتی اعتقاد دارند که خوردن نوشیدنی‌هایی که در آن‌ها از عصاره و روغن طبیعی اسطوخودوس استفاده شده می‌تواند در کاهش و بهبود سردرد نقش داشته باشد. حتی گفته می‌شود که نوشیدن این‌گونه نوشیدنی‌ها در کاهش میزان سردردهای میگرنی نیز کاربرد دارد. شاید کمتر کسی از طعم تلخ عصاره اسطوخودوس خوشش بیاید اما تأثیر بسیار زیاد آن باعث می‌شود تا افراد بسیاری تلخی آن را تحمل کنند. رقیق کردن این عصاره نیز می‌تواند راهی باشد تا بتوان راحت‌تر تلخی آن را تحمل کرد.

۳- کمک به زیبایی پوست

همان‌طور که گفتیم از گذشته‌های بسیار دور از عصاره و روغن طبیعی گیاه اسطوخودوس در ساخت لوسیون‌های بدن استفاده می‌شده است. دلیل این امر خواص بسیار زیاد این روغن برای پوست است به طوری که می‌توان گفت استفاده از این روغن می‌تواند باعث شود تا پوست افراد شاداب‌تر شود.

بسیاری از افراد از ماسک اسطوخودوس برای رسیدن به آرامش و همچنین سلامت بیشتر پوست صورت استفاده می‌کنند. در این ماسک طبیعی صورت از روغن طبیعی اسطوخودوس، عسل طبیعی، ماست و در صورت تمایل روغن زیتون طبیعی استفاده می‌شود.

از دیگر فواید ماساژ اسطوخودوس به پوست کاهش التهاب و روشن شدن پوست است. همچنین مالیدن منظم این روغن بر روی پوست می‌تواند لکه‌های تیره‌ای که بر روی پوست وجود دارد را کاهش دهد و درمان کند.

۴- درمان دانه‌های سیاه روی بینی

تجمع چربی بر روی بینی باعث می‌شود که دانه‌های سیاهی که به آن‌ها کومدون نیز گفته می‌شود به وجود آیند. البته تشکیل این دانه‌های سیاه به عوامل دیگری مانند ترشح بیش از حد هورمون‌های مردانه، استفاده از محصولات آرایشی نامناسب، استفاده چند محصول آرایشی به صورت هم‌زمان، رطوبت بالا، آلاینده‌های زیست‌محیطی، استرس و آلرژی نیز بستگی دارد اما استفاده از ماسک اسطوخودوس در درمان این دانه‌های سیاه نیز کاربرد دارد.

۵- افزایش عملکرد مغز

محققان آزمایش‌های بسیاری در خصوص راه‌های افزایش عملکرد مغز انجام داده‌اند. دانشمندان روسی دریافته‌اند که رایحه درمانی یکی از مواردی است که می‌تواند موجب افزایش عملکرد مغز کودکان شود. این دانشمندان ثابت کردند که عطر اسطوخودوس می‌تواند موجب شود تا کودک احساس تعادل، ثبات، اعتماد به توانی‌های خود و آرامش بیشتری به دست آورد. دانش‌آموزانی که در کلاس‌هایی حاوی عطر اسطوخودوس درس خوانده‌اند توانستند نمرات و سطح بالاتری نسبت به دیگر دانش‌آموزان از خود نشان دهند.

۶- درمان محل گزش حشرات

روغن گیاه اسطوخودوس خاصیت ضد التهاب و مسکن دارد و می‌تواند در کاهش درد و سوزش جای نیش و گزش حشرات مفید باشد. همچنین مالیدن این عصاره بر روی پوست می‌تواند حشراتی مانند پشه و بید را دور کند تا از گزش و نیش آن‌ها به دور باشید.

همچنین می‌توانید با استفاده از این روغن محلولی درست کنید و در کنار در و پنجره‌ها آن را اسپری کنید تا میزان ورود حشرات به خانه کاهش چشم‌گیری داشته باشد.

۷- بهبود زخم

از دیگر خواص روغن طبیعی اسطوخودوس کمک به درمان کبودی‌ها، بریدگی‌ها و سوختگی‌ها و به طور کلی زخم‌های جزئی و کوچک است. روغن اسطوخودوس می‌تواند میزان کلاژن را افزایش دهد و موجب شود تا روند بهبود زخم تسریع یابد. برای درمان کبودی و سوختگی باید چند قطره از روغن را بر روی محل آسیب دیده بریزید و با احتیاط ماساژ دهید تا جریان خون آن منطقه افزایش یابد.

۸- کاهش تنش و استرس

مالیدن چند قطره روغن گیاه اسطوخودوس بر روی شقیقه‌ها می‌تواند علاوه بر کاهش سردرد در درمان و کاهش میزان افسردگی، تنش عصبی و استرس مفید باشد. همچنین می‌توانید چند قطره از این روغن را به آب حمام بیفزایید تا خستگی و بی‌قراری‌های عصبی را کاهش دهید. مطالعات بسیار زیادی بر روی خواص عصاره اسطوخودوس در کاهش تنش‌های عصبی و اضطراب انجام شده است که نشان‌ دهنده تأثیر بسیار مناسب این عصاره است.

۹- کمک به درمان بی‌خوابی

از دیگر فواید گیاه اسطوخودوس کمک به درمان بی‌خوابی است. عصاره و عطر این گیاه با کاهش اضطراب و استرس می‌تواند باعث شود تا کیفیت خواب افراد بالاتر رود. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که میزان کیفیت خواب داوطلبان بهبود مناسب و چشم‌گیری داشته است. این افراد علاوه بر کاهش میزان تنش، استرس و بهبود کیفیت خواب از تأثیرات این گیاه بر ماندگاری در تغییرپذیری ضربان قلب (Heart Rate Variability) نیز سود برده‌اند.

۱۰. مراقبت از مو

از دیگر خواص اثبات شده روغن گیاه اسطوخودوس مقابله با برخی مشکلاتی است که در موهای افراد ایجاد می‌شود. ماساژ پوست سر با روغن طبیعی اسطوخودوس می‌تواند در مقابله با شپش، تخم شپش و سایر انگل‌ها بسیار مفید باشد. همچنین این کار می‌تواند در درمان ریزش مو و بیماری آلوپسی نیز مؤثر باشد.

بسیاری افراد معتقد هستند که برای جلوگیری از طاسی با الگوی مردانه می‌توان از روغن گیاه اسطوخودوس استفاده کرد.

گیاه اسطوخودوس

۱۱- تسکین اگزما

زمانی که پوست بدن خشک شود و به حالت پوسته‌پوسته در بیاید در حقیقت می‌توان گفت که فرد به اگزما دچار شده است. اگزما انواع متفاوتی دارد و می‌تواند خفیف یا مزمن باشد و در چند قسمت متفاوت بدن ایجاد شود. افرادی که به این بیماری دچار شده‌اند می‌توانند از خواص ضد التهابی، تسکین دهنده و ضد قارچی اسطوخودوس استفاده کنند تا اگزما را کنترل کنند. همچنین بد نیست بدانید که از روغن گیاه اسطوخودوس برای پاک‌سازی پوست، کاهش قرمزی و التهاب نیز استفاده می‌شود.

۱۲. کاهش مشکلات مجاری ادرار

از دیگر فواید روغن طبیعی اسطوخودوس کمک به درمان اختلالات موجود در مجاری ادراری است. استفاده از نوشیدنی‌های گوناگونی که با استفاده از عصاره گیاه اسطوخودوس درست می‌شود می‌تواند موجب افزایش تولید ادرار شود و همین امر باعث می‌شود تا این مجاری به خوبی پاک‌سازی شوند. همچنین این گیاه می‌تواند تعادل هورمونی را بازگرداند و التهابات مثانه را کاهش دهد.

۱۳. بهبود گردش خون

پژوهشگران بر این باورند که نوشیدن نوشیدنی‌هایی که در آن‌ها از عصاره طبیعی گیاه اسطوخودوس استفاده شده می‌تواند اثرات بسیار مفیدی بر روی گردش خون بگذارد. این دانشمندان می‌گویند که نوشیدن این عصاره می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد و در درمان بیماری فشار خون نقش داشته باشد. همچنین بهبود گردش خون باعث می‌شود تا کار اکسیژن‌رسانی به اندام‌های گوناگون بهتر شود و همین امر می‌تواند در بالا رفتن کارایی اندام‌های بدن، افزایش قدرت، بیشتر شدن فعالیت مغز و روشن‌تر شدن پوست نقش بسیار خوبی داشته باشد. همچنین افراد با استفاده از این عصاره می‌توانند احتمال ابتلا به تصلب شرایین و حمله‌های قلبی که با گردش خون پایین در ارتباط مستقیم هستند را کاهش دهند.

۱۴. موارد دیگر

موارد گفته شده تنها بخشی از خواص عصاره و روغن طبیعی اسطوخودوس بود. از دیگر خواص مهم این گیاه می‌توان به کمک به درمان لکوره، خواص ضد سرطانی، درمان شوره سر، کمک به گوارش و کاهش نفخ معده اشاره کرد.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب عسل طبیعی گون و گشنیز چیست و چه خواصی دارد؟ را مطالعه کنید.

به خاطر داشته باشید که مجموعه شازده محصولات طبیعی، با کیفیت و گوناگونی را به خریداران عرضه می‌کند. این محصولات شامل شمع های طبیعی ساخته شده از موم زنبورعسل، محصولات غذایی نظیر عسل طبیعی مانند عسل طبیعی آویشن ، عسل طبیعی کنار ، عسل طبیعی گون و گشنیز ، عسل چهل گیاه ، گرد گل و ژل رویال است. همچنین روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل ، روغن بنفشه ، روغن بابونه ، روغن اسطوخودوس ، روغن نعناع ، روغن آرگان ، روغن جوجوبا ، روغن سیاه دانه و روغن خراتین ، لوازم شمع سازی ، شمع خاموش‌کن و عود ، تابلوهای تزئینی چاپی و دستی ، قالب‌های سیلیکونی ، اسانس‌های طبیعی را می‌توانید از سایت مجموعه شازده تهیه کنید. از دیگر محصولات مجموعه شازده نان‌های سالم و طبیعی مانند نان آرد گندم خراسان ، نان جو سبوس دار و نان چاودار یا روگن هستند.