۵ خاصیت روغن بنفشه و نحوه مصرف آن

روغن بنفشه یکی از روغن‌هایی است که خواصی مانند بهبود وضعیت پوست، درمان بی‌خوابی، کاهش استرس، تسکین درد و بهبود سرماخوردگی دارد. روغن طبیعی بنفشه که از برگ‌ها و گلبرگ‌های گیاه بنفشه به دست می‌آید را می‌توان یکی از روغن‌های پر کاربرد در طب سنتی دانست.

استفاده از روغن‌های طبیعی به این شرط که درست، به اندازه و به روش اصولی مصرف شوند می‌تواند باعث شود تا سلامتی و شادابی بدن به میزان قابل توجهی افزایش یابد. بسیاری افراد به استفاده از قرص‌ها و داروهای شیمیایی عادت کرده‌اند اما این افراد باید توجه داشته باشند که این قرص‌ها و داروها عوارض جانبی نیز به همراه دارند و درست است که یک درد را درمان می‌کنند اما ممکن است بخش دیگری از بدن را با مشکل مواجه کنند و اثرات سو آن‌ها تا مدتی بر بدن باقی بماند. به همین دلیل این روزها بسیاری از افراد سعی می‌کنند تا با استفاده از مواد طبیعی، داروهای گیاهی و درمان‌های سنتی با بیماری‌ها و مشکلات خود مبارزه کنند. یکی از روغن‌های طبیعی که استفاده از آن می‌تواند بر سلامت بدن تاثیر مطلوبی داشته باشد، روغن بنفشه است. در این مطلب قصد داریم در خصوص خواص روغن گیاه بنفشه، نحوه مصرف و موارد منع مصرف آن نکاتی را بیان کنیم. با مجموعه شازده همراه باشید.

گیاه بنفشه

گل بنفشه با زیبایی چشم‌گیر و رایحه ملایم و جذابش بوی بهار را در مشام افراد زنده می‌کند. بیش از ۵۰۰ گونه متفاوت از این گل زیبا در جهان وجود دارد که ۱۹ گونه آن بومی مناطق شمالی و شمال غربی ایران هستند. البته این روزها از بنفشه به عنوان یک گل زینتی استفاده می‌کنند و در برخی از خانه‌ها و باغچه‌ها در بهار گل بنفشه را مشاهده می‌کنید. گل این گیاه معطر رنگ‌های متفاوتی دارد که گل‌هایی با رنگ بنفش، زرد، سفید، ارغوانی و مخلوطی از رنگ‌ها در این گیاه بیشتر مشاهده می‌شود. این گیاه خواص فراوانی دارد که بسیاری از این خواص در روغن طبیعی بنفشه نیز وجود دارد و با استفاده از روغن طبیعی این گیاه می‌توان از خواص خوب آن بهره برد.

روغن بنفشه

خواص روغن بنفشه

روغن بنفشه طبعی سرد و مرطوب دارد و از آن به عنوان یک داروی ضد حساسیت خوب یاد می‌کنند. استفاده از روغن بنفشه بر بدن، پوست و روحیه تاثیرات مناسبی را در پی دارد. از مهم‌ترین خواص این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- خواب بهتر

یکی از مهم‌ترین خواص روغن طبیعی بنفشه کمک به درمان بی‌خوابی و ایجاد خواب بهتر و عمیق‌تر است. خواب یکی از مهم‌ترین نیازهای همه افراد است. خواب ناکافی می‌تواند بر روی سلامت بدن اثر منفی بگذارد، کارکرد ارگان‌ها را با اختلال و مشکل مواجه کند و جلوی عملکرد صحیح و کامل سیستم‌های متفاوت بدن را بگیرد. باید بدانید که خواب یکی از نیازهای بسیار مهم روحی و جسمی است و در صورتی که خواب کافی نداشته باشید، به بدن و روح خود آسیب رسانده‌اید. بسیاری افراد با مشکل بی‌خوابی مواجه هستند و نمی‌توانند شب‌ها به میزان درست و در آرامش بخوابند. یکی از راه‌های طبیعی که توسط آن می‌توان مشکل بی‌خوابی را مرتفع کرد و از مضرات استفاده از قرص‌های شیمیایی در امان ماند، استفاده از روغن گیاه بنفشه است. استفاده از این روغن می‌تواند باعث شود که اختلالات خواب و بی‌خوابی به میزان مناسبی کاهش یابد و فرد بتواند از استراحت و خواب بهتری بهره‌مند شود.

۲- افزایش سلامت روحی

زندگی انسان امروزی پر از دغدغه، تنش و استرس است. این موارد می‌توانند علاوه بر تاثیرات منفی که بر روی جسم افراد می‌گذارند، آن‌ها را با مشکلات روحی و روانی متععدی مواجه کنند. استفاده از روغن بنفشه می‌تواند در کاهش اضطراب، استرس، خستگی و سرگیجه مفید باشد. این موارد بار روانی کارها و فشارهای روزانه را از روی دوش فرد برمی‌دارد و میزان آن‌ها را کاهش می‌دهد. به همین دلیل افراد می‌توانند حال روحی بهتری داشته باشند. همچنین این روغن طبیعی می‌تواند با خاصیت آرام‌بخش خود باعث شود تا افراد از آرامش بیشتری بهره‌مند شوند و بدون استفاده از داروهای شیمیایی که بسیاری از آن‌ها عوارض جانبی به همراه دارند، از آرامش بیشتری لذت ببرند.

روغن بنفشه در درمان افسردگی هم می‌تواند نقش داشته باشد. کافی است که ۱ یا ۲ قطره از این روغن را بر روی دستمالی بریزید و رایحه آن را استنشاق کنید این کار می‌تواند باعث شود تا آرامش بیشتری در افراد ایجاد شود و در نتیجه بتوان با افسردگی مقابله کرد. توجه داشته باشید که روغن با پوستتان در تماس مستقیم نباشد.

۳- تسکین درد

روغن بنفشه حاوی مواد و ترکیبات ضدالتهابی بسیاری است. همچنین این روغن حاوی مقادیر مناسبی سالیسیلیک اسید است. به همین دلیل از آن به عنوان یک ترکیب مناسب برای کاهش درد مفاصل و عضلات یاد می‌شود. بسیاری از افرادی که با بیماری‌هایی مانند روماتیسم، آرتروز و نقرس دست و پنجه نرم می‌کنند و از دردهای ایجاد شده توسط این بیماری‌ها رنج می‌برند از خواص روغن طبیعی بنفشه می‌توانند در تسکین درد سود ببرند. همچنین مالش دادن عضو دردناک با روغن بنفشه باعث می‌شود تا گردش خون در این نواحی افزایش یابد. همین کار می‌تواند باعث شود تا درد کاهش یابد و همچنین در برخی موارد به افزایش سرعت بهبودی کمک کند.

۴- کمک به بهبود وضعیت پوست

همان‌طور که گفتیم روغن بنفشه حاوی ترکیبات ضدالتهابی بسیاری است و از همین موضوع می‌توان در کاهش التهابات پوستی و همچنین درمان بیماری‌های مختلف پوستی مانند جوش، آکنه و اگزما استفاده کرد. همچنین روغن بنفشه را می‌توان یک مرطوب کننده پوست مناسب دانست و استفاده از آن برای افرادی که پوست خشکی دارند می‌تواند مانند معجزه عمل کند.

از دیگر خواص روغن طبیعی بنفشه برای پوست، پاکسازی آن از باکتری‌ها و میکروب‌های موجود بر روی سطح آن است. روغن گیاه بنفشه را می‌توان یک ضدعفونی کننده مناسب دانست و با استفاده از آن می‌توان علاوه بر درمان التهابات، از سرایت آن‌ها به سایر نقاط بدن جلوگیری کرد.

یکی دیگر از کاربردهای روغن بنفشه برای پوست، کمک به درمان عرق سوز شدن است. برخی از التهابات پوست ناشی از تعرق زیاد و یا لباس نامناسب است. می‌توان این مواضع را با روغن گیاه بنفشه مالش داد تا التهابات آن کاهش یابد.

از دیگر فواید روغن طبیعی بنفشه برای پوست، کمک به درمان آفتاب سوختگی است. برای این کار بهتر است در زمان آرامش و استراحت مقداری از این روغن را بر روی محل آسیب دیده بمالید و اجازه دهید تا جذب پوست شود.

۵- بهبود سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی

زمانی که افراد به برخی بیماری‌ها مانند آنفولانزا، سرماخوردگی، برونشیت، التهابات سینوس و سرماخوردگی دچار می‌شوند، بخشی از مجاری تنفسی آن‌ها توسط التهابات گلو و خلط مسدود می‌شود و همین امر می‌تواند نفس کشیدن را برای این افراد دشوار کند. روغن بنفشه خاصیت خلط آور دارد و می‌تواند در رفع گرفتگی مجاری تنفسی بسیار مفید و کارآمد عمل کند. برای استفاده از این خواص تنها کافی است که روغن طبیعی بنفشه را در دستگاه بخور ریخته و آن را در نزدیکی خود قرار دهید تا بخار این روغن بتواند کار خود را انجام دهد.

روغن طبیعی بنفشه

نحوه مصرف روغن بنفشه

به خاطر داشته باشید که باید از روغن طبیعی گیاه بنفشه به درستی استفاده کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. افرادی که قصد دارند از این روغن برای بهبود سرماخوردگی و بیماری‌های مشابه که به آن اشاره شد استفاده کنند می‌توانند چند قطره از این روغن را در دستگاه بخور بریزند. همچنین این افراد می‌توانند چند قطره روغن گیاه بنفشه را در ظرف آب جوش بریزند و آن را استنشاق نمایند.

کسانی که می‌خواهند از این روغن برای کاهش درد مفاصل و عضلات استفاده کنند می‌توانند چند قطره از این روغن را داخل وان آب بریزند و یا آن را با روغن اسطوخودوس و بادام شیرین ترکیب کنند و عضلات و مفاصل دردناک را با روغن به دست آمده ماساژ دهند. ترکیب مساوی از روغن بنفشه و یک روغن حامل مانند روغن بادام، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا می‌تواند روغن مناسب برای مراقبت از پوست باشد. استفاده روزانه این روغن می‌تواند علاوه بر درمان التهابات از پوست افراد به خوبی مراقبت کند و شادابی و طراوت را به آن بازگرداند.

موارد منع مصرف روغن بنفشه

استفاده از روغن طبیعی بنفشه در کنار تمام خواص خوبی که دارد، برای برخی افراد مضر است. مبتلایان به صرع و کسانی که به این روغن حساسیت دارند از جمله کسانی هستند که باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین نوشیدن چایی که با استفاده از این روغن تهیه شده باشد می‌تواند موجب التهاب لب و معده شود.

به خاطر داشته باشید که زنان باردار نیز بهتر است از این روغن استفاده نکنند. دلیل این امر هم وجود توژون در این روغن طبیعی است. توژون خاصیت قاعده آور و سقط آور دارد و می‌تواند برای افراد باردار مشکلاتی را به وجود بیاورد.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب ۱۶ خاصیت روغن طبیعی بابونه برای بدن و پوست را مطالعه کنید.