نحوه نگهداری موم ورقه‌ای زنبور عسل

نحوه نگهداری موم ورقه‌ای زنبور عسل

همانطور که می‌دانید موم زنبور عسل یک ماده شگفت انگیر است که کاربردهای فراوانی دارد. موم زنبور عسل که به بیزوکس نیز شهرت دارد، ترشحات طبیعی است که از غدد موم در بدن زنبور عسل تولید می‌شود. این ماده در درجه اول برای ساخت شان‌ها برای نگهداری بچه زنبورها و همین طور ذخیره آذوقه در زمستان برای زنبورهای عسل استفاده می‌شود. خاصیت جالب موم این است که می‌تواند برای مدت زمان طولانی بدون آنکه تغییری در رنگ یا خواص آن ایجاد شود، سالم بماند. در ادامه مطلب ” نحوه نگهداری موم ورقه‌ای زنبور عسل ” قصد داریم کمی بیشتر درباره موم زنبور عسل صحبت کنیم و در ادامه به چگونگی نگهداری موم‌های ورقه‌ای بپردازیم.

شان‌های زنبور عسل به شکل استوانه‌های شش ضلعی و بدون رنگ هستند که به مرور زمان و در ترکیب با عسل و گرده تغییر رنگ داده و تیره‌تر می‌شوند. این تغییر رنگ و تیره شدن به نوع گرده و عسل نیز بستگی دارد. با گذر زمان شان‌ها از رنگ سفید به رنگ زرد، نارنجی، سپس قرمز و در نهایت به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهند. موم زنبور عسل با رنگ‌های مختلف ممکن است از لحاظ زیبایی اهمیت داشته باشد اما تاثیر زیادی بر روی کیفیت آن ندارد.

چه دمایی برای موم زنبور عسل مناسب است؟

همانطور که می‌دانید دمای بالا منجر به نرم شدن موم زنبور عسل می‌شود طوری که این موم در دمای ۶۵ درجه مایع می‌شود و در دماهای پایین بسیار شکننده و خشک می‌شود. به همین دلیل زنبورهای عسل از دمای بدن خود برای تنظیم دمای محیط کندو استفاده می‌کنند و آن را طوری نگه می‌دارند که ایده‌آل‌ترین دما برای نگهداری از موم باشد. طبق پژوهش‌ها ثابت شده است که دمای ایده آل برای نگهداری موم زنبور عسل در حدود ۳۵ درجه سانتیگراد یا ۹۵ درجه فارنهایت است.

در حالت عادی موم زنبور عسل باید به صورت ذوب شده و تمیز و پاکیزه نگهداری شود. برای نگهداری موم معمولا آن را به دفعات تصفیه می‌کنند تا بید موم، کرم موم خوار یا هرگونه ماده خارجی دیگر مانند آفتکش‌هایی که زنبوردارها استفاده می‌کنند از بین برود. پس از تصفیه کافی است موم را در دمایی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد و در مکانی به دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری کرد.

ورق موم را چگونه در هوای سرد نگهداری کنیم؟

با شروع فصل سرما در دمای پایین ورق‌های موم عسل شکننده می‌شوند و ترک می‌خورند. اگر قرار است موم‌های ورقه‌ای برای شما حمل شوند بهتر است پس از اینکه محموله را دریافت کردید آن را برای مدتی در فضای اتاق که گرم است قرار دهید تا نرم شوند. اگر ورق‌ها را باز کردید تا آنها را بازدید کنید و قصد داشتید دوباره آن را ببندید، سشوار را روشن کنید و با گرم کردن ورق‌ها آن را دوباره رول کنید تا نشکنند.

ورق موم را چگونه در هوای گرم نگهداری کنیم؟

همانطور که پیش‌تر نیز خدمت شما توضیح دادیم، در دمای بالا موم زنبور عسل یا همان بیزوکس شروع به مایع شدن و نرم شدن می‌کند. اگر قرار است موم‌های ورقه‌ای در تابستان به دست شما برسند، توصیه می‌شود زمانی که محموله موم خود را دریافت کردید، برای مدتی آن را درون یخچال قرار دهید. مدت زمانی که معمولا برای قرار دادن موم در یخچال توصیه می‌شود در حدود ۳۰ دقیقه است. با این روش پس از اینکه موم‌ها را از یخچال خارج کردید می‌توانید به راحتی ورقه‌های موم را از یکدیگر جدا کنید.

آیا تابش نور خورشید برای موم مضر است؟

چنانچه پیش‌تر خدمت شما توضیح دادیم، ورق‌های موم عسل به صورت طبیعی به رنگ زرد معمولی یا زرد خیلی کمرنگ هستند. نور طبیعی خورشید یا نور تولیدی از لامپ‌هایی که دارای اشعه هستند، باعث می‌شوند موم‌های زنبور عسل بی رنگ شوند، پس توصیه در این زمینه این است که موم‌های زنبور عسل در سایه و به دور از تابش نور خورشید یا چنین لامپ‌هایی نگهداری شوند.

امیدواریم مطالعه مطلب ” نحوه نگهداری موم ورقه‌ای زنبور عسل ” برای شما مفید بوده باشد. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم با ما و دیگر مخاطبین وب سایت شازده در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.