موم گرانولی 1

موم گرانولی چیست؟

همانطور که در مطالب قبلی نیز خدمت شما عرض کردیم، موم طبیعی یکی از محصولات مهم و کاربردی است که زنبور عسل آن را تولید می کند. محصولات دیگر زنبور عسل بیشتر برای موارد خوراکی و درمانی استفاده می‌شوند اما موم طبیعی زنبور عسل علاوه بر اینکه قابلیت مصرف دارد، در صنعت و هنر نیز کاربردهای فراوانی دارد. کاربردهای فراوان موم زنبور عسل باعث شده است که این ماده به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات جانبی زنبور عسل شناخته شود. در کشور عزیزمان ایران آنطور که باید و شاید به موم طبیعی زنبور عسل توجه نمی‌شود اما طی سالهای اخیر شاهد این موضوع هستیم که ارزش موم طبیعی بیشتر درک شده است و نگاه ها به سمت این ماده جادویی بیشتر جلب شده است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا کمی بیشتر با موم آشنا شویم و در ادامه به موم‌های گرانولی بپردازیم.

چنانچه می‌دانید موم در کاربردهای فراوانی در صنعت دارد و از آن در تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و مراقبت از پوست استفاده می‌شود و این کاربرد روز به روز در حال افزایش است. در سالهای اخیر هم تولیدکنندگان مواد آرایشی خانگی و هم تولیدکنندگان صنعتی سعی خود را بر این گذاشته‌اند که از موم به جای مواد شیمیایی استفاده کنند.

روش‌های مختلفی برای فرآوری موم‌ها وجود دارد که خروجی آنها عموما موم‌های کلوخه‌ای، موم‌های گرانولی و موم‌های آج‌دار هستند. هر کدام از این موم‌ها در موقعیت‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال از موم‌های کلوخه‌ای بیشتر در کارخانجات و صنعت زنبورداری استفاده می‌شود و از موم‌های آج‌دار نیز در صنعت زنبورداری برای افزایش بهره‌وری استفاده می‌گردد. نوع دیگر موم‌های فرآوری شده موم گرانولی است که کاربردهای فراوان آن باعث شده طرفداران بسیاری داشته باشد.

آشنایی با موم گرانولی

یکی از انواع موم‌های فرآوری شده موم گرانولی است. این نوع موم‌ها در حین فرآوری به شکل دانه‌های گرانول در می‌آیند تا ذوب شدنشان آسان‌تر گردد. کاربرد این نوع موم‌ها زمانی است که نیاز است تا موم استرلیزه و بهداشتی باشد. در نتیجه به دلیل اینکه فرآوری موم‌های گرانولی هزینه بالاتری دارد، در نتیجه قیمت این نوع موم از همه انواع موم‌های دیگر بیشتر است.

خرید موم طبیعی گرانولی نیازمند هوشیاری و دقت فراوان است. بدین معنا که بسته به کاربردی که موم برای خریدار دارد باید نکات مختلفی رعایت شود. به این موضوع دقت داشته باشید که منظور ما در این مورد موم‌های گرانولی طبیعی است چرا که موم‌های گرانولی دیگری که از پارافین تهیه می‌شوند و برای اپیلاسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند، مد نظر ما نیستند.

موم گرانولی طبیعی را چگونه بشناسیم

زنبور عسل برای ساخت خانه خود از ترشح موم استفاده می‌کند و شش ضلعی‌های معروف را در کندو می‌سازد تا از آن برای موارد مختلفی مانند تخم‌گذاری ملکه، گرده گل و ذخیره کردن عسل استفاده کند. پس از اینکه زنبوردار، عسل را از موم استخراج می‌کند تنها موم آن باقی می‌ماند. سپس این موم جمع‌آوری شده و به مجموعه‌هایی که وظیفه تصفیه موم را بر عهده دارند سپرده می‌شود. این مجموعه‌ها نیز با توجه به کاربرد موم آن را به روش‌های مختلفی تصفیه می‌کنند تا دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

” موم گرانولی استرلیزه است و به آسانی ذوب می‌شود “

اگر نیاز به موم استرلیزه داشته باشیم، باید هر نوع آلودگی از آن گرفته شده باشد و امکان ذوب شدن آسان آن وجود داشته باشد.

در این نوع موم، هر نوع آلودگی و باکتری از موم گرفته می‌شود تا امکان استفاده از آن در صنعت لوازم آرایشی بهداشتی فراهم باشد. موم گرانولی طبیعی و استرلیزه خیال شما را راحت می‌کند تا بتوان از آن بر روی پوست استفاده کرد. همچنین از این نوع موم‌ها می‌توان با خیال راحت بر روی پوست استفاده کرد یا آن را وارد دهان کرد.

همچنین به این علت که موم‌های گرانولی به دانه‌های زیر تبدیل می‌شوند، استفاده از این نوع موم‌ها آسان‌تر است. درواقع به این دلیل که باید موم را ذوب کرد، آسان ذوب شدن موم گرانولی یک مزیت بزرگ برای آن محسوب می‌شود.

رنگ‌پذیری موم گرانولی

موم گرانولی به صورت طبیعی به رنگ زرد است. دلیل این موضوع این است که موم طبیعی تولید شده توسط زنبور عسل زرد رنگ است. موم می‌تواند از زرد کمرنگ تا زرد پر رنگ متغیر باشد با این حال در بسیاری از کاربردها نیاز است تا موم، رنگی باشد.

در هنگام تولید موم گرانولی، علاوه بر اینکه موم زرد رنگ تولید می‌شود، موم سفید نیز تولید می‌گردد. این موم‌ها با از بین بردن رنگدانه‌های زرد ایجاد می‌شوند. موم سفید یا موم بدون رنگ گرانولی قابلیت رنگ پذیری دارد و می‌توان آن را به هر رنگی تبدیل کرد. از موم‌های رنگ شده برای تولید محصولات آرایشی بهداشتی، شمع‌های رنگی و … استفاده می‌شود.

کابردهای متنوع موم

بسیاری از کاربردهای موم زنبور عسل با استفاده از موم گرانولی امکان پذیر می‌شود که هم استرلیزه است و هم به راحتی ذوب می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای موم گرانولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید انواع شمع با استفاده از موم طبیعی
  • تولید انواع صابون ابرو با استفاده از موم طبیعی
  • تولید انواع بالم لب با استفاده از موم طبیعی
  • تولید انواع کرم پوستی با استفاده از موم طبیعی
  • تولید چسب با استفاده از موم طبیعی
  • تولید مواد محافظ سطوح برای کارهای هنری

خرید و استفاده از موم گرانولی نسبت به سالهای گذشته در کارهای هنری و صنایع مختلف روز به روز در حال افزایش است. با توجه به استرلیزه بودن موم گرانولی و افزایش میزان تقاضا و کاربرد آن نسبت به دیگر انواع موم، اهمیت آن برای هنرمندان و صنعتگران بیش از پیش افزایش یافته است.

امید است مطالعه مطلب ” موم گرانولی چیست؟ “ از بخش مجله وب سایت شازده برای شما مفید واقع گردیده باشد. اگر به این دست مطالب آموزشی علاقمند هستید، مطالب دیگر مجله شازده را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نگارش شده توسط تیم تحریریه شازده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.