موم قالبی زنبور عسل

موم قالبی چیست؟

سلام خدمت شما همراهان همیشگی شمع شازده، با یک مطلب آموزشی دیگه در خدمت شما هستیم. موم قالبی یکی از محصولاتی است که توسط گروه شمع شازده ارائه می‌شود. اما موم قالبی چیست؟ موم قالبی همان موم طبیعی است که به طور کامل تصفیه می‌گردد، سپس آب شده، در قالب‌های مختلف با رنگ‌های طبیعی مخلوط می‌شود و در انتها به شکل شمش یا قالب در می‌آید. برخی مواقع زمانی که موم تصفیه می‌شود، عملیات استریل‌سازی نیز بر روی آن انجام می‌‌شود. موم تهیه شده به صورت قالبی کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. در ادامه مطلب ” موم قالبی چیست؟ “ با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره موم قالبی در اختیار شما قرار دهیم.

موم چیست؟

موم ماده‌ای است که توسط زنبور عسل تولید می‌شود. غده‌هایی در شکم زنبورهای عسل وجود دارند که موم طبیعی تولید می‌کنند. موم زنبور عسل در ابتدا بدون رنگ و شفاف است. موم پس از اینکه توسط زنبور عسل جویده می‌شود زرد رنگ و کدر می‌شود.

موم کاربردهای فراوانی دارد که از جمله مهم‌ترین کاربردهای آن در صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، صنعت تولید دارو و صنعت شمع‌سازی است. موم یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های تولیدی زنبور عسل است که با مصرف ۳ کیلو عسل در حدود نیم کیلو از آن تولید می‌شود. از این موضوع که بگذریم نوبت به موم قالبی می‌رسد.

تاریخچه موم قالبی

۴۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، مصری‌ها زنبورداری می‌کردند و برای ساخت قالب از موم زنبور عسل استفاده می‌کردند. آنها از این قالب‌ها برای نوشتن، مومیایی کردن و محفوظ کردن اجساد مرده‌ها استفاده می‌کردند.

رومیان باستان نیز از موم عسل در صنایع مختلف مانند نساجی، رنگرزی و کوزه‌گری استفاده می‌کردند. البته تا به امروز عروسک‌های مومی متعددی نیز از معابد یونانیان و رومی‌ها کشف شده است. در زمان‌های بسیار دور نیز از موم عسل برای تامین روشنایی استفاده میشده است. جالب است بدانید شمع به صورت کنونی برای اولین بار توسط یونانی‌ها یا به کارگرفته شد.

کاربردهای موم قالبی

موم زنبور عسل خصوصا به صورت قالبی کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. اما بیشترین کاربرد موم قالبی در صنایع زیر است:

  • صنعت تولید شمع و شمع‌سازی (تولید شمع طبیعی موم زنبور عسل)
  • صنعت مجسمه‌سازی
  • صنعت تولید محصولات آرایشی
  • صنعت تولید دارو و محصولات دارویی
  • صنعت ریخته‌گری‌های فلزی و مدل‌سازی
  • صنعت شیرینی‌پزی
  • صنعت برق
  • صنعت دندانپزشکی
  • صنعت چاپ

موم قالبی زنبور عسل 7

نحوه تولید موم قالبی

در زمان برداشت آخر عسل از کندوها و هنگامی که زنبورهای عسل به خواب زمستانی می‌روند، زنبورداران جهت تهیه عسل خالص با استفاده از روش‌های متعدد، عسل را از موم‌‌ها که همان حجره‌های ۶ ضلعی هستند خارج می‌کنند. زمانی که برداشت عسل به صورت کامل انجام شد تنها پوکه یا همان قاب خالی شش ضلعی موم‌ها باقی می‌ماند که زنبورداران آن را در آب جوش قرار می‌دهند و زمانی که موم مایع شد پیش از آنکه به نقطه جوش برسد حرارت دهی را قطع می‌کنند.

سپس با کمک دستگاه پرس که حاوی دو ورقه است و در بین آن یک گونی قرار دارد، موم را وارد دستگاه کرده و پرس می‌کنند. در نهایت تفاله‌ها و ناخالصی‌ها به جای می‌ماند و موم تصفیه شده پس از مدتی جامد می‌شود و قالب می‌بندد.

موم قالبی زنبور عسل 8

کاربرد موم در صنعت

موم عسل ماده‌ای است که مقاومت بالایی در برابر شرایط گوناگون مانند حرارت و فشار دارد به همین دلیل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما کاربرد موم قالبی نسبت به انواع دیگر موم موجود در بازار بیشتر است. با وجود آنکه معده انسان توانایی هضم موم طبیعی عسل را ندارد اما این محصول برای پوست خواص دارویی فروانی دارد و نظر بسیاری از پزشکان با دیدن اثرات فوق‌العاده موم به سمت آن جلب شده است.

یکی از صنایعی که موم قالبی در آن استفاده بالایی دارد صنعت لوازم آرایشی بهداشتی است. از موم در ساخت محصولاتی مانند کرم‌های دست و صورت، پودرها و لوسیون‌ها استفاده می‌شود.

موم قالبی زنبور عسل ۴

مجسمه‌سازی با استفاده از موم قالبی

موم عسل انعطاف‌پذیری بالایی دارد به همین دلیل به راحتی شکل می‌گیرد و تراشیده می‌شود. علاوه بر این موضوع مقاومت موم عسل بسیار بالاست چرا که مجسمه‌های مومی یافته شده از مقبره‌های مصریان باستان پس از گذشت مدت زمان بسیار طولانی، هنوز شکل خود را به بهترین شکل حفظ کرده‌اند. موم نقطه ذوب پایینی دارد که باعث می‌شود برداشت آن از قالب‌های ریخته‌گری آسان شود. به همین دلیل استفاده از موم در صنعت مجسمه‌سازی بسیار رونق دارد و روز به روز به طرفداران آن افزوده می‌شود. همچنین خریداران به دلیل اینکه می‌دانند موم ماده‌ای ارزشمند است به محصولات تولید شده با استفاده از آن علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

امیدواریم مطالعه مطلب ” موم قالبی چیست؟ “ از وب سایت شازده برای شما مفید بوده باشد. اگر به این دست مطالب در زمینه محصولات مرتبط با زنبور عسل علاقه دارید با دیگر مطالب آموزشی ما نیز همراه باشید.

نگارش شده توسط تیم تحریریه شازده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.