آشنایی با کاربردهای بیزوکس

آشنایی با کاربردهای بیزوکس

با سلام و عرض ادب خدمت شما همراهان همیشگی شمع شازده. با یک مطلب آموزشی دیگر در ارتباط با بیزوکس یا موم زنبور عسل در خدمت شما هستیم. در مقالات قبلی وب سایت شازده که در بخش مجله شازده موجود است، توضیحات مفصلی را درباره موم زنبور عسل خدمت شما ارائه کردیم و درباره بیزوکس صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم درباره کاربردهای بیزوکس با شما صحبت کنیم. در ابتدای مطلب کمی درباره بیزوکس صحبت می‌کنیم و به معرفی آن می‌پردازیم و در ادامه به کاربردهای آن خواهیم پرداخت. با ما در ادامه مطلب ” آشنایی با کاربردهای بیزوکس “ همراه باشید.

آشنایی مختصر با بیزوکس

بیزوکس یا موم زنبور عسل محصولی است که از لانه زنبورهای عسل تهیه می‌شود. این موم در ابتدا سفید رنگ است اما زمانی که با روغن گرده‌ها مخلوط می‌شود به رنگ زرد یا قهوه‌ای تبدیل می‌شود. موم زنبور عسل درمان بسیار خوبی برای کلسترول بالا، زخم معده و عفونت‌های قارچی پوست است.

بیزوکس زرد رنگ عمدتا از استرهای اسید چرب و انواع مختلفی از الکل‌ها با زنجیره بلند به دست می‌آید.

موم زنبور عسل از دیرباز به عنوان پلاستیک اولیه، ماده ضد آب و یک ماده روان کننده در ریخته گری شیشه و فلزات و همچنین به عنوان پولیش چرم و چوب در کنار ساخت شمع استفاده می‌شده است. اما در ادامه مطلب قصد داریم دقیق‌تر درباره کاربردهای بیزوکس صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کاربردهای بیزوکس یا موم زنبور عسل چیست؟

احتمالا شما درباره برخی از کاربردهای موم زنبور عسل شنیده‌اید، اما شاید ندانید که این ماده چه کاربردهای فراوانی در زمینه‌ها و صنایع مختلف دارد. از اولیه‌ترین کاربردهای موم زنبور عسل از دیرباز تاکنون، ساخت شمع است. از زمان‌های بسیار دور، بیزوکس به عنوان سوخت شمع‌ها کاربرد داشته و هنوز نیز کاربرد دارد، چرا که به عنوان سوخت شمع، روشن‌تر و طولانی‌تر می‌سوزد، تمیز می‌سوزد و خم هم نمی‌شود. اما این همه ماجرا نیست و موم زنبور عسل کاربردهای دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیزوکس کاربرد فراوانی در ساخت وسایل هنری نیز دارد. به طور مثال از آن به عنوان چسب برای رنگ‌های مومی و همین طور به عنوان تثبیت کننده رنگ روغن در بدنه وسیله‌های هنری نیز استفاده می‌شود.

از کاربردهای مهم دیگر موم زنبور عسل ساخت موم جراحی است که برای کنترل خونریزی از سطح استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از بیزوکس همچنین در واکس‌های کفش و پولیشی که برای مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد، نیز استفاده می‌شود.

یکی از کاربردهای جالب موم زنبور عسل، کاربرد آن در اپیلاسیون است. معمولا از بیزوکس که با چوب کاج مخلوط شده است برای اپیلاسیون استفاده می‌گردد.

از دیگر کاربردهای بیزوکس می‌توان به استفاده از آن در تهیه سیلندرهای فونوگراف اشاره کرد. ضمنا از این ماده هنوز هم برای مهر و موم رسمی یا سلطنتی استفاده می‌شود.

نحوه نگهداری موم عسل در هوای سرد و گرم

موم زنبور عسل به عنوان یک افزودنی غذایی به عنوان لعاب برای مهار از دست رفتن آب مواد غذایی نیز استفاده می‌شود. از این ماده همچنین برای تهیه پوشش ژلاتینی قرص‌ها و همین طور به عنوان محافظ برای سطح برخی از میوه‌ها هم استفاده می‌شود.
بیزوکس همچنین یکی از مهم ترین ماده‌های آدامس‌های طبیعی نیز می‌باشد.

اما یکی از بیشترین و مهم ترین کاربردهای موم زنبور عسل در تهیه و ساخت محصولات آرایشی بهداشتی است. پژوهش‌ها نشان داده است که استفاده از موم زنبور عسل به جای استفاده از روغن‌های معدنی یا ترکیباتی که از نفت بدست می‌آیند، کارایی بهتری دارند. به طور مثال از بیزوکس در تهیه بالم لب که برای ترمیم خشکی لب کاربرد دارد نیز استفاده می‌شود.

موم زنبور عسل علاوه بر بالم لب در محصولات دیگری مانند نرم کننده‌های لب، برق لب، مرطوب کننده‌ها و کرم دست و صورت کاربرد فراوانی دارد. شاید تاکنون فکر نمی‌کردید اما بیزوکس یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده مواد آرایشی مانند سایه چشم، رژگونه، خط چشم و محصولات زیبایی مانند ژل مو است.

خوب امیدواریم از مطالعه مطلب ” آشنایی با کاربردهای بیزوکس ” لذت برده باشید. اگر کاربردهای دیگری از موم زنبور عسل می‌شناسید خوشحال می‌شویم با ما و دیگر همراهان وب سایت شازده در میان بگذارید. ضمنا توصیه می‌کنیم برای تکمیل اطلاعات ارائه شده در این مطلب، مقاله زیر را نیز مطالعه بفرمایید:

 

بیزوکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.