گرده گل چیست و روش استفاده از گرد گل چگونه است؟

گرده گل چیست و روش استفاده از گرد گل چگونه است؟

گرده گل به دانه‌های کروی شکل کوچکی گفته می‌شود که در قسمت انتهایی پرچم گل قرار دارند. این گرده‌ها عامل اصلی‌ای بوده که موجب بارور شدن گل می‌شوند. زنبورها با استفاده از پاهای عقب خود این دانه‌های کوچک را جمع‌آوری کرده و با خود به کندو می‌آورند. گرده زنبور عسل امروزه یکی از فراورده‌های پرطرفدار و گران‌قیمت مزارع زنبورداری است. خواص گرد گل و مضرات گرده گل و همچنین روش استفاده از گرد گل مواردی هستند که در این مقاله توسط شازده برای شما توضیح داده خواهند شد. با ما همراه باشید.

حتماً باید بدانید

انواع گرده گل چیست؟

خواص گرد گل یا فواید آن چیست؟

مضرات گرده گل

روش استفاده از گرده گل چگونه است؟

نگهداری از گرد گل چگونه باید باشد؟

این ماده غذایی توسط زنبورهای کارگر به کندو برده می‌شود تا زنبورهای جوان و در حال رشد یا همان لاروها بتوانند از آن به عنوان یک منبع غذایی غنی استفاده کنند. همچنین برای تولید ژل رویال نیز زنبورها از این ماده غذایی استفاده می‌کنند. بخش زیادی از ترکیبات سازنده گرد گل پروتئین‌ها هستند. در کنار پروتئین اسید فولیک، اسیدهای‌ آمینه و انواع ویتامین‌ها در این ماده غذایی یافت می‌شود.

میزان پروتئینی که در 100 گرم گرد تولید شده توسط زنبور عسل وجود دارد با مقدار پروتئین موجود در 100 گرم گوشت گاو برابر است. در مورد آمینواسیدهای موجود در این ماده نیز باید بدانید که با آمینواسیدهای گوشت قرمز و سفید متفاوت هستند. از آنجایی که آمینواسیدهای درون گرده‌های گل از نوع آمینواسید آزاد شده است، جذب آن‌ها برای بدن راحت‌تر اتفاق می‌افتد. البته بسته به مکان جغرافیایی، منشا گیاهی و نژاد زنبورها، ترکیبات و رنگ‌های گرده‌ها متفاوت خواهد بود.

جالب است بدانید که یک زنبور عسل برای تولید حجمی معادل یک قاشق چای‌خوری از گرده‌های گل باید به مدت یک ماه روزانه 8 ساعت به گل‌های مختلف مراجعه کرده و دانه‌های درون پرچم آن‌ها را جمع‌آوری کند. البته باید بدانیم که زنبور این گرده‌ها را همراه با مقداری عسل و آنزیم مخلوط می‌کند. در واقع آن محصولی که ما به آن گرده گل می‌گوییم مخلوطی از این مواد است.

حتماً باید بدانید

قبل از این‌که به مبحث خواص گرد گل و مضرات گرده گل بپردازیم باید در مورد گرده زنبور عسل و دیگر مواد یا داروهای گیاهی توضیحات مهمی را با شما در میان بگذاریم.

به یاد داشته باشید که گرده‌های گل یا هر محصول طبیعی دیگری که از آن به عنوان دارو یا درمان نام برده می‌شود، محصولی آزمایش نشده بوده و سود یا زیان آن برای سلامتی مشخص نیست. آن چیزی که علم پزشکی به ما می‌گوید این است که محصولات طبیعیِ گیاهی و جانوری نهایتاً یک خوراکی حاوی مواد مغذی هستند و هیچ گونه سندی در مورد خاصیت دارویی و درمانی آن‌ها وجود ندارد.

از آنجایی که به دلیل تبلیغات و موج‌های رسانه‌ای زیاد برخی از افراد فکر می‌کنند که دانشی به نام طب سنتی وجود داشته یا مواد طبیعی و جانوری خواص درمانی دارند، باید بگوییم که چنین چیزی حقیقت نداشته و تمام مواد برای این‌که خاصیت درمانی و دارویی پیدا کنند باید در آزمایشگاه و با روش‌های شیمیایی مورد آزمایش قرار گرفته و ترکیبات سازنده آن‌ها و میزان تاثیرگذاری هر کدام از آن‌ها روی بخش‌های مختلف بدن مشخص شود.

در صورتی که این اتفاق روی ندهد ممکن است برای مثال افراد ماده‌ای را برای بهبود عملکرد قلب خود مصرف نمایند، ولی درون آن مادهِ گیاهی یا جانوری، عنصری باشد که برای عملکرد کبد آن فرد مضر باشد. یا این‌که ماده‌ای را جهت رفع مشکلات معده خود به کار ببرند ولی در آن ماده عنصری باشد که روده‌های آن‌ها را دچار اختلال نماید. به همین خاطر نباید به خواص درمانی‌ای که برای فراورده‌های گیاهی و جانوریِ آزمایش نشده ادعا می‌شود، توجه کرد. با در نظر گرفتن این توضیح در ادامه متن در مورد خواص گرد گل و مضرات گرده گل و همچنین روش استفاده از گرد گل توضیحاتی را بیان می‌کنیم ولی اطلاعات ارائه شده به هیچ عنوان از جانب شازده مورد تایید نیستند و صرفاً جهت آشنایی شما با این ماده و شایعاتی که در مورد تاثیرات آن وجود دارد، بیان می‌شود.

انواع گرده گل چیست؟

رنگدانه‌ها یا کارتنوئیدهای موجود در گیاهان مختلف ماده‌ای هستند که باعث بروز رنگ‌ها در گیاهان می‌شوند. با توجه به این موضوع رنگ گرده گل می‌تواند اطلاعات موثقی را در مورد منشا گیاهی این محصول در اختیار ما قرا بدهد. برای مثال اگر رنگ غالب گرده گلی نارنجی بود می‌توان نتیجه گرفت که این محصول از گل‌های مرکبات جمع‌آوری شده است. اگر رنگ محصول زرد باشد می‌توان گفت که گل‌هایی که مورد مراجعه زنبور بوده‌اند، گل‌های گیاه تربچه بوده‌اند. گرده زنبور عسل اگر رنگ سیاه داشته باشد احتمالاً گل گیاه میزبانِ زنبور شقایق بوده است و اگر رنگ آن کرمی باشد گل‌های ختمی می‌توانند گل‌های اصلی مورد مراجعه‌ی زنبور بوده باشند. البته باید گفت گرده گلی که رنگ بنفش و قهوه‌ای سوخته دارد منشا گیاهی مشخصی ندارد.

خواص گرد گل یا فواید آن چیست؟

همان‌طور که در سطرهای قبل اذعان شد میزان پروتئین موجود در این ماده برابر یا بیشتر از پروتئین موجود در گوشت چارپایان و گوشت ماهی است. همچنین میزان انرژی موجود در این ماده بالا و مقدار کالری آن نیز پایین است، به همین خاطر برای لاغری و چربی‌سوزی توسط افراد معتقد به طب سنتی توصیه می‌شود.

التهاب

فروکش کردن التهاب با استفاده از این ماده طبیعی یکی از معروف‌ترین خواص و فوایدی است که برای آن ذکر شده است. درمان کردن ورم پروستات آقایان را می‌توان معروف‌ترین خاصیت گرد گل دانست. ملتهب شدن پروستات که در مردانی با سنین بالا یک بیماری شایع است، موجب می‌شود که فرد دچار تکرر ادرار شده و هنگام دفع ادرار در ناحیه شکم و مثانه خود احساس درد داشته باشد. برای رفع کردن این معضل در بسیاری از موارد آنتی‌بیوتیک توصیه می‌شود که در برخی از موارد تاثیر چندانی ندارد. برخی از افراد معتقد هستند که مصرف مداوم گرد گل می‌تواند چنین عارضه‌ای را رفع نماید.

تقویت روده و معده

برخی از افراد معتقد هستند که گرده گل آنزیم‌هایی درون خود دارد که می‌تواند به سیستم گوارش انسان کمک نماید. برای تقویت معده، ساده‌تر شدن گوارش و بهتر جذب شدن غذا این ماده توصیه شده است.

سلامت و زیبایی پوست

یکی دیگر از خواص گرد گل کمک به نرم‌تر شدن پوست و رفع کردن جوش‌ها و آکنه‌ها است. برای این منظور روش استفاده از گرده گل را به صورت موضعی و خوراکی ذکر کرده‌اند.

حفظ کردن طراوت و تازگی پوست، رفع کردن سرخی، التهاب و اگزمای پوستی نیز از دیگر فواید گرده گل برای پوست انسان ذکر شده است. امروزه برخی از تولیدکنندگان محصولات طبیعی صابون گرد گل را به عنوان محصولی ویژه و پرطرفدار وارد بازار محصولات آرایشی و بهداشتی کرده‌اند.

ماسک گرد گل نیز یکی از انواع ماسک‌های پرطرفدار خانگی است که برای زیبایی و تقویت پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش استفاده از گرده گل برای ماسک نیز بدین شکل است که یک قاشق غذاخوری پودر گرده را با دو قاشق عسل مخلوط کرده و آن را روی پوست صورت ماساژ می‌دهند. بعد از گذشت نیم ساعت پوست صورت را با آب ولرم شسته تا این ماسک تاثیر خود را بگذارد. در ضمن باید دقت داشت که عسل استفاده شده برای این ماسک نباید مایع باشد. همچنین اگر فرد به گیاهان حساسیت دارد قبل از استفاده از این ماسک حتماً باید با پزشک پوست و زیبایی مشورت نماید.

به یاد داشته باشید که گرده‌های گل یا هر محصول طبیعی دیگری که از آن به عنوان دارو یا درمان نام برده می‌شود، محصولی آزمایش نشده بوده و سود یا زیان آن برای سلامتی مشخص نیست. آن چیزی که علم پزشکی به ما می‌گوید این است که محصولات طبیعیِ گیاهی و جانوری نهایتاً یک خوراکی حاوی مواد مغذی هستند و هیچ گونه سندی در مورد خاصیت دارویی و درمانی آن‌ها وجود ندارد.

دیابت

بره موم در کنار گرده زنبور عسل از جمله محصولاتی هستند که توسط برخی از افراد برای کنترل کردن و حتی درمان بیماری دیابت نوع دوم توصیه می‌شوند. این افراد معتقدند که آنتی‌بیوتیک موجود در این ماده می‌تواند روی بیماری دیابت نوع دوم اثرگذار باشد.

انرژی‌زا

امروزه استفاده کردن از نوشابه‌ها و خوراکی‌های انرژی‌زای غیرطبیعی بسیار رواج پیدا کرده است. به همین دلیل بعضی افراد توصیه به مصرف نوشیدنی‌های طبیعی انرژی‌زا می‌کنند که این نوشیدنی‌ها حاوی گرد گل یا ترکیبات آن هستند. این ماده پروتئینی به دلیل این‌که دارای املاح معدنی و ویتامین‌ها است، توسط این افراد برای تقویت انرژی بدن توصیه می‌شود. نحوه مصرف ‌آن نیز این گونه است که گرد گل را به شربت عسل های طبیعی افزوده و سپس آن را مصرف می‌کنند.

افزایش قدرت جسمی و فکری در افرادی که سن بالایی دارند و غلبه کردن بر ضعف ناشی از پیری از فایده‌های دیگر این ماده طبیعی است. همچنین مقابله با پوکی استخوان و ساییدگی مفاصل با استفاده از گرده گل توصیه شده است.

کنترل کردن هیجان

قبل از این‌که بخواهیم به مضرات گرده گل اشاره کنیم بهتر است چند مورد دیگر از خاصیت‌های این ماده را نیز بشناسیم؛ که کنترل هیجان یکی از آن‌ها است. افرادی که به تاثیر درمانی و دارویی محصولات گیاهی و طبیعی باور دارند معتقدند که ترکیبات سازنده گرد گل به گونه‌ای است که این ماده می‌تواند در کنترل کردن هیجان آنی انسان کمک کند. اعتیاد یکی از هیجاناتی است که سراغ افراد خاصی می‌رود و آن‌ها را به مصرف ماده خاصی تحریک می‌کند با استفاده گرده زنبور می‌توان تا حدودی از فشار روانی و تحریک اعتیاد کاست. همچنین استفاده از این ماده برای درمان چاقی و رژیم لاغری نیز شامل همین موضوع است. این ماده با کنترل کردن میل شخص، هوس او را در مورد خوردن خوراکی‌های مختلف کنترل می‌کند.

ضد آلرژی

از آنجایی که گرده گل محصولی است که خود از گرد گل‌ها به دست آمده است می‌توان از آن به عنوان یک ضد آلرژی طبیعی یا آنتی‌هیستامین طبیعی سود برد. در واقع به دلیل این‌که ترکیبات سازنده این ماده با ترکیباتی که در فصل‌های خاصی از سال ایجاد حساسیت و آلرژی می‌کنند، یکی است، به همین خاطر مصرف ‌آن مانند تزریق واکسن می‌ماند و باعث می‌شود که بدن با دز پائینی از ماده حساسیت‌زا رو در رو شده و در برابر آن مقاوم شود.

نکته‌ای که نباید در مورد ضد حساسیت بودن این ماده از یاد برد، این است که گرده گل می‌تواند در افرادی که آلرژی دارند حساسیت بیشتری نیز تولید کند، به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف این ماده فرد چند دانه از آن را روی زبان خود قرار داده و آن‌ها را با بزاق دهان حل کند، در صورتی که تا یک ساعت بعد از این کار حساسیت یا آلرژی خاصی بروز نکرد، فرد می‌تواند مطمئن باشد که نسبت به این ماده گیاهی آلرژی ندارد.

تاثیر بر سیستم تنفسی

از آنجایی که این ماده مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان در درون خود دارد می‌تواند اثرات ضد التهابی روی بافت‌های ریه داشته باشد و این کار باعث خواهد شد که از حمله‌های آسمی جلوگیری شود.

مفید برای قلب

افرادی که به تاثیرگذاری مواد و محصولات طبیعی معتقد هستند بیان می‌کنند که «روتن» به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در گرد گل وجود دارد. تقویت قلب و سیستم عروقی بدن از جمله خواص گرد گل و روتن موجود در آن است. برطرف کردن مشکلات وریدی بدن و تنظیم کردن کلسترول خون افراد از دیگر خاصیت‌هایی است که برای گرده زنبور عسل ذکر شده است.

این افراد مصرف منظم این ماده را برای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی توصیه می‌کنند؛ زیرا معتقد هستند که گرد گل خاصیتی ضد انعقادی داشته و باعث می‌شود که انسداد رگ‌ها و در نتیجه‌ی آن‌ها سکته مغزی و قلبی رخ ندهد.

مقابله با بیماری‌های عصبی

برخی از انواع افسردگی که در نتیجه ضعف بدن بروز پیدا می‌کنند و ضعف اعصاب از جمله مواردی هستند که با مصرف کردن این ماده قابل پیشگیری و رفع شدن هستند.

آنمی یا کم‌خونی

در نوع کم‌خونی آنمی گلبول‌های قرمز موجود در خون کاهش پیدا می‌کند. طبق عقیده معتقدان به طب گیاهی یا سنتی مصرف گرد گل موجب می‌شود که تعداد گلبول‌های سفید و قرمز خون افزایش پیدا کند. همچنین این افراد بیان می‌کنند که این ماده کم خونیِ ناشی از فقر آهن را نیز درمان کرده و باعث جذب شدن بهتر آهن در دستگاه گوارش می‌شود.

البته باید بدانید که این ماده ضررهایی هم دارد که در ادامه مقاله به مضرات گرده گل نیز اشاره خواهیم کرد.

کبد

استفاده از این ماده برای رفع شدن ناراحتی‌های کبد نیز توصیه شده است. روش استفاده از گرده گل برای تقویت کبد نیز به این گونه است که عسل و گرد گل را باید مخلوط کرده و در اوقات بعدازظهر آن را مصرف کرد.

یبوست

مصرف کردن این ماده در 90 روز مداوم می‌تواند یبوست و اختلالات گوارشی ناشی از آن را برطرف کند.

کاهش نشانه‌های یائسگی

وجود ماده‌ای به نام فلانوئید در ترکیبات سازنده گرده‌ها می‌تواند باعث تنظیم میزان هورمون‌ها در بدن زنان شده و از علائم یائسگی در آن‌ها بکاهد. همچنین می‌توان این تاثیر را به عنوان راهکاری برای جلوگیری از سرطان پستان نیز در نظر گرفت.

بدنسازی و چاقی!

یکی دیگر از خواص گرد گل که معتقدان به طب سنتی آن را ذکر کرده‌اند استفاده از ‌این ماده برای افزایش وزن یا چاقی است. البته با توجه به کاربردی که برای گرده در مورد لاغری ذکر شده است چنین ادعایی متناقض به نظر می‌رسد. همچنین افرادی که ورزش‌های سنگین مانند بدنسازی را انجام می‌دهند به استفاده از این ماده خوراکیِ طبیعی تشویق شده‌اند.

بارداری

استفاده از گرده گل برای افزایش میل جنسی در آقایان و خانم‌ها، برای افزایش تعداد اسپرم‌ها و افزایش قدرت آن‌ها، افزایش میزان استروژن، قدرت تخمک‌ها و تعادل هورمون‌های مرتبط با باروری توصیه می‌َشود.

بهبود آسیب‌ها

در صورتی که برای فردی مشکلاتی از قبیل سوختگی، برش یا خراش رخ بدهد می‌توان با استفاده از گرده‌های گل از التهاب موضع آسیب دیده جلوگیری کرد و درد را کاهش داد. همچنین از آنجایی که این ماده خاصیت‌های ضد میکروبی نیز دارد از بروز عفونت در چنین مواضعی جلوگیری خواهد کرد.

گرده گل و قناری!

افرادی که معتقد به تاثیرگذاری این فراورده گیاهی و جانوری دارند آن را اکسیر زندگی قناری‌ها می‌دانند؛ و معتقد هستند که گرده تنظیمات متابولیسم بدن این پرنده‌ها را بالانس کرده، به پرهای آن‌ها درخشندگی می‌دهد و بسیاری فایده دیگر برای آن‌ها دارد. روش استفاده از گرده گل برای قناری نیز این گونه است که باید هر یک هفته در میان 4 تا 12 دانه گرد گل را به قناری خوراند. البته قبل از آن مشورت کردن با دامپزشک نباید فراموش شود.

مضرات گرده گل

از جمله مضرات گرده گل باید به ایجاد عوارض این ماده برای کسانی که سابقه حساسیت‌های فصلی دارند، اشاره کرد. این افراد در صورتی که تمایل به استفاده از این محصول دارند باید با پزشک مشورت کرده و مصرف خود را نیز با مقدار کمی از گرده زنبور عسل آغاز کنند.

افرادی که با خواص و فواید ذکر شده برای این ماده آشنایی ندارند نباید استفاده و مصرف آن را در دستور کار قرار دهند. در غیر این صورت ممکن است بدن آن‌ها نسبت به استفاده از گرد گل واکنش نامناسبی نشان دهد. در ضمن بدن این افراد نیز باید نسبت به مصرف مواد تقویتی و مکمل واکنش مثبتی نشان داده باشد تا بتوان مطمئن شد که با گرده نیز سازگاری دارد. همچنین حتماً به خاطر داشته باشید که باید از مصرف گرد گل تخمیر شده خودداری شود.

عامل مهمی که در نگهداری از این محصول بسیار تاثیرگذار است، رطوبت محیط خواهد بود. مقدار رطوبتی که برای گرده مناسب است حدود 5 درصد در نظر گرفته می‌شود. به همین خاطر است که معمولاً عرضه‌کنندگان این محصول آن را در بسته‌بندی‌های وکیوم شده و به صورت خشک شده به فروش می‌رسانند.

روش استفاده از گرده گل چگونه است؟

اولین و ساده‌ترین روش استفاده از گرده گل جویدن این محصول است. بسیاری از افراد به صورت روزانه با همین روش مقدار اندکی از گرده گل را استفاده می‌کنند. حل کردن آن در آب هم شیوه دیگری است که بین علاقه‌مندان به این محصول گیاهی و جانوری، رایج است.

از آنجایی که ممکن است برخی از افراد طعم گرد گل را دوست نداشته باشند برای این‌که بتوانند راحت‌تر آن را مصرف کنند و از خواص گرد گل بهره‌مند شوند، آن را با مقداری عسل مخلوط کرده و سپس به صورت خوراکی مصرف می‌کنند. نسبت ترکیب این ماده با عسل می‌تواند یک به یک یا دو به یک باشد.

مخلوط کردن گرده‌ها با یک لیوان آب و نوشیدن آن قبل یا بعد از غذا نیز امری رایج است. البته استفاده از این محلول به صورت ناشتا بیشتر توصیه شده است.

برخی دیگر از افراد نیز برای این‌که راحت‌تر بتوانند از گرده استفاده کنند آن را داخل کپسول‌های خوراکی قرار می‌دهند و سپس استفاده می‌کنند.

برای استفاده از این محصول و دیگر محصولات طبیعی و ارگانیک باید بدانید که تاثیرگذاری آن‌ها روی بدن در دوره مصرف طولانی اتفاق خواهد افتاد، به همین دلیل شخص باید بر اساس یک برنامه تنظیم شده و مشخص، روزی بین 20 تا 30 گرم از این محصول را استفاده کند. مصرف گرد گل برای یک ماه کامل می‌تواند بازه زمانی مناسبی برای استفاده از این محصول باشد.

در ضمن افرادی که مبتلا به آلرژی و حساسیت فصلی هستند برای جلوگیری از تشدید شدن این عارضه می‌توانند اوایل فصل‌هایی مثل بهار، پاییز و زمستان استفاده از گرده زنبور عسل را در برنامه غذایی خود بگنجانند. لازم به یادآوری است که برای در امان ماندن از مضرات گرده گل بهتر است که قبل از استفاده از آن حتماً با پزشک مشورت شود.

نگهداری از گرد گل چگونه باید باشد؟

عامل مهمی که در نگهداری از این محصول بسیار تاثیرگذار است، رطوبت محیط خواهد بود. مقدار رطوبتی که برای گرده مناسب است حدود 5 درصد در نظر گرفته می‌شود. به همین خاطر است که معمولاً عرضه‌کنندگان این محصول آن را در بسته‌بندی‌های وکیوم شده و به صورت خشک شده به فروش می‌رسانند.

با این کار می‌توان از ورود حشرات، رطوبت و هوای آزاد به آن جلوگیری کرد. اگر بتوان گرده را در شرایط خشک و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کرد می‌توان گفت که این محصول حدوداً تا یک سال قابل نگهداری خواهد بود.

چند روش دیگری که ماندگاری گرده‌های گل زنبور عسل را افزایش می‌دهد شامل موارد ذیل می‌شود.

  • نگهداری این محصول در یخچال، سردخانه یا فریزر یکی از این راهکارها است.
  • قرار دادن گرده‌ها در یک ظرف سربسته و در شرایط و دمای معمولی اتاق. این روش نگهداری را تا حدود یک سال تضمین می‌کند.
  • برخی از مراکز بزرگ که از گرده‌ها استفاده می‌کنند برای نگهداری از آن از گاز کربنیک استفاده می‌کنند. استفاده از این شیوه برای نگهداری خانگی از گرده گل اصلاً توصیه نمی‌شود.
  • مخلوط کردن گرد گل با عسل راهکاری رایج است که باعث می‌شود بدون این‌که تغییری در کیفیت گرده ایجاد شود مدت زمان نگهداری آن افزایش پیدا کند.

برخی از زنبوردارها برای استفاده کردن زنبورها از گرده آن را خشک کرده و سپس با حجمی مساوی از آرد سویا مخلوط می‌کنند. ترکیب به دست آمده را در جای خشک و خنک نگهداری می‌کنند. البته آن‌ها این کار را با ترکیبی با نسبت 2 قسمت گرده و 1 قسمت شکر نیز تهیه کرده و در یک ظرف سر بسته نگهداری می‌کنند و در مواقع لزوم به عنوان خوراک به زنبورها می‌دهند.

در صورتی که شما هم تجربه استفاده از گرده زنبور عسل را دارید و از خواص گرد گل و مضرات گرده گل آگاهی دارید لطفاً نظر خود را برای ما کامنت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.