بره موم چیست؟

بره موم چیست؟ (۲)

با سلام و عرض ادب خدمت شما همراهان همیشگی وب سایت شمع شازده. در بخش اول درباره بره موم نگارش کردیم و به معرفی بره موم پرداختیم و برخی از خواص و کاربردهای آن را با شما در میان گذاشتیم. در این مطلب قصد داریم بیشتر درباره بره موم و خواص آن صحبت کنیم. اگر بخش اول این مطلب را مطالعه کردید نیازی نیست بخش معرفی بره موم را در این مطلب مطالعه کنید، اما اگر بخش اول را نخوانده‌اید توصیه می‌کنیم ابتدا آن را مطالعه کنید یا اگر زمان کافی ندارید، بخش معرفی بره موم را در این مطلب از دست ندهید. تا انتهای مطلب ” بره موم چیست؟ (۲) با ما همراه باشید تا بیشتر درباره خواص بره موم با هم صحبت کنیم.

بره موم چیست؟

آشنایی با بره موم

بره موم یک محصول رزینی از زنبور عسل است. ماده اولیه این محصول توسط زنبورهای عسل از مواد ترشح شده توسط گیاهان و شکوفه‌های گل‌ها جمع‌آوری می‌شود. در ادامه، این ماده جمع‌آوری شده توسط زنبورها با موم، گرده‌های گل و آنزیم‌های زنبورها ترکیب می‌شود و به بره موم تبدیل می‌شود.

اگر بخواهیم کاربرد بره موم را برای شما بازکنیم بد نیست به کلمه‌ای یونانی اشاره کنیم: پرو پولیس. پرو معنای دفاع دارد و پولیس هم به معنای شهر است که در اینجا به کندوی عسل اشاره دارد. کاربرد بره موم بر اساس این عبارت، دفاع از کندو است. زنبورها عموما برای نرم‌تر کردن دیواره‌های موم و پر کردن حفره‌هایی که در شان عسل وجود دارد از بره موم بهره می‌گیرند. علاوه بر این موضوع، بره موم در حفاظت از کلونی درباره بیماری‌ها موثر است چرا که خواص ضد میکروبی و ضد عفونی دارد.

همانطور که در ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم، بره موم در زمان‌های دور برای درمان سرماخوردگی، زخم‌ها و جراحات مورد استفاده قرار می‌گرفته چرا که خاصیت بی حس‌کنندگی و ضد عفونی کننده داشته است. از گذشتگان نقل شده که مصریان برای اینکه مردگان خود را مومیایی کنند از این ماده استفاده می‌کرده‌اند.

مورد دیگری که از گذشتگان بسیار روایت شده کاربرد بالای بره موم در طب بوده است. این ماده به دلیل خواص متعددی مانند ضد میکروب بودن، ضد التهاب بودن، تنظیم کنندگی سیستم ایمنی، آنتی اکسیدان بودن و ضد تومور بودن به کرات توسط طبیبان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 

بره موم چیست؟

در بخش اول این مطلب به تفصیل به خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد توموری موم زنبور عسل پرداختیم. دیگر خواص مهم بره موم عبارتند از:

بهبود سیستم ایمنی بدن با بره موم

تحقیقات نشان داده که بره موم تاثیر بزرگی در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان دارد. محققان گفته‌اند که مصرف منظم بره موم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تنظیم کرده و بر روی گیرنده‌های سلولی تاثیر بگذارد. آنها همچنین اضافه کرده‌اند که بره موم می‌تواند باعث تولید سیتوکین شده و فعالیت ضد قارچی مونوسیت‌ها را در بدن انسان بالا ببرد.

پژوهشگران همچنین اعلام کرده‌اند که با مصرف بره موم، تولید آنتی بادی با استفاده از آنتی ژن‌های مختلف افزایش می‌یابد. آنها همچنین اضافه کرده‌اند که از بره موم در تولید واکسن‌ها نیز استفاده می‌شود.

بره موم چیست؟

ترمیم پوست با استفاده از بره موم

پوست انسان به دلایل مختلف ممکن است دچار آسیب شود که این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی از جمله آلودگی هوا، مصرف دخانیات، آکنه، برخورد اشعه ماورا بنفش، کم آبی و کمبود خواب داشته باشد. این عوامل باعث می‌شوند که به پوست شما آسیب وارد شده و پوستتان دچار لک یا چین و چروک شود. ثابت شده که بره موم می‌تواند در ترمیم آسیب‌های پوستی بسیار موثر باشد و به روند بهبود آن سرعت ببخشد. در ادامه مطلب ” بره موم چیست؟ (۲) ” همچنان با ما همراه باشید.

ترمیم مشکلات روده با استفاده از بره موم

این روزها مردم جهان به دلیل تعذیه نادرست، اغلب با مشکلات معده و روده درگیر هستند. به طور مثال زخم معده و روده یا دیگر التهابات مانند گاستریت، کولیت یا موکوزین از جمله شایع‌ترین این مشکلات در سراسر جهان هستند. متخصصین معمولا برای درمان این مشکلات باید برای بیمار، دارو تجویز کنند. یکی از راه‌های درمان این بیماری‌ها، استفاده از داروهای طبیعی و گیاهی است. مطالعات نشان داده است که بره موم می‌تواند تاثیر مهمی در درمان و رفع التهابات معده و روده داشته باشد.

بره موم چیست؟

تسکین آلرژی و علائم آن با استفاده از بره موم

بره موم حاوی ترکیباتی است که اثر ضد حساسیتی در بدن انسان دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بره موم می‌تواند به رفع مشکل برخی از بیماران در این زمینه کمک کند. اما این موضوع همچنان در دست بررسی است و هنوز به صورت علمی اثبات نشده است.

تسکین عفونت ادراری با بره موم

مجاری ادراری دارای عموما حاوی یک نوع باکتری به نام E Coli هستند. پژوهشگران به تازگی تاثیر بره موم و پرو آنتوسیانیدین نوع A را در کاهش میزان چسبندگی باکتری‌های E Coli به سلول‌های ادراری مورد بررسی قرار داده‌اند. نتیجه این ارزیابی‌ها نشان از این موضوع داشته که کپسول پروپولیس می‌تواند این باکتری را از بین ببرد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان با بره موم

پوسیدگی دندان یکی از بیماری‌های شایع دهان و دندان است که می‌تواند به مرور پلاک دندان را از بین ببرد. در صورتی که جلوی پوسیدگی گرفته نشود، باکتری‌ها مینای دندان را از بین می‌برند که این موضوع منجر به ایجاد حفره، ایجاد درد و افتادن دندان در دراز مدت می‌شود. مصرف بره موم باعث می‌شود جلوی پوسیدگی دندان‌ها گرفته شده و از عفونت‌های دهانی نیز پیشگیری شود.

بره موم چیست؟

جلوگیری از ایجاد آب مروارید با بره موم

تحقیقاتی که بر روی مواد تشکیل دهنده بره موم انجام شده نشان می‌دهد این ماده می‌تواند از ایجاد آب مروارید جلوگیری کند. در این تحقیقات همچنین آمده که بره موم می‌تواند از قرنیه در برابر صدمات شیمیایی محافظت کند. تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده که بره موم می‌تواند از شروع و پیشرفت آب مروارید جلوگیری کرده و مرگ سلولی را کاهش دهد.

بره موم را چگونه استفاده کنم؟

در ابتدا و پیش از استفاده باید مقدار کمی از بره موم را آزمایش کنید تا به آن حساسیت نداشته باشید. بره موم را باید به میزان یک تا پنج گرم قبل از هر وعده غذایی میل کنید. این میزان برای افراد با سنین مختلف متفاوت است و میزان دوز آن تغییر می‌کند. برخی از متخصصین توصیه می‌کنند که بره موم به همراه موم طبیعی زنبور عسل مصرف شود.

امیدواریم مطالعه مطلب ” بره موم چیست؟ (۲) ” برای شما مفید بوده باشد. برای مطالعه بخش اول این مطلب کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید:

بره موم چیست؟ (۱)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.