آیا دود شمع برای سلامتی مضر است؟

همانطور که می‌دانید شمع‌هایی که در بازار موجود هستند، دو نوع دارند. شمع‌های طبیعی و شمع‌های مصنوعی. در همین ابتدا باید خدمت شما عرض کنیم که ما در تیم شمع شازده فقط شمع‌های طبیعی یعنی شمع‌هایی که با موم طبیعی زنبور عسل تهیه شده‌اند را عرضه می‌کنیم و توصیه ما هم این است که به هیچ عنوان از شمع‌های مصنوعی یعنی شمع‌های پارافینی استفاده نشود. شمع‌های پارافینی به دلیل اینکه از مواد شیمیایی تهیه می‌شوند مضرات فراوانی دارند که یکی از این مضرات دود آنهاست، در حالی که دود حاصل از سوختن شمع‌های طبیعی نه تنها مضر نیست، بلکه فواید فراوانی نیز دارد. در این مطلب قصد داریم به طور مفصل به مضرات و فواید دود شمع‌ها بپردازیم. تا انتهای مقاله ” آیا دود ناشی از سوختن شمع برای سلامتی شما مضر است؟ “ با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره صحبت کنیم.

پیش از اینکه لامپ اختراع شود، فانوس‌ها و شمع‌ها منبع اصلی تامین نور برای انسان‌ها بودند. اما زمانی که لامپ و برق اختراع شدند کاربرد شمع و فانوس به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در زمان‌های دور از شمع‌ها فقط برای روشنایی استفاده می‌شد اما رفته رفته و به مرور زمان، کارایی‌های دیگر شمع‌ها بیشتر به چشم آمد و از آنها استفاده‌های بیشتری شد. به طور مثال امروزه از شمع برای تزئین مراسم‌ها و فضاها نیز استفاده می‌شود. اما این همه موضوع نیست چرا که شمع‌ها کارایی‌های دیگری نیز دارند که از جمله آنها می‌توان به خشبو کردن محیط، از بین بردن انرژی‌های منفی و موارد درمانی اشاره کرد. اما جالب اینجاست که بدانید همه شمع‌ها این خواص را ندارند و فقط شمع‌های طبیعی هستند که فواید فراوانی دارند. شمع‌های ساخته شده از پارافین، نه تنها این خواص را ندارند بلکه مضر نیز هستند و به همین دلیل استفاده از آنها اصلا توصیه نمی‌شود.

حال ممکن است این سوال را بپرسید که آیا دود حاصل از سوختن شمع‌ها مضر است؟ آیا استشمام دود حاصل از سوختن شمع‌ها به ما آسیب می‌رساند؟ پاسخ این سوال بستگی به موم استفاده شده در ساخت شمع شما دارد.

آیاد دود شمع مضر است؟

همانطور که پیش‌تر نیز ذکر گردید شمع‌ها به دو دسته طبیعی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. شمع‌های ساخته شده از موم طبیعی زنبور عسل یا سویا و شمع‌های پارافینی و شیمیایی. اگر موم شمع شما پارافینی باشد به دلیل اینکه مواد نفتی در ساخت و فرآوری آن به کار رفته است، دودی که تولید می‌کند نیز سمی است و برای سلامتی مضرات فراوانی دارد اما اگر موم شمع شما طبیعی، خصوصا موم زنبور عسل باشد، دود حاصل از سوختن آن نه تنها مضر نیست بلکه فواید فراوانی نیز دارد.

به طور مثال شمع‌های طبیعی بدون اینکه فرآورده دیگری به آنها اضافه شود بوی خوبی دارند و فضا را معطر می‌کنند. اما شمع‌های پارافینی اگر به آنها رایحه‌های مختلف اضافه نشود نه تنها بوی خوبی ندارند، بلکه بوی بدی تولید می‌کنند که بعضا بسیاری را نیز آزار می‌دهد.

شمع‌های طبیعی زمانی که می‌سوزند، یون‌های منفی تولید می‌کنند که به تصفیه هوا و بالا بردن کیفیت هوا کمک می‌کنند در صورتی که شمع‌های پارافینی اینطور نیستند و دودشان باعث آلوده شدن هوا می‌شود و مضرات فراوانی دارند. علاوه بر این موارد، دود شمع‌های طبیعی خواص آروماتراپی نیز دارد که در مقالات بعدی مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت. امید است تا به اینجا از مطالعه ” آیا دود ناشی از سوختن شمع برای سلامتی شما مضر است؟ ” لذت برده باشید. در ادامه نیز با ما همراه باشید.

مضرات دود شمع‌های پارافینی

مواد اولیه شمع‌های پارافینی همانطور که از نامشان پیداست، پارافین و مواد نفتی است. پارافین یک ماده سمی است که برای کارایی بهتر به عنوان موم شمع با دیگر مواد شیمیایی نیز ترکیب می‌شود تا به کارایی شمع‌های طبیعی نزدیک شود که همین موضوع اوضاع را بدتر نیز می‌کند. به طور مثال برای اینکه شمع‌های پارافینی مدت زمان بالاتری بسوزند و سریع تمام نشوند به آنها مواد شیمیایی متعددی اضافه می‌شود تا کارایی آنها شبیه شمع‌های طبیعی شود.

سوزاندن شمع های پارافینی باعث آزاد شدن ترکیبات آلی و ذرات معلق فراوانی می‌شود. این ذرات معلق از قطرات ریزی تشکیل شده‌اند که در صورت تنفس توسط انسان به سرعت وارد ریه‌های او می‌شوند و اگر این اتفاق به مدت طولانی بیفتد، می‌تواند منجر به مشکلات قبلی و ریوی شده یا حتی منجر به سرطان شود.

ترکیبات آلی فرار نوعی ترکیبات کربنی هستند که به راحتی در دمای اتاق به گاز تبدیل می‌شوند و بسیار سرطان زا هستند که متاسفانه دود شمع‌های پارافینی به میزان بالایی حاوی چنین موادی است. اما چاره چیست؟

چاره این است که تا حد امکان از شمع‌های پارافینی استفاده نشود یا اگر واقعا چاره‌ای در استفاده از آنها نیست، بهتر است در فضایی قرار بگیرند که جریان هوای کم سرعت در آن وجود داشته باشد تا دود حاصل از سوختن این شمع‌ها از فضا خارج شود.

علاوه بر این موضوع، شمع‌های ساخته شده از پارافین در زمان سوختن دوده هم منتشر می‌کنند. بسیاری از کارشناسان شمع‌ها، دود حاصل از سوختن شمع‌های شیمیایی را به دود حاصل از سوختن سوخت دیزل تشبیه می‌کنند تا مضرات آن برای عامه مردم مشخص شود.

آیا دود شمع‌های معطر سمی است؟

پر واضح است که برای معطر کردن شمع‌ها به آنها اسانس اضافه می‌شود. اگر اسانس‌هایی که به شمع‌ها تزریق می‌شود طبیعی باشند، رایحه ناشی از سوختن آنها بسیار خوشبو است و برای سلامتی ضرر ندارد که هیچ مفید هم هستند اما برعکس اگر اسانس‌های یاد شده طبیعی نباشد و به شمع‌های طبیعی اضافه شوند، آنها را آلوده می‌کنند و خواص خوب آنها را نیز از بین می‌برند. اضافه شدن اسانس‌های مصنوعی به شمع‌های شیمیایی که فاجعه است و این شمع‌ها را سمی‌تر می‌کند.

چرا باید شمع پارافینی را کنار بگذاریم؟ ۲

علاوه بر اینکه اسانس‌های مصنوعی هوا را آلوده می‌کنند، ممکن است باعث بروز آلرژی نیز شوند که از جمله علائم آلرژیک ناشی از سوختن شمع‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انسداد سینوس‌ها و سینوزیت

آبریزش بینی و عطسه و سرفه

سوزاندن کدام شمع برای شما مفید است؟

سوزاندن هر چیزی که از مواد شیمیایی ساخته شده باشد، برای سلامتی مضر است. اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید توصیه ما این است از همین امروز استفاده از شمع‌های پارافینی را کنار بگذارید و آنها را با شمع‌های طبیعی جایگزین کنید. محققان این حوزه به این نتیجه رسیده‌اند که سوختن شمع‌های طبیعی، مواد شیمیایی خطرناک آزاد نمی‌کنند یا اگر به هر دلیلی مانند ناخالصی، دود آنها حاوی مواد دیگر باشد، کمترین میزان آلایندگی را دارند. برخی از شمع‌های طبیعی که دود آنها ضرری برای انسان ندارد، عبارتند از:

  • شمع‌های ساخته شده از موم زنبور عسل
  • شمع‌های ساخته شده از موم نخل
  • شمع‌های ساخته شده از موم سویا
  • شمع‌های ساخته شده از دیگر موم‌های گیاهی

جمع بندی

خرید شمع‌های طبیعی همیشه بهترین گزینه است. قیمت شمع‌های طبیعی اگرچه گران‌تر از شمع‌های پارافینی است اما نباید فراموش شود که این بالاتر بودن قیمت به نوعی هزینه کردن برای سلامتی خودتان است. دود حاصل از سوختن شمع‌های طبیعی برای سلامتی مفید است و دود شمع‌های شیمیایی مضرات فراوانی دارد. بنابراین باید تا جایی که ممکن است از خرید شمع‌های پارافینی اجتناب کنید و شمع‌های طبیعی را جایگزین آنها کنید. اگر هم چاره‌ای جز استفاده از شمع‌های شیمیایی وجود ندارد، بهترین کار این است که تهویه فضا را بهبود ببخشیم تا از مواد شیمیایی داخل دود شمع‌های مصنوعی در امان باشیم.

امیدواریم مطالعه مطلب ” آیا دود شمع برای سلامتی مضر است؟ ” برای شما مفید بوده باشد. شما تجربه استفاده از کدامیک از این دو مدل شمع را دارید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.