روغن زرده تخم مرغ چه خواصی دارد و کاربردهای آن چیست؟

روغن زرده تخم مرغ یا همان روغن تخم مرغ نوعی روغن طبیعی است.

روغن زرده تخم مرغ یا همان روغن تخم مرغ نوعی روغن طبیعی است.

روغن زرده تخم مرغ محصولی است که به صورت مستقیم از زرده تخم مرغ به دست می‌آید و برای فراوری آن نیاز است که سفیده از زرده جدا شود. این روغن طبیعی کاربردهای خوراکی و زیبایی فراوانی دارد ولی اثربخشی آن روی موها باعث محبوبیت و رواج روغن تخم مرغ شده است. در ادامه‌ی این مقاله سعی می‌کنیم اطلاعات مفیدی را در مورد این محصول از سری محصولات شازده به شما مخاطبان محترم ارائه دهیم. در ضمن اگر تمایل دارید می‌توانید مقاله خواص روغن نارگیل به عنوان یک سوپرفود چیست و روغن نارگیل طبیعی چه مزیت‌هایی دارد را نیز مطالعه کنید.

قبل از این‌که به فواید و مزیت‌های استفاده از این محصول برای موها بپردازیم باید خاطرنشان کنیم که موارد ذکر شده باورهایی کهن هستند که هنوز از لحاظ علمی به تایید مراجع معتبر نرسیده‌اند.

بسیاری از افراد معتقد هستند که استفاده از این روغن می‌تواند به تقویت و رشد بیشتر موهای سر کمک کند. در توضیح این اعتقاد باید گفت که گوگرد یکی از مواد معدنیِ تشکیل دهنده زرده تخم مرغ است که برای رشد موها نیز بسیار مفید است. به طور تقریبی می‌توان گفت که در هر 100 گرم زرده تخم مرغ حدود 165 میلی‌گرم گوگرد وجود دارد. کاربرد دیگر این محصول برای موها، درخشان کردن موهای خشک و تغذیه آن‌ها است. به دلیل وجود چربی زیاد در زرده، می‌توان از زرده تخم مرغ برای نرم‌تر شدن موهای خشک استفاده کرد. چربی مخصوص روغن تخم مرغ به اسم «لسیتین» عامل اصلی چرب و نرم شدن موهای خشک دانسته می‌شود. از لسیتین در ترکیبات سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی ِ مربوط به مو استفاده فراوانی می‌شود.

موادی که در درون روغن زرده تخم مرغ وجود دارد مواردی مثل ویتامین دی، آهن، منیزیم، کلسیم، سدیم، سلنیوم و پتاسیم را شامل می‌شود.

مزایای استفاده از روغن زرده تخم مرغ

استفاده از این روغن طبیعی فواید زیادی دارد که در منابع مختلف از آن‌ها نام برده شده است. برای مثال مواد فعال آن نفوذپذیری زیادی داشته که این مواد می‌توانند محافظت‌کننده پوست باشند. این محصول کاهش دهنده التهاب پوست است و آن را نرم و مرطوب کرده و چربی پوست را تقویت می‌کند. این روغن موادی را که در پوست سر با اکسیژن واکنش می‌دهند خنثی می‌کند و با این کار از «پسوریازیس» و شوره سر جلوگیری می‌کند. استفاده از این محصول باعث افزایش درخشندگی موها و کاهش فرسودگی آن‌ها می‌شود. ترمیم زخم‌ها را تسریع می‌کند. جلوی تولید و ترشح روغن پوست صورت را گرفته و منافذ مسدود شده پوستی را بازگشایی کرده و موجب جلوگیری از بروز آکنه می‌شود. روغن تخم مرغ عامل کاهش دهنده چین‌وچروک‌های پوست و بروز موهای خاکستری در سر است.

محصول مذکور سدهای پوستی را که با افزایش سن کاهش پیدا کرده‌اند، افزایش می‌دهد و علائم اگزما، درماتیت و پسوریازیس را نیز کاهش می‌دهد. این روغن در تقویت حالت کشسانی و ارتجاعی پوست بسیار موثر است. با استفاده از روغن زرده تخم مرغ می‌توان موهای خشک و شکننده را براق‌تر و ضخیم‌تر کرد و با تغذیه و تقویت فولیکول‌های مو که عامل رشد آن هستند، منجر به رشد موها می‌شود. کاهش دادن میزان ریزش موهای زودرس دیگر مزیت استفاده از این روغن است و همچنین از پوسته‌پوسته شدن و خارش پوست سر نیز جلوگیری می‌کند.

روغن زرده تخم مرغ یا همان روغن تخم مرغ نوعی روغن طبیعی است.

روغن زرده تخم مرغ یا همان روغن تخم مرغ نوعی روغن طبیعی است.

از دیگر مزیت‌های استفاده از این محصول باید به تقویت ریش و سبیل در آقایان اشاره کرد. در واقع باید گفت که مالیدن مقداری از این روغن به پوست صورت می‌تواند در روند رشد و پرپشت شدن موهای صورت تاثیرگذار باشد. در ضمن دیگر استفاده‌ای که برای این محصول ذکر شده است درمان شب‌ادراری در کودکان است. برای این کار باید مقداری از روغن را در گودی کمر ریخته و آن ناحیه را به همراه پهلوها، با این روغن ماساژ داد. در ضمن به دلیل وجود ماده «کارتنوئید» در زرده، استفاده از این روغن طبیعی برای چشم نیز بسیار مفید خواهد بود. این ماده در چشم انسان به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و باعث می‌شود که آسیب رادیکال‌های آزاد به چشم کاهش پیدا کند. این رادیکال‌ها امکان آسیب زدن به شبکیه و تاثیر بر تواناییِ دریافت نور و در نهایت بینایی را دارند.

ویتامین‌های موجود در زرده تخم مرغ به همراه دیگر مواد معدنی و مغذی موجود در آن برای سلامت قلب و عروق انسان بسیار مفید هستند. برای مثال ماده مغذی «کولین» که در زرده و روغن تخم مرغ موجود است در تنظیم عملکرد قلب و عروق بسیار تاثیرگذار است. در مورد مصرف مواد غذایی حاوی کولین باید اضافه کرد که این ماده غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان نیز کارآمد بوده و زنانی که در رژیم غذایی آن‌ها ماده کولین وجود دارد نسبت به دیگر زنان تا 24 درصد کمتر به سرطان پستان دچار خواهند شد.

مورد دیگر استفاده از این محصول برای تقویت موها است که برای چنین کاربردی نیاز است که یک ماسک مخصوص برای موها آماده کرد. برای تهیه چنین ترکیبی باید 2 یا 3 عدد تخم مرغ را شکسته و سفیده و زرده آن‌ها را به خوبی هم زد. بعد از آن مقداری آب‌لیمو را به ترکیب اضافه کرد. آب‌لیمو بوی ناشی از تخم مرغ را کاهش می‌دهد. بعد از آن باید مخلوط به دست آمده را مقداری گرم کرد و سپس آن را با دست‌ها روی سر و موها قرار داده و به آرامی ماساژ دادن را آغاز کرد. به مدت بیست دقیقه باید صبر کرد تا مخلوط روی موها خشک شود. سپس می‌توان موها را با آب سرد شست. این کار را ماهانه یک یا دو بار باید انجام داد.

افرادی که از این شیوه برای تقویت موهای خود استفاده می‌کنند باید مواظب باشند تا روغن زرده تخم مرغ در بدن آن‌ها منجر به آلرژی نشود. خارش، قرمزی و تورم می‌تواند از علائم حساسیت بدن به پروتئین موجود در روغن تخم مرغ باشد.

روغن زرده تخم مرغ یا همان روغن تخم مرغ نوعی روغن طبیعی است.

روغن زرده تخم مرغ یا همان روغن تخم مرغ نوعی روغن طبیعی است.

طرز تهیه روغن تخم مرغ

قبل از این‌که نحوه تهیه کردن این روغن در منزل را به شما آموزش دهیم باید بیان کنیم که توصیه ما به شما این است: تا جایی که امکان دارد از تولید این محصول در منزل خودداری کنید؛ زیرا فرآیند آن زمان‌بر و حساس است و در نهایت باز هم استفاده از دستگاه‌های مخصوص بازده بسیار بهتری از روش خانگی دارد. بهتر است که این روغن طبیعی را از وب‌سایت شازده یا دیگر همکاران ما که به اصل بودن محصول آن‌ها اطمینان دارید تهیه کنید.

برای تهیه کردن این روغن در منزل در ابتدا 6 عدد تخم مرغ را درون ظرف آب قرار داده و ظرف را روی شعله بگذارید. هنگامی که آب به نقطه جوش رسید 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و سپس ظرف را از روی شعله برداشته و اجازه دهید تا خنک شود.

بعد از آن تخم مرغ‌های آب‌پز شده را پوست گرفته و زرده‌ها را از سفیده‌ها جدا کنید. سپس با استفاده از یک چنگال زرده‌ها را به خوبی له کنید و آن‌ها را در یک تابه کوچک قرار داده و روی شعله گاز بگذارید. حواس‌تان باشد که شعله‌ی گاز تا حد امکان کم باشد و هم زدن را تا جایی که ترکیب زرده‌های له شده تیره شده و حالت سوختگی بگیرد ادامه دهید. تا زمانی که ترکیب مورد نظر به مرحله دود کردن برسد آن را مرتب هم بزنید. در این مرحله باید روغن زرده تخم مرغ از آن خارج شود پس تا وقتی که روغن تخم مرغ خارج می‌شود به هم زدن خود ادامه دهید. بعد از اتمام فرآیندِ خارج شدن روغن، زیر گاز را خاموش کرده و تابه را به کناری بگذارید تا روغن حاصل شده سرد شود.

بعد از این‌که روغن خنک شد باید آن را از یک صافی بگذرانید تا زرده‌های سوخته شده از روغنِ حاصل شده جدا شود. عمل تصفیه را تا زمانی ادامه دهید که درون آن هیچ ذره جامدی وجود نداشته باشد و رنگ روغن نیز شفاف باشد. بعد از اتمام مرحله صاف کردن، روغن طبیعی به دست آمده را درون یک ظرف تمیز شیشه‌ای یا سرامیکی بریزید. از منتقل کردن روغن حاصل شده به ظروف فلزی یا پلاستیکی خودداری کنید زیرا ممکن است این محصول با ظروفی از جنس این مواد واکنش شیمیایی نشان دهد.

روغن به دست آمده را در یخچال تا 3 سال و در دمای اتاق تا یک سال می‌توان نگه‌داری کرد ولی باید دقت داشت که انگشت یا قاشقی که به مواد دیگر آلوده است را درون این روغن نباید زد.

توجه داشته باشید که رنگ نهایی این محصول باید تیره باشد و منظور از شفافیت روغن یعنی عاری بودن از ناخالصی؛ نه شفاف بودن رنگ آن.

در پایان توصیه می‌کنیم در صورتی که از خواندن این مقاله رضایت داشته‌اید، مقاله خواص عسل چیست و اطلاعاتی جامع در مورد عسل طبیعی را نیز مطالعه کنید.