۷ روغن طبیعی شگفت‌انگیز؛ خواص روغن طبیعی بر روی پوست و مو

از خواص روغن طبیعی برای بهبود وضعیت پوست و مو هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. نرم کردن مو و پوست، افزایش میزان درخشندگی و حالت پذیری مو، کاهش مشکلات ناشی از عوارض پوستی، بهبود زخم‌ها، نرمی و لطافت پوست و درمان برخی از بیماری‌های پوستی تنها بخشی از فوایدی است که می‌توان با استفاده از برخی روغن‌های طبیعی به دست آورد.

روغن‌های طبیعی از گیاهان متفاوتی به دست می‌آیند و به همین دلیل انواع متفاوتی دارند که خواصشان نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. برای استفاده مناسب از این روغن‌ها باید در خصوص انواع روغن طبیعی و خواص متفاوت آن‌ها برای مو و پوست اطلاعاتی کسب کنیم. این کار باعث می‌شود تا بتوانیم به میزان مناسب و روش صحیح از آن‌ها استفاده کنیم و از مزایای آن‌ها سود ببریم. در این مطلب قصد داریم در خصوص برخی از بهترین روغن‌های طبیعی که خواص بسیار زیادی برای پوست و مو دارند نکاتی را بیان کنیم. با مجموعه شازده همراه باشید.

خواص روغن طبیعی برای پوست و مو

استفاده از روغن های طبیعی و خواصشان برای بهبود وضعیت مو و پوست به گذشته‌ای دور باز می‌گردد. بسیاری از داروهای سنتی که برای درمان و بهبود وضعیت پوست بدن و موی سر توسط طبیبان تجویز می‌شد از روغن‌های طبیعی متفاوت بوده است که در برخی موارد این روغن‌ها را برای کسب نتیجه بهتر ترکیب می‌کرده‌اند. برخی از روغن‌های طبیعی خواص بسیار بیشتری بر رو پوست و مو دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

۱- روغن نارگیل

خواص روغن طبیعی نارگیل بر روی پوست و مو بر هیچ کس پوشیده نیست. در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی که برای مراقبت از مو و پوست ساخته می‌شوند از روغن طبیعی نارگیل استفاده می‌کنند. روغن نارگیل می‌تواند به خوبی به تارها و ریشه مو نفوذ کند و به خوبی آن‌ها را تغذیه کند. بسیاری افراد برای این‌که شادابی و درخشندگی را به موهای خود هدیه کنند، هفته‌ای یک بار از این روغن به عنوان ماسک مو استفاده می‌کنند. همچنین از روغن نارگیل به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی نیز استفاده می‌کنند. پاک کنندگی آرایش، تغذیه پوست و بازگرداندن بخشی از جوانی از دست رفته از دیگر مزایای استفاده از روغن طبیعی نارگیل است. استفاده از روغن نارگیل می‌تواند در درمان برخی بیماری‌ها و التهابات پوستی نقش داشته باشد. آسیب‌های پوستی نظیر اگزما، درماتیت تماسی و پسوریازیس را می‌توان از دیگر مواردی دانست که با استفاده از روغن نارگیل و خواص ضدالتهابی آن برای پوست می‌توان درمان کرد و عوارض آن را کاهش داد.

۲- روغن زرده تخم مرغ

روغن طبیعی زرده تخم مرغ یکی دیگر از انواع روغن های طبیعی است که استفاده آن برای پوست و مو مزایای بسیاری دارد. افراد زیادی باور دارند که استفاده از این روغن و ماساژ پوست سر با استفاده از روغن زرده تخم مرغ می‌تواند باعث تقویت موها و رشد بیشتر آن‌ها شود. همچنین این روغن سرشار از گوگرد است که می‌تواند در تغذیه و درخشندگی بیشتر موها تأثیر داشته باشد. باید بدانید که یکی از ترکیبات موجود در روغن زرده تخم مرغ لسیتین است که از آن در ساخت بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مربوط به موی سر استفاده می‌کنند. کمک به درمان شوره سر، افزایش درخشندگی، تسریع روند ترمیم زخم، جلوگیری از بروز آکنه‌ها و کاهش دادن چین و چروک پوست از دیگر مزایای استفاده از روغن تخم مرغ است.

خواص روغن طبیعی

۳- روغن آرگان

روغن آرگان یکی دیگر از روغن های طبیعی است که استفاده از آن می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی بر روی مو و پوست بگذارد. خواص روغن طبیعی آرگان آن‌قدر زیاد است که به روغنی که از هسته میوه درخت آرگان به دست می‌آید، طلای مایع می‌گویند. اسیدهای چرب موجود در روغن این گیاه مانند اسید لینولئیک و اسید هیالورونیک باعث شده تا از این روغن به عنوان یک مرطوب کننده مناسب، داروی ضد پیری و آنتی‌اکسیدان قوی نام برده شود. استفاده از این روغن می‌تواند میزان خشکی و عدم انعطاف‌پذیری پوست که با روند افزایش سن ایجاد می‌شود را بهبود بخشد و همچنین باعث افزایش اکسیژن‌رسانی به سلول‌های پوستی شود. کاهش التهابات پوستی، محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش، بهبود و برطرف کردن کشیدگی و ترک‌های موجود بر روی پوست، درمان خشکی پوست و ترمیم ناخن‌ها از دیگر مزایای استفاده از این روغن برای پوست است. استفاده از روغن آرگان برای موی سر نیز فواید بسیاری دارد که از میان آن‌ها می‌توان به ایجاد درخشندگی و براقی کردن مو، صاف کردن موهای وز و بهبود خشکی موی سر اشاره کرد.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روغن آرگان مطلب خواص روغن آرگان و آشنایی بیشتر با این روغن طبیعی را مطالعه کنید.

۴- روغن سیاه دانه

یکی دیگر از روغن های طبیعی که خواص بسیار زیادی برای پوست و مو دارد، روغن سیاه دانه است. از مهم‌ترین خواص روغن طبیعی سیاه دانه می‌توان به درمان پسوریازیس، اگزما و خشکی پوست اشاره کرد. این روغن یک مرطوب کننده قوی است که می‌تواند علاوه بر افزایش میزان لطافت و نرمی پوست، برخی بیماری‌هایی که به دلیل خشکی پوست ایجاد می‌شوند و یا عوارض آن‌ها باعث ایجاد خشکی پوست می‌شوند را درمان کند یا عوارض آن‌ها را کاهش دهد. ترمیم زخم‌ها، کاهش بروز جوش و آکنه و درمان آثار به جا مانده از آن‌ها از دیگر خواص روغن سیاه دانه بر روی پوست است. همچنین این روغن می‌تواند به عنوان یک آب‌رسان موی بسیار مناسب عمل کند و باعث شود تا موهای نرم، لطیف و درخشنده شوند. روغن سیاه دانه در درمان التهابات پوستی بسیار قوی عمل می‌کند به همین دلیل یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه برای موها، کاهش و درمان ریزش مویی است که به دلیل وجود التهابات پوستی اتفاق می‌افتد.

مطالعه مطلب ۱۵ خاصیت روغن سیاه دانه برای پوست، مو و بدن می‌تواند در خصوص خواص این روغن برای مو، پوست و سلامت بدن اطلاعات بیشتری را به شما بدهد.

۵- روغن بنفشه

روغن بنفشه یکی دیگر از روغن‌ های طبیعی است که استفاده از آن می‌تواند تأثیرات مطلوبی بر روی پوست داشته باشد. از مهم‌ترین خواص روغن طبیعی بنفشه می‌توان به خاصیت ضدالتهابی آن اشاره کرد. این خاصیت می‌تواند در درمان جوش، آکنه و اگزما، درمان عرق سوز شدن و درمان آفتاب‌سوختگی تأثیر مطلوبی داشته باشد. همچنین از این روغن به عنوان یک مرطوب کننده مناسب پوست نام می‌برند. باید بدانید که این روغن طبیعی با خواص خود می‌تواند برای افرادی که پوست خشک دارند بسیار مناسب باشد و مانند معجزه عمل کند. استفاده از این روغن باعث شود تا مشکلات ناشی از خشکی پوست در این افراد به میزان بسیار زیادی کاهش یابد.

۶- روغن بابونه

نام روغن بابونه را همه شنیده‌ایم و می‌دانیم که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی، مخصوصاً محصولاتی که برای موی سر ساخته می‌شود از آن استفاده می‌کنند. خواص روغن طبیعی بابونه برای پوست سر بر هیچ کس پوشیده نیست و از مهم‌ترین خواص این روغن برای موها می‌توان به از بین برنده شوره، نرم کننده مناسب موی سر و روشن‌ کننده رنگ موهای بلوند اشاره کرد. همچنین استفاده از این روغن خواص بسیار مطلوبی برای پوست دارد که از مهم‌ترین آن‌ها باید به از بین بردن سوزش و خارش، کاهش و برطرف کردن لکه‌های پوستی، مرطوب کردن پوست و بخشیدن لطافت و نرمی بیشتر به آن، کاهش و رفع جای زخم و اسکار و همچنین درمان آکنه، اگزما و جوش اشاره کرد. بسیاری افراد به جای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی به سراغ خرید روغن طبیعی بابونه می‌روند تا از نتایج مطلوب آن استفاده کنند.

پیشنهاد می‌کنیم مطلب ۱۶ خاصیت روغن طبیعی بابونه برای بدن و پوست را برای آشنایی بیشتر با خواص روغن طبیعی بابونه مطالعه کنید.

خواص روغن طبیعی

۷- روغن اسطوخودوس

یکی از روغن‌هایی که از گذشته‌های دور به عنوان لوسیون برای پوست استفاده می‌شد، روغن اسطوخودوس است. استفاده صحیح و مداوم از این روغن طبیعی می‌تواند باعث کاهش التهابات پوستی، کاهش و برطرف کردن لکه‌ها و روشن‌تر کردن پوست شود. برخی افراد با مشکل وجود دانه‌های سیاه بر روی بینی که به آن‌ها کومدون گفته می‌شود مواجه هستند. این دانه‌های سیاه به دلایل متفاوتی مانند ترشح بیش از حد هورمون‌های مردانه، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب، آلودگی‌های موجود در محیط زندگی شهری و استرس به وجود می‌آیند. استفاده از روغن اسطوخودوس می‌تواند در کاهش و از بین بردن این دانه‌ها مؤثر باشد. از دیگر خواص روغن طبیعی اسطوخدوس برای پوست و مو می‌توان به تسریع روند بهبود زخم‌های، کبودی‌های، بریدگی‌ها و سوختگی‌ها اشاره کرد. همچنین از این روغن برای مقابله با بسیاری از انگل‌هایی که به موها حمله می‌کنند مانند شپش استفاده می‌کنند. از دیگر فواید این روغن برای موها باید به کمک به درمان آلوپسی و کاهش ریزش موها اشاره کرد.

حرف آخر

درست است که استفاده از روغن‌های طبیعی فواید بسیاری برای پوست و مو دارد اما باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از آن یا عدم توجه به موارد منع مصرف و حساسیت‌ها می‌تواند مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد. به همین دلیل بهتر است که قبل از استفاده از این روغن‌های طبیعی اطلاعات لازم را در خصوص آن‌ها به دست آورید و همچنین از عدم حساسیت خود به آن‌ها مطمئن شوید.

مجموعه شازده محصولات طبیعی متفاوتی مانند انواع شمع طبیعی، روغن طبیعی و عسل طبیعی را جهت استفاده دوستداران طبیعت و زندگی سالم ارائه می‌کند.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم مطلب عسل های طبیعی را چگونه تشخیص دهیم و رایج‌ترین آن‌ها کدامند؟ را مطالعه کنید.