نان آرد گندم خراسان

نان آرد گندم خراسان ؛ یک نان با خواص شگفت‌انگیز

 نان آرد گندم خراسان یکی از انواع نان است که ویژگی‌های بسیار مفیدی برای حفظ سلامتی در بدن ما دارد. این نان طبیعی با آرد گندم خراسانی تولید می‌شود که در این مقاله به توضیح و معرفی آن می‌پردازیم. نان طبیعی آرد گندم خراسان می‌تواند به سلامت قلب و مغز، کاهش کلسترول، تقویت استخوان‌ها، سم‌زدایی بدن، بهبود هضم و درمان سرماخوردگی کمک کند.

نان یکی از قدیمی‌ترین غذاهایی است که بشر آن را تهیه نموده است و تاریخچه آن به اواخر عصر حجر برمی‌گردد. آن زمان بود که براي اولین بار، دانه غلات را با آب مخلوط کرده و سپس خمیر به دست آمده را می‌پختند. در زمان یونان باستان، تهیه نان یکی از مهم‌ترین بخش‌های آشپزي محسوب می‌شد و چون در مراسم مذهبی از نان استفاده می‌گردید، از اهمیت مذهبی هم برخوردار بود. اولین کوره مخصوص پخت غذاها ازجمله نان را هم به احتمال زیاد یونانی‌ها ساختند. نان به عنوان یک نوع خوراکی ضروري و قوت روزانه مصرفی مردم، بسیار مورد توجه است که به همین دلیل، تولید و توزیع آن اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

 

 

در تاریخ اروپا، حداقل 1000 سال قبل از میلاد مسیح، نان به عنوان غذاي اصلی به چشم می‌خورد. زمانی که نان‌های ورقه شده تهیه شد، ابتدا هیچ‌کس از این دسته نان‌ها استقبال نمی‌کرد چون افراد معتقد بودند که این نان ورقه شده، زود بیات می‌شود؛ اما از زمانی که نان‌ها را برش و سپس بسته‌بندی شد، این ابتکار مورد استقبال مردم قرار گرفت. نان‌هاي مسطح، فوق‌العاده ابتدایی هستند که بشر به وقت تهیه نان به روش مسطح آن را تولید کرد. در زمان‌های قدیم، مردم ثروتمند از نان‌هاي سفید و مردم فقیر از نان‌های تیره استفاده می‌کردند. در زمان‌های قدیم نان سفید، نانی مرغوب به حساب ‌می‌آمد و به دلیل گران‌تر بودن، تنها ثروتمندان قادر به خرید و استفاده از آن بودند. نان آرد گندم خراسان را می‌توان در دسته نان‌های تیره قرار داد که این نان طبیعی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است؛ اما از قرن بیستم، این روند تغییر کرد.

در این قرن چون از نظر علمی مشخص گردید که نان‌هاي تیره حاوي مواد مغذي هستند و ارزش غذایی بیشتري دارند اما در عین حال، نان‌هاي سفید هنوز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ارزش غذایی نانی که در قدیم در ایران پخت می‌شد با بهترین نان‌هاي کنونی اروپایی برابري می‌کند چون آن زمان از آرد سبوس‌دار و ترش براي تهیه خمیر استفاده می‌شود ولی مایه خمیر که امروزه از آن برای تهیه نان استفاده می‌شود، از نظر بهداشتی بسیار مشکل‌ساز است. در ادامه به معرفی نان و موارد مربوط به آن و همچنین برخی از ویژگی‌های نان طبیعی آرد گندم خراسان می‌پردازیم، پس با شازده همراه باشید.

 

نان آرد گندم خراسان ؛ یک نان با خواص شگفت‌انگیز

 

انواع نان

نان‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس آداب اقوام و ملل مختلف متفاوت هستند و هریک متناسب و فراخور اقلیم مردم در هر منطقه، پخته می‌شوند. به عنوان نمونه در مناطق سردسیر در ترکیب خمیر نان از چاشنی‌هاي گرم نظیر زنجبیل استفاده می‌شود. یا در مناطق استوایی در ترکیب آرد و یا خمیر نان از خرما استفاده می‌گردد. به طور کلی پنج نوع نان در کشور ما تولید می‌شود که البته ممکن است این مقدار بیش‌تر باشد؛ نان‌هاي حجیم که تولیدشان بسیار محدود است، بربري که نیمه حجیم است. لواش، تافتون و سنگک که در دسته نان‌هاي مسطح قرار می‌گیرند. تفاوت‌هاي چشمگیري در طرز تهیه نان در نقاط مختلف دنیا وجود دارد. در ایران، جدا از تهیه نان‌هاي فانتزي که طرز تهیه آن‌ها از خارج آمده، انواع سنتی نان طبیعی، از جمله نان لواش، سنگک، بربري، تافتون پخت می‌شود که برای تهیه هرکدام باید دستور پخت و آرد خاص به آن را استفاده کنید مانند نان آرد گندم خراسان که برای پخت این نان طبیعی آرد گندم خراسان به آرد گندم کاموت نیاز داریم. در کشورهاي خارجی معمولاً از نان‌هایی که بافت صافی داشته و به صورت برش‌هاي نازك بسته بندي شده‌اند، استفاده می‌کنند. این نان‌ها به نان تست معروف هستند. در تهیه انواع ساندویچ معمولاً از گروه دیگري از نان‌ها به نام نان باگت استفاده می‌شود. این نان‌ها از نظر ظاهری ضخیم هستند و داخل آن‌ها فضاي آزادي وجود دارد که مواد ساندویچ را در این قسمت جا می‌دهند. براي تزئین و هم براي طعم دادن به انواع نان بعضی از نانواها از کنجد، استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی برخی از انواع نان‌ها می‌پردازیم:

  1. نان سفید:

    نانی است که از آرد سفید تهیه شده؛ یعنی آردي که در تهیه آن از دانه غلات استفاده می‌شود.

  2. نان قهوه‌اي:

    نانی است که در تهیه آرد آن، دانه و 10 درصد سبوس به کار رفته است.

  3. نان کامل:

    نانی است که در تهیه آرد آن، دانه کامل گندم یعنی دانه به همراه سبوس، به‌کار رفته است.

  4. نان جوانه گندم:

    نانی است که به آرد آن، پودر جوانه گندم اضافه شده باشد.

  5. نان غلات:

    نانی قهوه‌اي است که به آن، دیگر انواع غلات را به صورت دانه کامل یعنی پوسته به همراه دانه اضافه نموده‌اند.

  6. نان تابون:

    نانی است مانند نان ساج که آن را عشایر می‌پزند، ولی در تنورهاي زیرزمینی نیز پخته می‌شود.

  7. نان لواش:

    نان نازك تردي است که از خمیر فطیر یا خمیر کم درآمد، پخته می‌شود. این نان را نان تنوري یا نان تافتون هم می‌نامند. نانی که از همان خمیر ساخته شده ولی بسیار نازك باشد، نان خانگی می‌نامند که پس از پخت بسیار نازك است.

  8. نان آرد گندم خراسان :

    این نان از آرد کاموت تهیه می‌شود. رنگ این نان طبیعی اندکی تیره است. از نظر ارزش غذایی، نان طبیعی آرد گندم خراسان از خواص مفیدی برای بدن انسان تشکیل شده است.

  9. نان سنگک:

    نانی است نرم‌تر از لواش با ضخامت بیشتر که در شهرهاي بزرگ متداول است و خمیر آن ورآمده است. نان سنگک را نان خمیري نیز می‌نامند. نان سنگک را نان خمیري نیز می‌نامند.

  10. نان بربري:

    نانی است قدري سفت‌تر با ضخامت نسبتاً زیاد که مانند نان سنگک خمیر آن ورآمده است. این نان درواقع به نام عشایر بربر است که یکی از شاهان قاجار در سده گذشته آن‌ها را در جنوب تهران اسکان داد.

  11. نان روغنی:

  12.   یا نان خشک از خمیر فطیر درست شده که روغن حیوانی هم به آن اضافه می‌شود. پس از پخت، خشک و ترد و مثل بیسکویت می‌شود. به نان روغنی اغلب کنجد اضافه می‌کنند. این نان ممکن است شیرین باشد که در خمیر آن شیره انگور یا شکر می‌افزایند.
  13. نان شیرمال:

    نانی است ظریف و زیبا مانند کیک که در روزهاي عید می خورند.

  14. نان گلُاج:

    که مانند نان بربري است ولی کلفتی آن در حدود 4 سانتیمتر است و در مازندران و گرگان متداول است.

 

نان آرد گندم خراسان ؛ یک نان با خواص شگفت‌انگیز

 

کاموت

کاموت که به آن گندم خراسان نیز گفته می‌شود، سال‌ها پیش در آفریقا کشت می‌شد. برخی منشأ آن را مصر و برخی دیگر ایران می‌دانند که با مرور زمان راه به سمت رژیم غذایی اروپا باز کرده است. گندم کاموت فواید زیادی برای سلامتی دارد و از مواد مغذی بسیار زیادی تشکیل شده است؛ بنابراین این گندم می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای جایگزین کردن گندم عادی باشد. گندم خراسان یا کاموت از انواع غلات باستانی نیز به شمار می‌رود که به عنوان یکی از بهترین جایگزین‌های سالم برای گندم، شناخته می‌شود. گندم خراسان حاوی مقادیر بالاتر ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و فیبر نسبت به گندم معمولی است. دانه‌های کاموت ازنظر ظاهری مشابه گندم هستند اما تقریباً دو برابر آن‌ها اندازه داشته و عطر و طعم قوی‌تر و بهتری دارد.

 

 

ویژگی‌های درمانی نان آرد گندم خراسان

  1. سلامت استخوان‌ها

در این نان طبیعی مقادیر بالای منگنز به بهبود فعالیت بهتر متابولیسم استخوان‌ها کمک کرده و با تقویت آن‌ها احتمال شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد. همچنین گفته می‌شود که مصرف گندم خراسان به پیشگیری و درمان پوکی استخوان کمک می‌کند. لازم به ذکر است که مصرف ترکیبی از کلسیم، روی، مس و منگنز باعث کاهش ضعف استخوان‌های ستون فقرات در یک گروه از زنان بعد از دوران یائسگی می‌شود. زنان یائسه به علت کمبود مواد معدنی اغلب دچار پوکی استخوان می‌شوند که یکی از علل درد و شکستگی استخوان‌ها در آن‌ها محسوب می‌شود.

  1. معده و دستگاه گوارش

نان طبیعی آرد گندم خراسان حاوی مقادیر بالای روی و فیبر غذایی است که به بهبود هضم غذا کمک می‌کند، جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی از روده را بهبود بخشیده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. علاوه بر این مقادیر بالای فیبر موجود در گندم خراسان به بهبود حرکات روده کمک کرده و در پیشگیری و درمان یبوست و اسهال مؤثر است.

  1. پاک‌سازی بدن

کاموت یک منبع سرشار از فسفر و یک ماده معدنی ضروری برای سم‌زدایی و پاک‌سازی کبد است. علاوه بر این، فسفر موجود در کاموت به بهبود عملکرد کلیه‌ها و سم‌زدایی آن‌ها کمک می‌کند.

  1. پروتئین گیاهی

گندم خراسان حاوی مقادیر بالای پروتئین گیاهی است و یکی از بهترین منابع پروتئین برای گیاهخواران شناخته می‌شود.

 

نان آرد گندم خراسان ؛ یک نان با خواص شگفت‌انگیز

 

  1. لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای پروتئین موجود در گندم خراسان با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می‌شود.

  1. درمان سرماخوردگی

تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای روی موجود در کاموت با تقویت سیستم ایمنی بدن به افزایش تولید گلبول‌های سفید خون کمک کرده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی مفید است.

  1. بهبود عملکرد مغز

منگنز موجود در کاموت، باعث بهبود عملکرد مغز کمک می‌شود، احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی و تغییرات خلق‌وخو را کاهش داده و برای پیشگیری و درمان صرع بسیار مفید است.

  1. تعادل هورمون‌های بدن

روی و منگنز موجود در نان آرد گندم خراسان مسئول ایجاد تعادل در هورمون‌های جنسی بدن هستند؛ این نان طبیعی به افزایش تولید هورمون تستوسترون در بدن مردان کمک کرده و برای درمان ناتوانی جنسی در آن‌ها مفید هست. روی برای افزایش هورمون‌های جنسی زنانه که استروژن و پروژسترون می‌باشند، هم ضروری است و به بهبود عملکرد تخمدان‌ها کمک می‌کند. همچنین سلنیوم موجود در گندم خراسان در تولید بیشتر هورمون‌های تیروئید بسیار مؤثر است.

  1. کاهش سطح کلسترول

مقادیر بالای فیبر و پروتئین موجود در نان طبیعی آرد گندم خراسان به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهند

از عوارض کاموت می‌توان به مقادیر بالای گلوتن اشاره کرد که این ویژگی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در افراد مبتلا به بیماری سلیاک شود. آلرژی و حساسیت کاموت در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت در افراد شود که به صورت سردرد و آلرژی پوستی مشخص می‌شود.

این مقاله معرفی و توضیحات مختصری از نان گندم خراسان بود که امیدواریم در دیدگاه شما مفید واقع شده باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.