لوندر ارگانیگ چیست؟ ۲

لوندر ارگانیگ چیست؟

طبیعت یکی از برترین همراهان انسان‌ها و دیگر موجودات زنده است و همواره آنچه در طبیعت وجود دارد بهترین اثر را بر روی بدن انسان‌ها و دیگر موجودات زنده دارد. لوندر نیز یکی از گیاهانی است که در طبیعت یافت می‌شود و خواص باور نکردنی دارد. لوندر که در فارسی با نام اسطوخدوس نیز شناخته می‌شود یکی از گیاهانی است که در خانواده نعنائیان جای می‌گیرد و رنگ بنفش فوق‌العاده جذابی دارد. بر روی گل و برگ‌های این گیاه نیز یک لایه سفید روشن ایجاد می‌شود و زمانی که چندین گیاه اسطوخدوس در کنار هم قرار می‌گیرند منظره حیرت انگیزی را ایجاد می‌کنند اما از این موارد که بگذریم گیاه لوندر خواص فوق‌العاده‌ای دارد که در ادامه مطلب ” لوندر ارگانیگ چیست؟ “ قصد داریم این خواص را به شما معرفی کنیم.

لوندر ارگانیگ چیست؟ ۱

آشنایی با لوندر

همانطور که در ابتدای مطلب نیز توضیح داده شد لوندر (Lavender) نام لاتین اسطوخدوس است که رنگی بنفش و شاخه سبز رنگ دارد. لوندر از گیاهان بومی مدیترانه غربی است و به شکل بوته‌هایی می‌روید که نیم متر ارتفاع دارند. برگ‌های این گیاه نیز با کرک‌های سفید پنبه‌ای پوشیده می‌شوند. برگ‌های بوندر در بهار ظاهر می‌شوند و میوه‌های آن پس از رسیدن، رنگی قهوه‌ای و شکلی بیضوی پیدا می‌کنند. همه قسمت‌های این گیاه بوی قوی و مطبوعی دارند که به خوبی از همه نقاط قابل استشمام است. از لوندر در برخی نقاط جهان فقط به عنوان گیاه زینتی هم استفاده می‌شود اما در بسیاری نقاط دیگر جهان از این گیاه برای مصارف درمانی و گرفتن اسانس استفاده می‌شود. این گیاه نام‌های دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به گیاه آنس لارواح، خیردشتی، لاوند، ضرم، زغلیل، رزالذهب، خرام، خیری، آلاله و گل لاوند اشاره کرد.

به عقیده بسیاری این گیاه خوشبوترین گیاه دارویی جهان است که در نقاطی از جهان مانند هند، انگلیس، چین، مناطقی از ایران و کانادا رشد می‌کند.

لوندر ارگانیگ چیست؟ ۳

آشنایی با لوندر ارگانیک

یکی از کاربردهای فراوان گیاه اسطوخدوس یا لوندر در قالب روغن آن است. استفاده از روغن لوندر به قرن‌ها پیش باز می‌گردد و در طب سنتی بسیاری از کشورهای جهان به استفاده از آن توصیه شده است. این روغن خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی دارد. از این روغن برای درمان مشکلات تنفسی، گوارشی، گردش خون، سرطان، پوست و مو استفاده می‌شود.

در گذر زمان ترکیبات مختلفی به روغن لوندر اضافه شده است تا کارایی آن بالاتر برود. از مهم‌ترین مواد شیمیایی که به روغن لوندر اضافه می‌شود می‌توان به اسید بوتیریک، استات لینالیل، اسید پروپیونیک، اسید والریک، لینالول و ژرامبول اشاره کرد.

این ترکیبات اگرچه کاربردهای مختلفی به روغن لوندر اضافه می‌کنند اما ارگانیک بودن آن را از بین می‌برند و بسیاری به همین دلیل از روغن‌های لوندر شیمایی استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل است که روغن‌های لوندر به دو دسته ارگانیک و شیمایی تقسیم می‌شوند.

روغن لوندر ارگانیک به روغنی گفته می‌شود که هیچ گونه مواد شیمایی با آن مخلوط نشده یا در فرآیند تولید آن استفاده نشده است. روغن‌های لوندر ارگانیک نسبت به روغن‌های لوندر شیمایی گران قیمت‌تر هستند چرا که کمتر تولید می‌شوند و فرآیند تولید آنها سخت‌تر است. اما توصیه اکثر متخصصین این است که از روغن لوندر ارگانیک استفاده کنند چرا که مواد شیمیایی برای بدن مضر هستند و در دراز مدت نمی‌توان از آنها استفاده کرد. در ادامه مطلب لوندر ارگانیگ چیست؟ با ما همراه باشید.

لوندر ارگانیگ چیست؟ ۵

خواص درمانی روغن لوندر ارگانیک

روغن لوندر ارگانیک خواص فراوانی دارد که با شنیدن این خواص بار دیگر به قدرت خداوند و آنچه در طبیعت در اختیار ما قرار می‌دهد پی خواهیم برد. این خواص عبارتند از:

درمان مشکلات گوارشی با روغن لوندر ارگانیک

بهبود گردش خون با روغن لوندر

پیشگیری از سرطان با استفاده از روغن لوندر

کاهش نفخ معده با استفاده از روغن لوندر

افزایش ایمنی بدن با روغن لوندر

کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی با روغن لوندر

درمان بی‌خوابی با استفاده از روغن لوندر

تقویت سیستم عصبی با روغن لوندر

درمان آکنه و جوش با استفاده از روغن لوندر

درمان مشکلات پوستی با استفاده از روغن لوندر

تسکین درد با استفاده از روغن لوندر

رفع اختلالات تنفسی با روغن لوندر

رفع اختلالات ادراری با روغن لوندر

رفع شوره سر با استفاده از روغن لوندر

لوندر ارگانیگ چیست؟ ۴

عوارض روغن لوندر چیست؟

شاید از خودتان بپرسید که عوارض روغن لوندر چیست؟ آیا اصلا این روغن عوارضی هم دارد. پاسخ بله است. این روغن ممکن است در برخی از افراد باعث بروز حالت تهوع، استفراغ، سردرد، مشکلات تنفسی و سوزش چشم شود. همچنین استفاده از این روغن به خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

اگر از این روغن به میزان زیاد استفاده شود باعث ایجاد اختلال‌های هورمونی شده و می‌تواند رشد غیر طبیعی سینه را در پسران به دنبال داشته باشد. همچنین مصرف این روغن می‌تواند باعث بروز حساسیت‌های آلرژیک مانند آکنه، خارش و التهاب شود.

امیدواریم مطالعه مطلب لوندر ارگانیک چیست؟ برای شما مفید واقع شده باشد. اگر به این دست مطالب علاقمند هستید توصیه می‌کنیم سری به بخش مجله وب سایت شازده بزنید و پس از مطالعه مقالات دیگر، ما را از نظرات خود مطلع کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.