شمع های طبیعی

شمع های طبیعی در عصرجدید

شمع های طبیعی ایده‌ای نوین در دنیای وسایل روشنایی قدیمی است. این شمع طبیعی ساختار جدیدی دارد و با توجه به ویژگی‌های موم‌ زنبور عسل به دست می‌آید. صنعت تولید شمع قدمت بسیار بالایی دارد و به 5000 سال پیش برمی‌گردد. عملکرد شمع، مکانیزم ساده‌ای دارد اما بسیار کاربردی است. درگذشته نیاز به روشنایی در شب و بقا سبب ابداع شمع به دست انسان‌ها شد. امروزه با وجود منابع انرژی جدید همانند: الکتریسیته و جریان برق و همچنین سوخت‌های فسیلی و وسایل روشنایی، شمع کاربرد اصلی خود را از دست داده و بیشتر، کاربرد تزئینی به خود گرفته‌اند.

مصریان باستان سازندگان اولین شمع‌ها بودند. این شمع به دلیل نداشتن فتیله به عنوان شمع واقعی شمرده نمی‌شدند تا  اینکه 3000 سال قبل از میلاد مسیح، یک شمع واقعی با موم‌ زنبور ساخته شد. در آسیا، چینی‌ها 221 سال قبل از میلاد شمع‌ها را از چربی وال ابداع کردند. در هند فرایند تولید شمع از طریق جوشاندن میوه‌ی درخت دارچین صورت می‌گرفت. دراین مقاله با بررسی انواع شمع‌ها و ویژگی‌های آن‌ها هدف از تولید و استفاده از این محصول را برای شما بازگو می‌کنیم. در ادامه با گروه شازده، همراه باشید.

 

شمع های طبیعی

 

شمع های طبیعی و برخی عقاید

شمع در تاریخ دارای جایگاه بسیار بالا و ارزشمندی است. علاوه‌ بر مطالب گفته شده، شمع دارای پیشینه‌ی اعتقادی در گذشته است. در مکان‌های مقدس برای نیایش همیشه روشن کردن شمع یک رسم بوده است. در شماری از ادیان و مذاهب در دنیا آتش، مقدس و مطهر محسوب می‌شود، تا جایی که در آیین‌های متعددی از آن به عنوان نماد شفای بیماران یاد شده است. شمع نمادی از قدرت آتش و ساخته دست بشر و برگرفته از انرژی درونی افراد است. این اعتقادات در درون تمام انسان‌ها نهادینه شده است به صورتی که هرکس در حضور شمع حال خوشایندی در خود می‌بیند. برای مثال در فرهنگ فنگ‌شویی شمع های طبیعی دارای استفاده‌های زیادی است.

در فنگ‌شویی، قدرت شمع جایگاه ویژه‌ و ثابت شده‌ای دارد. در واقع شمع از قدرتمندترین عناصر در طراحی داخلی خانه است. شمع، نیرو و انرژی پاک‌کننده و الهام‌بخش دارد. محیط خانه را گرما می‌بخشد و انرژی‌های منفی و استرس‌ها را دور می‌کند.

گذشته از بحث زیبایی، تاثیر آن در بالا بردن انرژی و از بین رفتن استرس بسیار مهم است. علاوه بر آن طبق تحقیقات به عمل آمده روشن کردن و سوختن یک شمع با کیفیت خوب به مدت حداقل ۱۵ دقیقه قبل از خواب، باعث احساس آرامش بسیار زیاد و خواب راحت و عمیق می‌شود.

گاهی اوقات لازم است به مدت چند روز پی‌در‌پی شمع روشن کنید تا به تاثیر فوق‌العاده آن برسید. هنگام چیدمان وسایل و استفاده از شمع در خانه، بهتر است که به یاد داشته باشید محل قرارگیری آن تاثیرگذار باشد و محیط اطراف را پاک‌سازی کند.

قدرت شمع در این است که چهار عنصر اصلی هستی را یک‌جا در خود جمع کرده است :
۱- موم شمع عنصر خاک و زمین
۲- شعله شمع عنصر آتش
۳- بخار شمع عنصر هوا
۴- موم ذوب شده عنصر آب

بنابراین شمع با ظاهری ساده و اندازه‌ای کوچک، قدرتی غیر قابل تصور برای ارتباط با شعور باطنی هستی دارد.

 

شمع بنابر ظاهر و رنگ دارای خاصیت‌ها و ویژگی‌های خاصی است. شمع‌ها به دو دسته‌ی طبیعی و مصنوعی قابل تقسیم است.

شمع مصنوعی دارای ساختار شیمیایی آلی است که به عنوان پارافین نیز از آن یاد می‌شود. سوزاندن شمع‌های پارافینی سبب آزاد شدن آلاینده‌هایی در هوا می‌شود که به بدن انسان آسیب می‌رساند. در سال 2007 میلادی نیز موسسه مطالعات زیست محیطی بایرویت در آلمان با آزمایش‌ روی شمع‌ها، بیش از 300 ماده شیمیایی سمی را شناسایی و اعلام کرد که تفاوت فاحشی در میزان سموم موجود در پارافین و دیگر مواد شیمیایی که برای تولید شمع مصنوعی به کار می‌رود، وجود ندارد و تقریبا تمام این مواد به یک اندازه مواد شیمیایی سمی تولید می‌کنند.

شمع طبیعی از موم زنبورعسل تولید می‌شود. این نوع شمع ارگانیک و طبیعی بوده و بهترین جایگزین برای شمع‌های پارافینی و شیمیایی است. به خصوص برای کسانی که به بو حساس هستند مطبوع و ملایم است و ضد آلرژی و برطرف کننده آلودگی هوا است. این نوع شمع دارای نکات مثبت بسیار زیادی بوده که باعث می‌شود در انتخاب و استفاده از شمع‌های مصنوعی تجدید نظر کنیم.

شمع تهیه شده با موم زنبور عسل ، ارگانیک و کاملاً قابل بازیافت و بازگشت به طبیعت است.

مطالعات نشان داده که سوختن شمع های طبیعی باعث تحریک غده هیپوفیز می‌شود، تمرکز را بالا می‌برد و برای رسیدن به خوابی آرام استفاده از این گونه شمع‌ها توصیه می‌شود. در ساختار موم زنبور عسل برخلاف سویا، نخل و پارافین هیچ ماده سفیدکننده و یا هیدروژنه وجود ندارد، دارای عمری مفید و طولانی است.

شمع‌های موم طبیعی زنبور عسل هوا را تصفیه کرده و تا حد زیادی بو را از بین می‌برد، با استفاده از شمع های طبیعی می‌توانید بوهای نامطبوع اتاق و سرویس‌های بهداشتی را بدون استفاده از مواد شیمیایی کنترل کنید.

به طور طبیعی موم خالص زنبور عسل سه برابر بیشتر از پارافین می‌سوزد. مهمترین ویژگی‌های این شمع‌ها آسیب نرساندن به طبیعت و انسان است که این خود از قابل توجه‌ترین ویژگی‌های این شمع است.

باتوجه به اینکه شمع طبیعی در مقایسه با شمع‌های مصنوعی قیمت بالاتری دارند ممکن است بعد از فهمیدن  این موضوع نظر شما درباره‌ی خرید این شمع تغییر کند اما باید دانست که چرا شمع با موم، خیلی بهتر از سایر شمع‌هاست و چرا شما باید شمع مومی را جایگزین کنید.

 

شمع های طبیعی

 

علل جایگزینی شمع مصنوعی با طبیعی

مقایسه‌ای که باید به خاطر آن شمع‌های مصنوعی را با شمع های طبیعی جایگزین نمود، در ادامه ارائه کرده‌ایم:

  1. نادر و با ارزش: ارزش شمع طبیعی به نسبت شمع مصنوعی بیشتر است. برای تولید 450 گرم موم از 7/2 کیلوگرم عسل، زنبورها باید 240 هزارکیلومتر را پرواز کنند که به این صورت میزان موم بدست آمده در یک مزرعه زنبور حدود 450 تا 900 گرم خواهد بود و این باعث می‌شود این ماده نادر و ارزشمند باشد.
  2. ساخته شده به وسیله زنبور عسل: این نوع شمع کاملا طبیعی بوده و هیچ گونه ماده شیمیایی در آن دیده نمی‌شود اما شمع‌های مصنوعی یا به عبارتی پارافینی از محصولات و تصفیه فرآورده‌های نفتی ساخته می‌شود.
  3. همگام با محیط زیست: مواد سمی ندارد و برای سلامتی ایمن هستند. به هنگام سوختن، بخار بسیار کم و پاکیزه‌ای دارند اما پارافین به دلیل اینکه محصولی از نفت بوده و داراری ترکیبات آلی است و همچنین برای تغییر رنگ در آن از رنگ‌دهنده شیمیایی استفاده می‌شود، به هنگام سوختن ایجاد آلودگی می‌کند.
  4. رایحه‌ی بسیار مطلوب: شمع های طبیعی بطور معمول با بوی عسل و شهد گل‌ها معطر شده‌اند به همین دلیل دارای رایحه‌ی بسیار مطبوعی هستند. درمقابل شمع‌های مصنوعی به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی و عناصری مانند سرب، به هنگام سوختن ایجاد بوی نامطبوع می‌کنند.
  5. در دمای بالاتری می‌سوزند: موم به این دلیل که دارای نقطه ذوب قابل توجهی به میزان دیگر ساختارهای موم مانند دارد، دیرتر و بهتر می‌سوزد. این ویژگی باعث چکه کم آن می‌شود و این یک نقطه قوت نسبت به شمع مصنوعی است. شمع مصنوعی به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی خاص خود، سریع‌تر از موم می‌سوزد و دوام کافی ندارد همچنین میزان چکه آن بالاست.
  6. روشنایی و نور طبیعی: این ماده از طبیعت گرفته شده است و تمامی خواصی که از آن برمی‌خیزد همانند ذات طبیعت قدرتمند است. شمع طبیعی نور قوی و درخشانی به نسبت شمع مصنوعی دارد.
  7. با گذر زمان زیباتر می‌سوزد: هرچه میزان سن موم بیشتر شود این ماده با طیف روشن‌تری می‌سوزد. شمع مصنوعی با گذر زمان تغییر مفیدی نمی‌کنند.
  8. قدرت یونیزه کردن هوا را دارد: این ماده توانایی یونیزه کردن یعنی تصفیه و پاکسازی بهینه‌ی هوا را دارد ولی دود شمع مصنوعی، دودی سیاه است که سبب آلودگی هوای اطرافش می‌شود.
  9. ایجاد آلرژی نمی‌کند:به دلیل طبیعی بودن و ویژگی‌های آن برای کسانی که دارای آلرژی هستند مشکلی ایجاد نمی‌کند. شمع‌ مصنوعی به دلیل ترکیبات آلی به هنگام سوختن مشکلاتی برای افرادی که آلرژی دارند ایجاد می‌کند.
  10. منبع تولید آن تجدیدپذیر است: شمع‌ طبیعی ، از موم تولید شده به وسیله‌ی زنبور عسل بدست می‌آید و یک منبع تجدیدپذیر است. شمع مصنوعی از منابع نفتی که منابعی تجدیدناپذیر است بدست می‌آید.

شمع‌ها بر اساس رنگ نیز ویژگی هایی دارند که به این ویژگی‌ها می‌پردازیم :

رنگ شمع‌ها بر زندگی، انرژی، رفتار، ثروت، باروری و تمایلات انسان‌ها تاثیر می گذارند. شمع‌ها توانایی شگفت‌آوری برای آماده‌سازی فضا در مدیتیشن، جشن‌ها و هر مناسبت دیگری دارند.

 

شمع های طبیعی

 

انواع شمع‌ها و رنگ‌های آن‌ها

رنگ سفید: این رنگ از شمع نشان‌دهنده معنویت، روشن‌فکری، حفاظت، پاکی، بصیرت، شفا، صلح، خلوص، پیش‌گویی، صداقت، حقیقت‌جویی، ایمان و افزایش آگاهی و قدرت است و در مراسم‌ مذهبی استفاده می‌شود. رنگ سفید دارای تعادل بین رنگ‌ها است. به همین دلیل می‌تواند به‌جای تمامی رنگ‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

رنگ آبی: شمع نشان عنصر آب نیز هست و رنگ آبی، رنگ اصلی معنویت است. از این رنگ برای شادی، سرخوشی، آرامش و سلامت استفاده می‌شود. رنگ آبی برای خواب راحت و درک بیشتر از اطرافیان مفید است.

رنگ زرد: اگر می‌خواهید در زمینه‌ای تمرکز و خلاقیت داشته‌باشید این رنگ از شمع به شما پیشنهاد می‌شود. رنگ زرد باعث هوشیاری ذهنی می‌شود. هر زمانی که نیاز به افزایش قدرت خیال‌پردازی خود دارید روشن کردن این شمع به شما پیشنهاد می‌شود.

رنگ سبز: این رنگ شمع برای رفاه، موفقیت و جذب ثروت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ قرمز: شمع نشان آتش است که نمایی از قدرت را نشان می‌دهد. ذات این رنگ رام‌نشدنی و غیر قابل پیش‌بینی است.

این‌ها ویژگی‌ها و مقایسات کوچکی از دنیای شمع طبیعی و مصنوعی بود که امیدواریم برای شما کاربردی بوده باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.