شمع طبیعی موم زنبور عسل چیست؟

شمع طبیعی موم زنبور عسل چیست؟ از چه چیزی ساخته می‌شود؟ خرید شمع طبیعی چه فوایدی دارد؟ آیا ساختن این شمع برای زنبور عسل مضر است؟ با توجه به اینکه موم عسل به سختی به دست می‌آید آیا استفاده از آن به عنوان شمع کار صحیحی است؟ همه این‌ها سوال‌هایی هستند که هر وقت صحبت شمع موم طبیعی زنبور عسل به میان می‌آید به ذهن ما خطور می‌کند. پیش از این درباره بیزواکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟ صحبت کردیم و توضیحاتی ارائه دادیم. در این مقاله به بررسی خاصیت موم عسل برای شمع‌سازی و چرایی انتخاب شمع موم طبیعی نسبت به دیگر انواع شمع می‌پردازیم. با شازده همراه باشید.

شمع طبیعی موم زنبور عسل

برخی از خواص شمع طبیعی موم زنبور عسل

شمع طبیعی موم زنبور عسل و خواص آن

شمع موم عسل قدیمی‌ترین شمع جهان است. موم یک محصول جانبی طبیعی زنبورداری است. موم استخراج شده‌ای که برای شمع استفاده می‌شود، موم اندودسازی باقی‌مانده پس از استخراج عسل توسط زنبوردار است. موم اندودسازی مومی است که توسط زنبورها ساخته می‌شود تا سلول‌های شش ضلعی آن‌ها را پس از پر کردن شهد، مهر و موم کنند. به این دلیل خرید شمع طبیعی مورد توجه افراد مختلف است.

بسیاری از مردم شمع موم طبیعی زنبور عسل را به شمع پارافین ترجیح می‌دهند زیرا به عنوان یک محصول کاملاً طبیعی، برای افرادی که سبک زندگی سالمی دارند جذابیت بیشتری دارد. در تولید شمع موم عسل به زنبورها صدمه‌ای وارد نمی‌شود. تقریباً 33 میلیون بازدید از گل برای زنبورهای عسل به طول می‌انجامد تا موم ایجاد شده به وزن یک پوند (حدود نیم کیلوگرم) برسد، به عبارتی تقریباً مانند عصاره‌ای که از شربت قند یا عسل تهیه می‌شود. زنبورها باید 10 پوند (حدود 5 کیلوگرم) عسل مصرف کنند تا یک پوند موم تولید کنند. بسیاری از افراد هم احساس می‌کنند شمع موم طبیعی زنبور عسل ، یک ارتباط معنوی محکم‌تری با قدرت و بهره‌وری طبیعت نسبت به دیگر انواع شمع برقرار می‌کند. این مزایای سلامتی شمع موم است که بیشتر کاربران را به خود جلب کرده و آن‌ها را به خرید شمع طبیعی ترغیب می‌کند و بسته به نوع شمع و میزان سلامتی شخصی که آن را می‌سوزاند، این مزایا می‌تواند قابل توجه باشد.

شمع موم طبیعی زنبور عسل معروف است که دارای چندین فواید سلامتی مختلف است، از جمله:

  • میزان آلودگی بسیارکم: شمع‌های پارافینی معمولی از نفت استخراج می‌شوند و می‌توانند مواد شیمیایی مانند بنزن، تولوئن، دوده و سایر مواد شیمیایی را در هوا آزاد کنند. این نوع شمع‌ها بیش از آن‌که به کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم آسیب برساند ضرر دارند و باید از آن‌ها اجتناب شود. از آنجا که شمع موم طبیعی زنبور عسل از موم طبیعی است، هنگام سوختن فراورده جانبی آلاینده و دوده سنگین تولید نمی‌کند. برخی از انواع شمع‌ها آلاینده‌های بسیار ریز و جزئی از مواد شیمیایی را که به عنوان سرطان زا شناخته می‌شوند تولید می‌کنند، اما این مسئله در شمع‌های موم طبیعی ایجاد نمی‌شود. شمع موم طبیعی زنبور عسل اغلب به ویژه برای مبتلایان به آسم یا آلرژی مفید است و در از بین بردن مواد حساسیت زای رایج مانند گرد و غبار و شوره از هوا مؤثر است. چون شمع موم کندتر از شمع پارافین می‌سوزد خرید شمع طبیعی به صرفه‌تر از شمع پارافین است چون ماندگاری آن بسیار بیشتر است.
  • خنثی سازی آلاینده ها: شمع های شمع موم طبیعی زنبور عسل هنگام سوختن یون‌های منفی (آنیون) تولید می‌کنند و این یون‌ها به خنثی‌سازی آلاینده‌های موجود در هوا کمک می‌کنند. این به از بین بردن گرد و غبار و بوهای نامطبوع، کاهش علائم آلرژی و آسم و بهبود تنفس برای هرکسی که در نزدیکی شمع موم عسل حضور دارد کمک می‌کند. از طرف دیگر شمع‌های موم خالص تقریباً بدون دود و رایحه خاصی می‌سوزند و با انتشار یون‌های منفی در هوا، هوا را تمیز می‌کنند. این یون‌های منفی می‌توانند به مواد آلاینده متصل شده و به دفع آن‌ها و در نتیجه پاکسازی هوا کمک کنند.
  • تمدد اعصاب: عمل ساده سوزی شمع خاصیت آرام‌بخشی دارد و می‌تواند به کاهش استرس و تمرکز ذهن کمک کند. رایحه مطبوع ملایم عسل طبیعی شمع موم طبیعی زنبور عسل می‌تواند به آرامش شما کمک کند بدون این‌که بوی شمع‌های معطر مصنوعی به طرز غیرطبیعی فضا را پرکند.
  • سلامت و امنیت: از آنجا که شمع موم طبیعی زنبور عسل به طور کل طبیعی است و هیچ محصول جانبی تولید نمی‌کند، در صورت استفاده صحیح بدون اشک شمع سوخته و در نتیجه سوختن آن ایمن‌تر است. با این کار از خطر سوختگی و سایر صدمات ناشی از سوختن نامناسب انواع دیگر شمع جلوگیری می‌شود. در هنگام خرید شمع طبیعی حتماً به این نکات توجه کنید.
  • روشنایی: شمع‌های موم عسل ، درخشان‌ترین و خالص‌ترین نور را در بین دیگر شمع‌ها دارند و نزدیک‌ترین نور به نور طبیعی خورشید هستند. اگر قرار است از شمع‌ها به عنوان منبع نوری استفاده شود، این می‌تواند به کاهش خستگی چشم و کاهش سردرد کمک کند.
  • خرید شمع طبیعی

    روش هایی برای سوزاندن این شمع

موارد استفاده از شمع موم

روش های زیادی برای سوزاندن شمع موم طبیعی زنبور عسل وجود دارد تا از مزایای طبیعی آن برای سلامتی بهره‌مند شوید. افرادی که از مشکلات تنفسی مانند آسم یا آلرژی رنج می‌برند، باید فقط شمع‌های موم خالص طبیعی را بسوزانند و سوزاندن شمع‌ها به مدت 30 الی60 دقیقه در اتاق خواب، قبل از خوابیدن می‌تواند به پاکسازی هوا برای خواب آرام‌تر کمک کند. خرید شمع طبیعی موم خواص دیگری هم دارد، مثلاً بهتر است در آشپزخانه استفاده شود، جایی كه به شما كمك می‌كند تا بو را بدون آغشته کردن مواد غذایی به رایحه‌های مصنوعی خنثی كنید، و همچنین می‌تواند از آن‌ها در یك دفترکار در خانه یا هر منطقه دیگری كه ممكن است غلظت زیادی از بوی عطر وجود داشته باشد، استفاده کرد. از شمع موم طبیعی زنبور عسل حتی می‌توان در یک مهد کودک برای پاکسازی هوا برای ریه‌های جوان و آسیب‌پذیر کودکان استفاده کرد، اما به یاد داشته باشید که هیچ وقت نباید شمع‌های روشن در حال سوختن را در اطراف کودکان بدون مراقبت رها کرد.

قیمت شمع

در مورد خرید شمع طبیعی باید به این نکته توجه کنیم که هزینه شمع موم بسته به اندازه شمع، خلوص آن و طرح شمع متفاوت است. اما خریداران علاقه‌مند باید این نکته را بدانند که شمع موم عسل اغلب از انواع دیگر شمع ساخته شده با مواد مصنوعی گران‌تراست. این اختلاف قیمت با مزایای سلامتی شمع‌ها و اینكه مدت زمان سوختن آن‌ها بسیار بیشتر از پارافین و سایر شمع‌های ارزان قیمت است، جبران می‌شود. خرید عمده نیز ممکن است به شما در صرفه جویی در شمع موم کمک کند و بسیاری از خرده فروشان با صرفه‌جویی قابل توجهی فروش دوره‌ای انجام می‌دهند. یعنی عمده می‌خرند و تک به تک می‌فروشند.

هنگام خرید شمع موم، خرید شمع طبیعی با کیفیت بسیار مهم است تا از مزایای سلامتی آن‌ها حداکثر استفاده را ببرید. شمع باید 100 درصد موم فاقد رنگ و مواد شیمیایی اضافه شده باشد که نتواند موم را آلوده و فواید طبیعی آن را از بین ببرد. اگر از روغن‌های خاص برای عطر و رایحه‌دادن به شمع استفاده می‌شود، روغن‌ها باید خودشان 100 درصد خالص باشند. استفاده از فتیله‌های پنبه‌ای در شمع موم طبیعی زنبور عسل بهترین گزینه است، زیرا کمترین مواد آلاینده را دارند و بسیار مفید هستند.

فواید شمع موم برای بدن بسیار زیاد است، از آلودگی کمتر تا هوای تمیزتر تا آرامش بهتر. با درک اینکه شمع موم چیست و چگونه می توان آن را خریداری کرد، به راحتی می‌توانید یک شمع طبیعی و زیبا برای لذت بردن پیدا کنید.

شمع‌های موم طبیعی چه بویی دارند؟

موم عسل یک محصول طبیعی است و از این رو بوی منحصر به فرد خود را دارد. بوی آن، درست مانند رنگ آن، به آنچه زنبورهای سازنده موم در زمان برداشت موم از کندو تغذیه می‌کنند، بستگی دارد. اگر شمع طبیعی موم را زیر بینی خود بگیرید و بو کنید، شمع‌ها بوی مشابهی دارند، اما اگر شمع‌های دسته‌های مختلف موم دارید‌، بینی خوب می‌تواند تفاوت‌های ظریف را تشخیص دهد. این بو کاملاً به خودی خود وجود دارد. گاهی اوقات می‌تواند دارای رایحه گل باشد، گاهی اوقات نه. اما به طور کلی می‌توانید عطر عسل را از در شمع موم طبیعی زنبور عسل  احساس کنید. اینکه شخصی بوی موم را دوست دارد کاملاً ذهنی است، درست مثل غذا و نوشیدنی. بعضی از افراد غذاها و نوشیدنی‌های خاصی را دوست دارند در حالی که دیگران اینطور نیستند. بسیاری از افراد هستند که خرید شمع طبیعی به شکل یک روش و شیوه زندگی برای آن‌ها درآمده و همواره از شمع موم عسل استفاده می‌کنند زیرا این یک محصول طبیعی است و هیچ ماده شیمیایی، رایحه یا مواد افزودنی مصنوعی و احتمالاً آلاینده و سمی ندارد. بیشتر افراد بوی موم را هم در حالت خام و هم در حالت سوختن شمع دوست دارند. با این حال، برخی از افراد می‌گویند هنگام سوزاندن شمع‌های شمع موم طبیعی زنبور عسل خیلی نمی‌توانند با بوی آن ارتباط برقرار کنند. در پاسخ به این مورد، ما می‌گوییم كه بیشتر مردم به سوزاندن شمع‌های معطر مصنوعی عادت دارند، كه البته  ماده اصلی آن طبیعی نیست و ممكن است دارای مواد تشكیل دهنده سمی، مواد شیمیایی و مواد افزودنی باشد. اما بوی رایحه انتخابی در فضای اطراف آن بسیار قوی است. بنابراین افرادی که شمع موم می‌سوزانند احتمالاً انتظار دارند که بوی قوی عسل از آن خارج شود ولی اینطور نیست. شمع های موم بسیار تمیز و بسیار روشن می‌سوزند و به طور کلی فقط عطر ضعیفی می‌دهند، که برای سیستم بویایی بعضی از افراد تقریباً قابل تشخیص نیست و بعضی دیگر می‌گویند بوی عسل را به وضوح حس می‌کنند. در پایان روز، ما و مشتریانمان از شمع موم عسل استفاده می‌کنیم زیرا آن‌ها طبیعی، و فاقد مواد سمی، شیمیایی و افزودنی هستند و از لطافت بیشتری نسبت به محیط زیست برخوردار هستند. وقتی به خوبی ساخته می‌شوند زیبا به نظر می‌رسند و جلوه مجللی دارند. به عنوان آخرین نکته، بسیاری از بازخوردهایی که از مشتریان و دوستانمان در مورد شمع موم طبیعی زنبور عسل خود دریافت می‌کنیم این است که بسیار زیبا به نظر می‌رسند و فقط از آن‌ها به عنوان دکور و زیبایی‌بخش محل‌های مختلف استفاده می‌شود زیرا احساس می‌کنند سوختن چنین چیز زیبا و دوست‌داشتنی‌ای حیف است.

امیدواریم این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد. در ادامه مطالعه مطلب خرید شمع و نکاتی که باید مد نظر داشت را پیشنهاد می‌کنیم.