خواص روغن نارگیل به عنوان یک سوپرفود چیست و روغن نارگیل طبیعی چه مزیت‌هایی دارد؟

خواص روغن نارگیل - فواید روغن نارگیل - روغن نارگیل طبیعی

خواص روغن نارگیل – فواید روغن نارگیل – روغن نارگیل طبیعی

خواص روغن نارگیل طبیعی شامل موارد زیادی می‌شود ولی آن چیزی که امروزه از فواید روغن نارگیل بیشتر مدنظر است مصارف آرایشی و مصرف خوراکی آن است. این روغن و محصولاتی که از آن در ترکیب سازنده‌شان استفاده شده است، هم برای بهداشت و سلامت موها مفید بوده و هم برای سالم و شاداب نگه داشتن پوست بسیار کارا هستند.

در مورد استحصال روغن نارگیل باید ذکر کرد که این روغن یا از نارگیل‌های نارس به دست می‌آید یا از نارگیل‌های خشک شده. البته این مغزِ میوه نارگیل است که روغن را در خود جای داده است و پوست آن حاوی روغن نیست.

از دیگر ویژگی‌های روغن نارگیل باید به این نکته اشاره کرد که این محصول درجه اشباع بالایی داشته و در دمای اتاق به حالت جامد است. در ضمن علاوه بر مصارف خوراکی و زیباییِ پوست و مو، از آن برای ماساژ نیز استفاده فراوانی می‌شود. همچنین مصارف درمانی آن شامل کمک به کاهش وزن، بهبود دادن ایمنی بدن، درمان کردن عفونت‌های قارچی و کمک به دستگاه گوارش برای هضم کردن غذا، می‌شود.

چرا روغن نارگیل طبیعی محصولی منحصربه‌فرد است؟
اصطلاحی در مورد برخی از مواد غذایی به کار می‌رود که اطلاق شدن آن به هر محصولی به معنای آن است که آن ماده غذایی تاثیر سریع و زیادی روی سلامت انسان دارد. این اصطلاح «اَبَرفود» یا سوپرفود است. روغن نارگیل یک سوپرفود محسوب شده و قرار گرفتن این روغن در دسته‌بندی سوپرفودها نشانگر آن است که با یک محصول بسیار مفید و ضروری مواجه هستیم.

اسیدهای چرب
یکی از خواص روغن نارگیل دارا بودن اسیدهای چرب است. چربی‌های اشباعِ موجود در روغن نارگیل طبیعی برای بدن انسان بسیار مفید بوده و با روغن‌هایی که می‌شناسیم متفاوت هستند. فواید روغن نارگیل و اسید چرب موجود در آن این است که برخلاف تصور رایج در مورد چربی‌ها، موجب انباشت چربی و چاقی نمی‌شود بلکه یک عامل تاثیرگذار در چربی‌سوزی است. مصرف کردن روزانه بین 15 تا 30 گرم روغن نارگیل باعث افزایش 5 درصدی مصرف انرژی بدن شده و می‌تواند چیزی در حدود 120 کالری را در روز بسوزاند. در واقع باید گفت که روغن نارگیل کلسترول خوبِ خون را افزایش می‌دهد. این چربی‌ها «تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط» هستند؛ در حالی که اکثر چربی‌های مصرفی ما تری‌گلیسرید با زنجیره بلند هستند.

تری‌گلیسرید‌های با زنجیره متوسط بعد از مصرف شدن، در کبد جمع شده و کبد نیز آن‌ها را تبدیل به یک ماده آلی به نام «کتون» می‌کند. کتون‌ها منبعی برای تامین انرژی سریع هستند که طبق برخی از تحقیقات در درمان و پیشگیری از صرع و آلزایمر نیز تاثیرگذار هستند.

در انتها باید اشاره کرد که افزایش کلسترول خوب در خون علاوه بر این‌که باعث چربی‌سوزی خواهد شد از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز خواهد کاست و عامل آن هم اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل است.

این اسیدهای چرب که باعث به وجود آمدن فواید روغن نارگیل هستند، شامل اسید لوریک، اسید میوریستیک، اسید کاپریلیک، اسید پالمیتیک، اسید کاپریک، اسید اولئیک، اسید لینولئیک و اسید استئاریک هستند.

خواص روغن نارگیل - فواید روغن نارگیل - روغن نارگیل طبیعی

خواص روغن نارگیل – فواید روغن نارگیل – روغن نارگیل طبیعی

کاهش حس گرسنگی
یکی از خواص روغن نارگیل که بسیار هم منحصربه‌فرد است، کاهش دادن اشتهای غذا خوردن در افراد است. در طی تحقیقی علمی مشخص شد افرادی که در رژیم غذایی آن‌ها از تری‌گلیسریدهای زنجیره متوسط استفاده شده است، نسبت به افرادی که رژیم غذایی آن‌ها فاقد این تری‌گلیسریدها بوده است، روزانه 256 کالری کمتر مواد غذایی دریافت کرده‌اند. گفته می‌شود که کتون‌ها عامل اصلی کاهش اشتها هستند.

برای تاثیرگذاری بیشترِ این روغن کارشناسان توصیه می‌کنند که روغن نارگیل در وعده صبحانه مصرف شود تا فرد در وعده ناهار میزان کالری کمتری را دریافت کند.

مصرف بیشتر نارگیل و مشتقات آن باعث سلامتی جوامع
طبق تحقیقاتی که توسط دانشمندان و متخصصان علوم تغذیه صورت گرفته، مشخص شده است که برخی از جوامعی که نارگیل و مشتقات آن مانند روغن نارگیل را در رژیم غذایی خود لحاظ می‌کنند، کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند. از این رو امروزه مصرف این میوه و روغن نارگیل طبیعی توصیه کارشناسان تغذیه و پزشکان به مردمِ جوامعی است که تاکنون از این خوراکی در رژیم غذایی خود استفاده نمی‌کرده‌اند.

کاهش تشنج و درمان صرع
همان طور که در سطرهای قبل توضیح داده شد، چربی‌های اشباعِ روغن نارگیل در کبد تبدیل به کتون می‌شوند و کتون‌ها نیز برای درمان کردن بیماری صرع موثر هستند. با افزایش سطح کتون در بدن می‌توان از تشنج‌های ناشی از بیماری صرع کاست و همچنین بیماری صرعِ کودکان که به دارو نیز مقاوم است را هم مورد درمان قرار داد.

در ضمن در مورد فواید روغن نارگیل و کتون‌ها در کاهش عوارض بیماری آلزایمر نیز توضیحاتی داده شد. در مورد نحوه تاثیرگذاری کتون‌ها در کاهش عوارض آلزایمر باید اشاره کرد که مغز بیماران آلزایمری توان استفاده از گلوکز را به عنوان منبع انرژی خود از دست می‌دهد؛ با رخ دادن چنین وضعیتی کتون‌ها می‌توانند جایگزین گلوکز شده و انرژی مورد نیاز مغز را تامین کرده و از بروز عوارض آلزایمر بکاهند.

جلوگیری از بیماری‌های قارچی

لوریک اسید به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده روغن نارگیل (حدود پنجاه درصد روغن نارگیل طبیعی از لوریک اسید تشکیل شده است) عامل مهمی جهت پیشگیری از عفونت‌های قارچی در انسان است. نحوه کارکرد لوریک اسید این‌گونه است که وقتی این ماده هضم می‌شود، در بدن تبدیل به ماده‌ای به نام «مونولورین» یا «گلیسریل لورات» می‌شود. این ماده عامل از بین برنده ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها است. قارچ «کاندیدا آلبیکانس» به عنوان عامل اصلی عفونت قارچی در بدن انسان، توسط مونولورین به راحتی از بین می‌رود.

خواص روغن نارگیل برای پوست و مو
یکی از معمول‌ترین موارد استفاده از روغن نارگیل برای بهداشت و سلامت پوست استفاده از این ماده برای افزایش رطوبت پوست و کاهش علائم اگزما است. افرادی که پوست آن‌ها خشک است می‌توانند برای رفع این مورد از این روغن استفاده کنند. همچنین آغشته کردن پوست بدن به این روغن می‌تواند تاثیراتی مانند استفاده از کرم‌های ضد آفتاب داشته باشد و از آسیب رساندن اشعه‌ی فرابنفش خورشید به پوست جلوگیری کند.

در ضمن جالب است که اشاره کنیم از دیگر خواص روغن نارگیل طبیعی استفاده از آن برای سلامت دندان‌ها است. استفاده به صورت دهان‌شویه می‌تواند باکتری‌های زیان‌آور موجود در دهان را از بین ببرد و همچنین بوی بد دهان را نیز رفع کند.

خواص روغن نارگیل - فواید روغن نارگیل - روغن نارگیل طبیعی

خواص روغن نارگیل – فواید روغن نارگیل – روغن نارگیل طبیعی

کاهش التهاب پوستی
برخی از آسیب‌های پوستی نظیر اگزما، درماتیت تماسی و پسوریازیس از جمله مواردی هستند که دلیل بروز آن‌ها التهاب پوستی مزمن است. روغن نارگیل طبیعی خاصیت ضدالتهابی داشته و می‌تواند در درمان این بیماری‌ها و آسیب‌ها موثر باشد.

همچنین در هنگام بروز آکنه که آن هم یک نوع التهاب به حساب می‌آید نیز می‌توان از فواید روغن نارگیل بهره‌مند شد.

برخی از افراد فکر می‌کنند که روغن نارگیل مانند دیگر چربی‌ها منافذ پوستی را مسدود خواهد کرد در حالی که این‌گونه نبوده و این روغن می‌تواند لایه‌های عمیق‌تر پوست را نیز پاک‌سازی کند. همین ویژگی باعث می‌شود که با آغشتن روغن نارگیل به بخشی از پوست که دچار آکنه شده است، درمان آن تسریع شود.

فواید روغن نارگیل در رفع چین‌وچروک
همان طور که توضیح داده شد از جمله خواص روغن نارگیل رفع التهابات پوستی و عوارض ناشی از آن است. در کنار این موارد از روغن نارگیل برای جلوگیری از چین‌وچروک و افتادگی پوست نیز استفاده می‌شود. در واقع وجود آنتی‌اکسیدان در ترکیبات روغن نارگیل طبیعی باعث می‌شود که این روغن برای پوست خاصیت ترمیمی و جوان‌سازی داشته باشد. یکی از دلایلی هم که از این روغن در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی نظیر لوسیون‌ها، کرم‌ها و صابون‌ها استفاده می‌شود، وجود آنتی‌اکسیدان در آن است.

جوان‌سازی پوست صورت
یکی دیگر از فواید روغن نارگیل برای پوست بدن خاصیت جوان‌سازی آن بوده که باعث شده است تا به عنوان یک نوع ماسک صورت خانگی استفاده شود. البته نکته مهمی که باید قبل از هر گونه اقدامی از آن اطمینان حاصل کرد این است که باید از حساسیت‌زا نبودنِ این روغن مطمئن شوید.

برای این کار قبل از این‌که روغن نارگیل را به پوست صورت تماس دهید، مقداری از‌ آن را روی پوست دست گذاشته و 20 دقیقه صبر کنید؛ در صورتی که پوست دست واکنش و حساسیتی نشان نداد، می‌توان از این روغن به عنوان ماسک صورت استفاده کرد.

علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌ها، وجود ویتامین «ای» در این محصول باعث شده است که چین‌وچروک‌های پوست کمتر شده و رادیکال‌های آزاد پوست نیز از بین بروند. این دو عامل در کنار پروتئین‌های موجود در روغن می‌توانند باعث جوان شدن پوست شوند.

برخی دیگر از کاربردها و فواید
از دیگر خواص روغن نارگیل باید به بهبود سیاهی دور چشم نیز اشاره کرد. از آنجایی که این روغن موجب بهتر شدن گردش خون و افزایش رطوبت پوست می‌شود، می‌تواند سیاهی دور چشم‌ها را نیز بهبود دهد.

  • یکی دیگر از فواید روغن نارگیل این است که می‌توان از این محصول به عنوان پاک‌کننده آرایش از روی صورت و دور چشم‌ها استفاده کرد.
  • هنگامی که لب‌ها دچار ترک‌خوردگی و خشکی می‌شوند می‌توان از روغن نارگیل طبیعی به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی استفاده کرد.
  • از این روغن می‌توان به عنوان یک لایه‌بردار طبیعی نیز استفاده کرد. نصف فنجان از روغن نارگیل را می‌توان با یک فنجان نمک دریایی یا شکر قهوه‌ای مخلوط کرد و ترکیب به دست آمده را روی پوست بدن ماساژ داد. این ترکیب برای لایه‌برداری پوست به کار رفته و همچنین به آن آب‌رسانی نیز می‌کند. همچنین با اضافه کردن چند قطره روغن اسطوخودوس یا وانیل به این ترکیب می‌توان به شفاف و معطر شدن پوست نیز کمک کرد.

اگر از خواندن این مقاله رضایت داشته‌اید به شما توصیه می‌کنیم مقاله خواص عسل چیست و اطلاعاتی جامع در مورد عسل طبیعی را نیز بخوانید.