شمع طبیعی چیست و با دیگر شمع‌ها چه تفاوتی دارد؟

شمع طبیعی و انواع دیگر شمع در مدل‌ها و اقسام متفاوتی تولید می‌شوند. رنگ‌ها و فرم‌های مختلف آن‌ها باعث شده‌اند که افراد با سلیقه‌های متفاوت بتوانند محصول مد نظر خود را به راحتی تهیه کنند. در این مطلب سعی داریم در ابتدا توضیحاتی کلی در مورد شمع و فلسفه روشن کردن آن توضیح دهیم و سپس به انواع رنگ شمع‌ها از منظر روانشناسی رنگها بپردازیم.

چرایی روشن کردن شمع

همان‌طور که می‌دانیم در اکثر مکان‌های مقدس که مردم برای زیارت، نیایش و راز و نیاز به آن‌ها مراجعه می‌کنند، شمع روشن شده و این کار حتی در هنگام جشن‌هایی مثل ازدواج و تولد نیز انجام می‌شود. حضور و اهمیت شمع‌ها در تمام این مراحل و مکان‌ها در این است که افراد اعتقاد دارند شمع از چهار عنصر اصلی آفرینش تشکیل شده است. آب، باد، خاک و آتش. وجود این عناصر در شمع‌ها نشانه حضور زندگی و یاد خداوند در آن است.

تقسیم‌بندی عناصر و شباهت آن‌ها به عالم هستی هم این گونه تفسیر می‌شود که موم را خاک در نظر گرفته، شعله را آتش، موم‌های ذوب شده نماد آب و دود آن نیز یادآور عنصر باد است. نگاه کردن به شمع‌های روشن در هنگام عبادت و راز و نیاز باعث می‌شود که فرد دعاکننده حالتی معنوی و عرفانی داشته باشد و راحت‌تر بتواند با عالم ماورا ارتباط برقرار کند.

انواع شمع‌ و رنگ آن‌ها از منظر روانشناسی رنگها
شمع طبیعی و دیگر شمع‌های موجود در بازار در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی عرضه می‌شوند که هر کدام طرفداران مختص به خود را دارند. رنگ‌های مختلفی که در ساخت و تولید شمع‌ها استفاده می‌شوند هر کدام خاصیت و ویژگی منحصربه‌فردی را به آن می‌بخشند که برخی از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

آبی
از نظر روانشناسی رنگها شمع‌هایی که رنگ آبی دارند نمادی از درک معنوی و ایمان هستند و اعتقاد افراد بر این است که شمع‌هایی با این رنگ اعتقاد و باور را افزایش می‌دهند. همچنین برای رسیدن سریع به پول و ثروت روشن کردن چنین شمع‌هایی توصیه شده است. از منظر روانشناسی رنگها افراد صلح‌جو و احساساتی به این رنگ گرایش دارند. رنگ آبی باعث آزاد شدن مواد شیمیایی آرامش‌بخش در بدن شده و همچنین باعث کاهش استرس و فشارهای عصبی در افراد می‌شود. افرادی که شمع‌هایی با رنگ آبی روشن می‌کنند وفادار، برونگرا و صادق هستند. افزایش تمرکز و انجام کارها بر اساس نظم و ترتیب از دیگر ویژگی‌هایی است که رنگ آبی و روشن کردن شمع آبی رنگ باعث تقویت آن‌ها در افراد می‌شود.

سیاه
شمع‌های سیاه رنگ باعث می‌شود که فروتنی و خضوع در اشخاص رشد کرده و در ضمن از چشم‌زخم و جادو نیز جلوگیری می‌کند. قدرت شمع‌های سیاه رنگ بسیار زیاد بوده و استفاده مدوام از آن‌ها توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است باعث بروز افسردگی در فرد شود. البته باید این نکته را در نظر گرفت که افرادی که شمع طبیعی یا هر شمعی با رنگ سیاه روشن می‌کنند، در چشم دیگران شخصیت‌هایی مرموز به نظر می‌رسند. افزایش میل به همکاری با دیگران و احترام به آن‌ها با روشن کردن شمع‌های سیاه و گرایش به این رنگ، در افراد رشد خواهد کرد.

سفید
شمع سفیدرنگ شمعی قدرتمند بوده که اگر در کنار شمع‌های دیگر با هر رنگی روشن شود، قدرت‌های آن شمع و رنگ را افزایش خواهد داد. اقتدار و خلوص دو ویژگی مهم دیگر شمع‌های رنگِ سفید است که از طریق روشن کردن این شمع‌ها به افراد منتقل می‌شود. در حالت کلی رنگ سفید از لحاظ علم روانشناسی رنگها نیز نشانه بی‌گناهی و پاکی افراد است. در ضمن روشن کردن شمعی با این رنگ به معنای داشتن آرمان‌ها و آرزوهای فراوان است. توصیه‌های زیادی که برای روشن کردن شمع‌های سفید رنگ می‌شود عمدتاً به این دلیل است که این شمع محیط زندگی و بدن افراد را از انرژی منفی پاک‌سازی می‌کند. همچنین استفاده از رنگ سفید نشان‌دهنده ارزش دوستی و احترام بین افراد است.

قرمز
شمع قرمز رنگ جهت تقویت قوای جنسی استفاده شده و عشق‌ورزی و شهوت را در افراد چندین برابر افزایش می‌دهد. شمع‌های قرمز رنگ نمادی از عشق و سلامتی هستند و با نیت رسیدن به آرزوها و جاه‌طلبی‌ها روشن می‌شوند. از حیث روانشناسی رنگها می‌توان رنگ قرمز را بسیار انرژی‌بخش و البته نماد هیجان و توانگری در نظر گرفت. افرادی که به روشن کردن شمع طبیعی قرمز علاقه‌مند هستند جزو اشخاصی دسته‌بندی می‌شوند که در امور مختلف نمی‌توانند بی‌تفاوت بوده و به اکثر مسائل واکنش نشان خواهند داد. فداکاری در عشق و دوستی از ویژگی‌های دیگر افراد دوست‌دار رنگ قرمز و شمع‌های قرمز بوده و همچنین عدم کنترل و خودخواهی زیاد هم می‌تواند از جمله نکات منفی شخصیت این دسته از افراد باشد.

صورتی
شمع صورتی به نمادی از موفقیت و عشق تبدیل شده و نیت و اعمال افراد را برای رسیدن به آرزوهایشان تقویت می‌کند. آن طور که در روانشناسی رنگها ذکر شده است، رنگ صورتی رنگی رمانتیک بوده و کسانی که شمع صورتی روشن می‌کنند افرادی هستند که نیاز به دوست داشته شدن دارند ولی به سختی احساساتشان را بروز می‌دهند. نکته جذاب در مورد ویژگی رنگ صورتی این است که اکثر صفات موجود در رنگ قرمز را دارد اما همه آن‌ها تعدیل شده‌اند و از تندی و هیجان آن‌ها کم شده است. روشن کردن شمع طبیعی با رنگ صورتی منجر به افزایش شور و نشاط شده و همچنین حس همدلی و فداکاری را در افراد زنده می‌کند.

زرد و طلایی
مورد دیگر شمع‌های زرد و طلایی هستند که با نیت رسیدن به آرزوها و خواسته‌های دل روشن می‌شوند. اعتقاد بر آن است اشخاص برای افزایش رویا دیدن و درک رویاها بهتر است که شمع‌های زرد و طلایی روشن کنند. همچنین برای افرادی که آزمون‌هایی دشوار پیش روی خود دارند و نیاز به آرامش و قوت قلب دارند، رنگ زرد توصیه شده است زیرا از منظر روانشناسی رنگها این رنگ موجب تمرکز حواس می‌شود. روشن کردن شمع‌های زرد رنگ موجب افزایش میل تعامل اجتماعی شده و جذابیت زیادی به افراد می‌بخشد.

سبز
شمع‌هایی با رنگ سبز نمادی از تعادل بین روح و جسم بوده و نشان‌دهنده رشد و تحرک آدم‌ها است. این شمع‌ها برای وفور نعمت و افزایش شور و شوق افروخته می‌شوند. به طور کلی رنگ سبز را بهبود دهنده بیماری دانسته و آن را التیام دهنده دردها می‌دانند. علاقه‌مندان به رنگ سبز و شمع طبیعی سبز رنگ عموماً آدم‌هایی هستند که با خودشان و با طبیعت در صلح بوده و برای دوستانشان شنوندگان خوبی محسوب می‌شوند. روشن کردن شمع‌هایی با رنگ سبز تیره را بیشتر به مردان نسبت می‌دهند و آن را نشانه‌ای از ثروت تلقی می‌کنند. کنجکاوی و داشتن اصول و قواعد شخصی از جمله ویژگی‌های افرادی است که به رنگ سبز و افروختن شمع سبز گرایش دارند.

بنفش و ارغوانی
شمع‌های بنفش و ارغوانی رنگ از آن دسته شمع‌هایی هستند که نمادی از برتری و قدرت را درون خود دارند و برای رسیدن به موفقیت و شکوه، روشن کردن آن‌ها توصیه شده است. از گذشته‌های دور تا به امروز رنگ ارغوانی به رنگ سلطنتی معروف بوده و افراد علاقه‌مند به آن نیز دوست‌دار زیبایی و ظرافت هستند. روشن کردن شمع با رنگ ارغوانی به معنای غرور فرد و البته تمایل او به برقراری روابط اجتماعی است.

قهوه‌ای
از شمع‌های دیگری که برای بسیاری از افراد جذاب است شمع‌های قهوه‌ای رنگ بوده که روشن کردن آن‌ها و مراقبه زیر نور این شمع‌ها برای پیدا کردن اشیای گمشده توصیه شده است. افزایش قدرتِ قوه تشخیص و اطمینان، از دیگر خواص شمع طبیعی قهوه‌ای رنگ است. افرادی که شمع‌های قهوه‌ای روشن می‌کنند بیشتر مورد اعتماد دیگران قرار گرفته و در چشم آن‌ها به عنوان یک انسان فوق‌العاده دیده می‌شوند. اراده فراوان و راسخ بودن در عقیده دو ویژگی افرادی است که به رنگ قهوه‌ای و روشن کردن شمع قهوه‌ای علاقه‌مند هستند. افزایش ظرفیت قوه اطمینان و حس اعتماد به دیگران از خصائصی است که با روشن کردن شمع‌های قهوه‌ای در افراد رشد پیدا می‌کند.

نارنجی
شمع نارنجی را نمادی از خلاقیت و لذت می‌دانند و از آن برای جذب افراد، حیوانات و هر چیزی که در طلب آن هستند، استفاده می‌کنند. در ضمن گفته می‌شود که افرادِ علاقه‌مند به روشن کردن شمع‌های نارنجی رنگ علاقه زیادی به بودن در طبیعت و گشت‌وگذار دارند. افزایش تمرکز و تقویت قوه تفکر از دیگر مزایای روشن کردن شمع‌های نارنجی رنگ است. کوتاه بودن بازه‌های عصبانیت و گذشت کردن از جمله ویژگی‌های افرادی است که رنگ نارنجی را دوست دارند.

شمع نقره‌ای و خاکستری
شمع نقره‌ای و خاکستری به منظور عوض کردن چرخه تقدیر به نفع اشخاص روشن می‌شود و به بیداری ضمیر ناخودآگاه انسان کمک می‌کند. همچنین برای آشکارسازی امور مهم بر آدمی نیز توصیه شده است. گرایش به رنگ خاکستری و روشن کردن شمع‌هایی با این رنگ به افزایش احساس رضایت در افراد کمک زیادی می‌کند. احساس بی‌نیازی نسبت به آدم‌ها و داشتن تجربه زیاد از دیگر تاثیرات استفاده از رنگ خاکستری و روشن کردن شمع‌هایی با این رنگ است. افرادی که شمع و رنگ خاکستری دوست دارند به اشخاصی که دارای افکار و امیال بزرگ هستند توجه زیادی می‌کنند.

نکته مهم
نکته‌ای که در مورد شمع طبیعی و غیر طبیعی باید به آن توجه کرد این است که شمع‌هایی که با پایه پارافین تولید می‌شوند، می‌توانند برای سلامتی مضر باشند. چنین شمع‌هایی اگر به مقدار و تعداد زیاد و در محیط‌های بسته که تهویه مناسبی ندارند، روشن شوند باعث خواهند شد که سلامت انسان به خطر بیفتد. در ضمن باید دانست که شمع‌های معطر نسبت به شمع‌های معمولی زیان‌آورتر بوده و می‌توانند به ریه‌ها آسیب بزنند.

شمع‌هایی که در ساختن آن‌ها از موم طبیعی زنبور عسل و سویا استفاده شده است نسبت به شمع‌هایی با پایه پارافین مناسب‌تر بوده و استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود.

امیدواریم پرداختن به شمع‌ها از حیث روانشناسی رنگها مفید بوده باشد و در مقالات بعدی توضیحات بیشتر و کامل‌تری در مورد انواع شمع و خصوصیات هر کدام از این تولیدات بیان خواهیم کرد. پیشنهاد می شود مقاله « خرید شمع و نکاتی که باید مد نظر داشت » را مطالعه بفرمایید.